
19
Monumentalt på Høstutstillingen
2600 kunstnere sendte inn 6000
arbeider til årets Høstutstilling
i Kunstnernes hus. 75 kunstnere
med 95 arbeider slapp gjennom
juryens nåløye. Tre av kunstnerne
bor og arbeider på Kjelsås.
To av dem er debutanter. En viser
et grafisk trykk så monumentalt
at det kan ta pusten fra en – og
gi alvorlige ettertanker.
llen Karin Mæhlum bor i
Sømveien og har atelier i
Frysjaveien. Hennes bilde
«Brefront» måler hele to ganger
fem meter. Motivet er Everest
Basecamp,
i 5360 meters høyde.
Ellen
Karin Mæhlum var med på
en tre ukers fottur med sherpaer i
Himalaya i april i fjor.
Sårbar vannressurs
– En av dagene på rundturen gikk
vi inn til Everest Basecamp i snødrev
og lett tåke, forteller hun til
Talefoten. – Å komme til Basecamp,
som ligger ved foten av det
mektige Khumbu-isfallet, er en
spesiell opplevelse både på grunn
av alle ekspedisjonene som har hatt
utgangspunkt her, men også fordi
vi stod ved foten av verdens høyeste
fjell – Mount Everest (8846m).
Motivet viser en av de største isbreene
i verden, Khumbu breen.
Ordet Himalaya stammer fra
sanskrit og betyr «snøens hjem».
Himalayabreene
dekker over 40 000
km2 og lagrer anslagsvis 5000 km3 is.
Breene der utgjør en vesentlig del av
vannforsyningen til de store elvene
Indus, Ganges, og Brahmaputra i
India
og Pakistan, spesielt i tørre deler
av året. Ca. 1,3 milliarder mennesker
får vannet sitt derfra. Klimaendringer
kan få store konsekvenser
i Himalaya som lagrer slike enorme
mengder ferskvann i is og snø.
«Brefront» er en del av en grafikkserie
som Ellen Karin Mæhlum
arbeider med. Med serien «Observert
» ønsker hun å formidle undring,
refl ktere over vår forståelse
og oppfatning av naturen, og hvordan
vi forholder oss til den.
Vakker skipstrosse
Tekstilkunstneren Ellen Grieg har
atelier på Frysja kunstsenter og bor
i et av de gamle Mustad-husene
rett ved. Hun er debutant på Høstutstillingen,
i en alder av 68 år. Det
E
Oslo-manualer
Ordet ‘manual’ har tre betydninger.
To av dem kan brukes om to Oslobøker
som kom ut i 2015. De er
kanskje ikke direkte bruksanvisninger,
men de «forklarer» Oslo, hvordan
byen er laget og hvordan den
virker. Og, bøkene veier 1 og 1,4 kg,
de kan brukes til styrketrening om
du vil. Men de er altså ikke særlig
egnet til å putte i lomma og ha med
seg på vandringer gatelangs.
(Lurer du på hva den tredje betydningen
av ‘manual’ er? Det er et
klaviatur på et orgel. Orgelet i
Grefsen kirke har tre manualer.)
Den tyngste boka er skrevet av
arkitekt Peter Butenschøn, antakelig
Norges fremste ekspert på bymiljø
og byutvikling. Han har
innehatt en rekke framtredende
stillinger innen undervisning og
rådgiving, han er fl ttig skribent og
var med i sin tid å stifte så vel
IN’BY (Institutt for byutvikling)
som Norsk Form.
Boka heter «Oslo. Steder i
byen». 19 områder i byen omtales,
hvordan de oppsto og utviklet seg
og hvordan de er i dag, arkitektonisk
og miljømessig. At Butenschøn
er ekspert på dette, vet vi. Men
han imponerer også med sine omtaler
av bydelenes sosiale miljøer.
Dessverre har han ikke beveget seg
til Grefsen eller Kjelsås, det nærmeste
han kommer, er et kapittel
om «Akerselva, den strevsomme
byelven». Men for en som er glad i
hele Oslo, er dette fornøyelig og
opplysende lesning. Sigurd Fandango
har tatt bokas særdeles gode
bilder og har gravd i historiske bildearkiver.
Den nesten 400 sider
tykke boka er utgitt på Press forlag.
Leif Gjerland kjenner mange fra
utallige byvandringer. Få kjenner
» Fortsetter på neste side
Oslo som han. Han har skrevet
bøker
og arbeidet med informasjon
hele livet, nå som informasjonsleder
i Sagene bydel. I 2015 ga Dreyer
forlag ut hans «Oslos elleve byer
– historien om en byutvikling».
Her følger vi byen fra sin spede
begynnelse
innerst i Viken, til
50-tallets drabantbyer og den nye
fjordbyen av i dag. Vi får i det hele
tatt greie på hvordan og hvorfor
byen ble som den ble. Hva denne
mannen vet om denne byen!
Også denne boka er rikt og
instruktivt
i llustrert.
Den som vil regne seg som
Oslo
mann og -kvinne, må lese
disse bøkene. n
Tekst og foto: Jon Andreas Hasle