
21
mindre vognhaller. Tanken var at
ved å spre vognhallene var det enklere
å trafikksette nettet om morgenen
fra de ulike delene av byen.
Nye trikker kom i bruk, men
det gamle materiellet ble ikke uten
videre kassert. Med andre ord
trengtes det mer plass. Området
ned mot ringveien lå i utkanten av
byen den gangen, så protestene var
ikke så mange. I dag hadde de nok
vært fle e.
De neste 60 år – hva da?
Det verserer mange planer – både
om nye vogner, utvidelse av nettet
og nye ruter. Vi ser fram til alle forbedringer.
De trengs. n
Tekst: Solveig Neegaard Heier
Foto: Sporveien
Vognhallen i 1956. Her ble
trikkene
vedlikeholdt på «samlebånd
», inn i den ene enden av
hallen og ut, ferdig ettersett og
reparert, i den andre enden.
Den første Høka-vogna kjører inn i
vognhallen 17. august 1956. Dagen
etter ble hallen offisielt åpnet.
punkt i en eller fle e felles interesser.
Det er ikke en krise- eller
hjelpetelefon, men en hverdagssamtale
basert på innsatsen til
frivillige telefonvenner.
Wold forteller at telefonkontakttilbudet
er landsdekkende,
og gratis for brukerne. Organisasjonen
og tilbudet har eksistert
siden 1971 og er fi ansiert
av Helsedirektoratet.
Både eldre, pårørende, eller
folk som jobber innen helse- og
omsorgsektoren som vil vite
mer om tilbudet er hjertelig
velkommen
til å kontakte oss,
avslutter Wold. (Nettside: www.
telefonkontakt.no. Tlf.: 22 41 02
30 / 22 41 07 33. E-post: info@
telefonkontakt.no) n
«Under overflaten
på klimaproblemet»
Ole Andreas Øren har skrevet ei
kortfattet, enkel og lettfattelig bok
om klimaproblemet, men som samtidig
er vitenskapelig velfundert.
Hvorfor har det skjedd kjempemessige
klimaendringer i jordas
tidligere historie? Og hvorfor skjer
klimaendringer i dag? Hva er likheter
og ulikheter mellom det
som har skjedd tidligere og det
som skjer nå? Hvorfor er CO2 en
sterk drivhusgass? Hva er sikkert
og usikkert når det gjelder
klimautvikling?
Hva er de
bakenforliggende
årsakene til
veksten i utslipp av drivhusgasser?
Hvilke muligheter eksisterer
for å stoppe den globale oppvarmingen?
Hvilke av disse er
realistiske? Og hvilke er bare delvise
løsninger, fordi de vil gi andre
problemer på lengre sikt?
Dette er eksempler på spørsmål
som besvares i boka. I våre dager
opplever vi en voldsom strøm av
informasjon om klimaproblemet i
media. Boka er et supplement til
denne informasjonsstrømmen.
Den tar opp viktige sider ved
klimaproblemet
som er lite omtalt
andre steder.
Du får kjøpt den på nettet for
259 kr. Den koster litt mer i
bokhandelen.
n
Tekst: Jon Andreas Hasle