19
Den tre kilometer lange tunnelen mellom Oset og Disen skal være ca. åtte meter i diameter og ha et tverrsnitt på 50 kvm. Foto: VAV.
veien), blekner litt i forhold til de 20
årene på Oset. De bommer også når
de framfører som argument for valg
av Oset, at der kan massetransporten
foregå på anleggsveien over
til Brekke. Lastebilene skal jo helt
ned til Ring 3.
Men de har et argument når de
påpeker at flere bor rett inntil anleggsområdet
på Gransjordet. Og
ikke minst har de rett i at Grefsen
tennisklubb vil bli sterkt berørt, og
kanskje må legge ned virksomheten
i flere år. Det er også riktig at flere
gangveier over Gransjordet vil bli
stengt hvis tunnelarbeidet skal foregå
derfra.
Nærmere 1000 tennisspillere
Grefsen tennisklubb (GTK) ble stiftet
i 1927, typisk nok av tre grefsenmenn
som arbeidet i shipping. Tennis
hadde i mange år et aldri så lite
snobbepreg. Det er annerledes nå.
Klubben har 750 betalende brukere
av anlegget på Gransjordet, over
300 av dem er barn og ungdom.
Enda noen til spiller på nedre anlegg
uten å betale.
GTK har hatt sine sju baner på
Gransjordet i nærmere 50 år. Etter
møter klubben har hatt med VAV, er
det klart at fire av disse banene blir
utradert hvis massetransporten skal
foregå herfra. Og de tre resterende
banene blir ubrukelige på grunn av
støy og støv. I et innspill til VAV
nevner tennisklubben ønske om erstatningsareal,
uten å gå inn på hvor
dette kan være.
Blir berørt i alle tilfelle
Selv om hovedanlegget blir lagt til
Oset, vil ikke Gransjordet bli uberørt.
Men hvis det bare brukes som
riggområde for tilkobling til tverrgående
tunnel fra Smestad til Trosterud
og lokalt rørleggerarbeid, kan
alle sju tennisbaner fortsatt brukes.
Og det er ikke bare VAV som
ønsker Gransjordet som riggområde.
Når Bymiljøetaten kommer
i gang med opprusting av
Storokrysset,
har de neppe andre
alternativer
enn dette jordet for sin
brakkerigg. Når dette blir aktuelt, er
vanskelig å spå (se egen notis i dette
nummer). Kanskje det kan bli i
2026 – eller senere.
Grefsen og Disen Vel tror at
massekjøring fra Gransjordet vil gå
i Grefsenveien, og har argumenter
mot dette. Men VAV mer enn antyder
at tungtrafikken vil gå i Kjelsåsveien
og bort til Sinsenkrysset.
n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Foto: Historielaget Grefsen – Kjelsås
– Nydalen
Bønn, en søndag morgen
Herre Kristus, Guds Sønn,
du kommer med din fred inn i vår
urolige verden.
Hjelp oss i dag at åpne våre hjerter for
ditt sterke ord,
så vi fornyes, modnes, styrkes.
I en verden, hvor så mye er omskiftelig,
flyktig - hjelp oss å kjenne forskjell
på det ekte og det bare tilsynelatende.
Velsign oss og lær oss å kjenne din
vilje med vårt liv.
Du vet hva som truer oss,
du vet om våre sorger, våre begrensninger,
våre svik.
Vi ber deg, hold fast i oss,
vi som ikke klarer å holde fast ved
deg og ditt bud om kjærlighet.
den andre sida av krysset og bygge
en fotgjenger- og sykkelovergang
ved bensinstasjonen på oversida av
Ring 3.
– Men nei, sier kommunikasjonsrådgiver
Line Holand i Bymiljøetaten,
den flyttingen er et av mange
innspill vi fikk høsten 2018, men vi
kommer ikke til å følge det forslaget.
– Men når kommer konseptvalgutredningen,
da? I høst?
– Jeg skulle ønske jeg kunne love
noe slikt, svarer Holand. Kanskje
klarer vi å legge fram noe i høst,
kanskje ikke før til neste år. Du vet,
dette er et veldig komplisert kryss å
arbeide med. Vi skal gjøre krysset til
et velfungerende kollektivknutepunkt
for framtida. Samtidig skal
det trygt ivareta fotgjengere,
syklister
og biltrafikken – selv
om den siste ikke vil få samme
prioritet gjennom krysset som
før.
Ifølge den opprinnelige
planen
skulle trinnet etter
konseptvalgutredningen,
en
reguleringsplan,
sendes ut til
offentlig
ettersyn i år og vedtas
politisk neste år. Selve arbeidet
skulle starte i 2024 og være
ferdig
i 2025. Men nå er
prosjektet
et par år forsinket.
n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Illustrasjon: Statens vegvesen
Herre, vær med dem vi er knyttet til
og avhengige av.
Vær med alle nødstedte mennesker,
alle som er rammet av ytre eller indre
nød.
Gi oss ved din Ånd, troen på at intet
er så ondt,
at det ikke kan brytes.
Gi oss øyne å se med, så vi ikke går
forbi den godhet,
som møter oss,
ikke går forbi de kilder som er til håp
og glede.
Ja, la troen og håpet vokse i oss,
så det kan bli kjærlighet og glede,
hjelpsomhet og nærvær i vårt liv med
hverandre.
Johannes Værge