18
» Fortsettelse fra forrige side
Tenniskamp om tunnelarbeid
Gransjordet i 1941. Låvebrua og noe av grunnmuren til låven til vognmann
Gran står her fremdeles. Gran slo høy til hestene sine både på dette jordet
og på jordet der Grefsentunet er bygd.
Grefsen tennisklubb ble stiftet i 1927 og holdt først til på Tonsen. I 1936
fikk de to baner på Storo, tett inntil jernbanelinja. De to tennisspillende
damer i 1941 er Kirsten Hox og Gerd Lillo. Midt på 70-tallet ble tennisanlegget
på Gransjordet ved Disen trikkeholdeplass åpnet.
Slik tenkte Statens vegvesen seg
det nye Storokrysset i 2015. Men
kommunen mente det ikke var bra
nok.
I 2022 braker det løs. Da begynner
Vann- og avløpsetaten (VAV)
sprengningen av en tre kilometer
lang tunnel mellom Disen og
Oset, og 170 000 kubikkmeter
masse skal kjøres bort i løpet av
3 ½ år, enten fra Oset eller fra
Gransjordet
(Disenjordet). Og
nettopp dét er det store spørsmålet:
Skal tunnelarbeidet skje
nordfra eller sørfra?
170
000 kubikkmeter
utgjør, i følge VAV,
19 000 lastebillass,
som skal kjøres fra sju om morgenen
til 23 om kvelden seks dager i
uka. Og deretter begynner de med
installasjoner i tunnelen, som også
varer et par år. Det hele skal være
ferdig i 2028.
Ingen vil jo ha denne belastningen
i sitt nærmiljø. Og argu
mentene
er mange og tunge både
fra aksjonskomité på Kjelsås og fra
Grefsen og Disen Vel m.fl.
Plaget i 20 år
Beboerne på Kjelsås har tre hovedargumenter
mot at uttak av masser
skal skje ved Oset:
– Beboerne har allerede vært plaget
i nærmere 20 år med anleggsarbeid
ved Oset. Noen har til og med
måttet flytte til erstatningsbolig.
Det er nok nå!
– All massetransporten skal ned til
Ring 3. Det er mye lenger dit fra
Kjelsås enn fra Disen. Det blir
plagsomt
for beboere i Frysjaveien
og Maridalsveien (eller bare
Maridalsveien,
hvis man kjører anleggsveien
helt opp til Brekke).
– Massetransporten vil gå rett forbi
Kjelsås skole.
Over og ut for tennisklubben
Grefsen og Disen Vels argument om
at de har hatt anleggsvirksomhet i
to år (oppgradering av Grefsenmarka
og i andre skogsområder ut
over i landet. Jeg undrer meg over
hvorfor det ikke er flere som følger
Oslo kommunes eksempel med
plukkhogst. Johansson nøler noe
med svaret.
– Det er ikke enkelt å legge om
til en annen driftsform, et skifte
krever mye. Det oppstår mye
usikkerhet, en vet hva en har, men
ikke hva en får. Det kan også oppstå
uheldig effekter, som profesjonskamp
mellom ulike syn og
driftsmodeller. Det er mye som
står på spill. Men noe er sikkert,
monokulturer kan gi baksmell. Vi
må finne nye og bedre måter å
drive skogen på.
Biologisk mangfold
og opplevelse
Den varierte fleralderskogen, med
en blanding av små og store trær,
er nettopp det BYM legger til rette
for langs turveien mellom Brekke
og Hammern. Det bidrar til biologisk
mangfold, en rik flora og gode
opplevelser for dem som ferdes der.
Så turveien kan anbefales.
Skogen rundt er åpen og solrik.
Mange vekster gror mellom trærne.
Blåbærene blomstret villig i
mai, og senere på sommeren var
det nok ikke bare jeg som fant
godt med blåbær i området. Flere
steder langs veien er det satt opp
benker, der en kan sitte og se ut
over jordbrukslandskapet i Maridalen.
Og det er opplysningsskilt
langs veien som forteller om gårdene
en ser. n
Tekst og foto: Tove Marit Hasle
Bymiljøetaten sliter med Storokrysset
Etter seks års planlegging la Statens
vegvesen våren 2015 fram et forslag
til nytt Storokryss. Men daværende
samferdselsbyråd Guri Melby synes
forslaget tok for lite hensyn til
syklistene.
Dessuten ville byrådet se
Storokrysset i sammenheng med
sykkelløsningen i Grefsenveien,
som er en kommunal vei. – Da trekker
vi oss ut, sa Statens vegvesen og
overlot til kommunens Bymiljøetat
å jobbe videre med saken.
Men de hadde andre store saker
å arbeide med, så først høsten 2018
la Bymiljøetaten fram en framdriftsplan
for arbeidet med Storokrysset.
Tidlig i 2019 skulle de ha en «konseptvalgutredning
» ferdig, altså en
første anbefaling av hvordan krysset
skulle utformes. Men før den skulle
lages, ville de ha bred medvirkning i
prosessen. Høsten 2018 ble det arrangert
en rekke møter med berørte
instanser, også et nettmøte hvor
«hvermann» kunne komme med
innspill og få svar på spørsmål.
Nærmere 2000 var innom nettmøtet.
Men så ble det stille. Det kom
ingen konseptvalgutredning våren
2019. Den har ennå ikke kommet.
Skjønt vi begynte å lure i juni i år.
Da la Hille og Melbye arkitekter AS
fram planer for videreutvikling av
Vitaminveien 7-9 (Storo Storsenter)
med et par kontorfløyer. Og de henviste
til at det skulle være foreslått i
konseptvalgutredningen for Storokrysset
å flytte jernbanestasjonen til