
10
» Fortsettelse fra forrige side
» Fortsettelse fra første side
sykkelfelt på nordvestsida (se kart).
Selve Storokrysset skal, som vi
tidligere har skrevet om, bli to lyskryss,
i og med at det blir lyskryss
også ved Vitaminveien. I begge
kryssene skal syklister prioriteres
ved at de får egne signalfaser.
Bredere og lengre
trikkeplattformer
På Storobrua flyttes trikkeskinnene
to meter mot sør, slik at trikken kan
kjøre rett fram videre opp Grefsenveien
og slippe den S-svingen de må
gjennom i dag. Dette medfører at
den ene bilfila på brua blir borte.
Det blir to i stedet for tre filer.
Trikkeplattformene på Storobrua
blir bredere, og det planlegges
å anlegge ei trapp fra den ene plattformen
ned til T-banestasjonen. De
som skal fra trikk til T-bane, eller
omvendt, slipper dermed å krysse
bilfelt. Plattformene blir også lengre,
55 meter, slik at trikk og en buss
kan betjenes samtidig.
Biler i trikkesporet
Fra Storo og ned til Birch-Reichenwalds
gate skal det anlegges toveis
sykkelfelt ved å ta av grunnen til eiendommene
på vestsida. Dette er
ikke mulig videre nedover til Sandaker
plass. Her må derfor bilene kjøre
i trikkefila. Det samme gjelder videre
nedover til Åsengata. Her skal det
asfalteres rundt trikkeskinnene, som
i dag har bilfritt felt midt i veien.
Dette blir sterkt kritisert av Sekretariatet
for bytrafikk (SFB). De
viser til at da trikken fikk eget, grønt
felt i 1983, ble kjøretida fra Storo til
Torshov redusert med inntil 40 prosent
(fra fem til tre minutter).
Ingen forhager å avse
I sine kommentarer sier Byantikvaren
at både Sandakerveien og Grefsenveien
er eldre veifar med kulturhistorisk
verdi. I Grefsenveien
overfor Storo, ligger eiendommene
tett på gateløpet. Disse eiendommene
utgjør et verdifullt kulturmiljø av
handels-, nærings- og boligbygg fra
begynnelsen av 1900-tallet. De svært
begrensede uteområdene mot veien
utgjør vesentlige kvaliteter for kulturmiljøet,
og ingen eiendommer har
noe areal å avse til felles gategrunn.
Også Bydelsutvalget mener at gatetverrsnittet
i Grefsenveien er for
liten til å romme alle trafikantgrupper
på en tilfredsstillende måte. De
vil at det gjøres minst mulig inngrep
på eiendommene og at verneinteresser
ivaretas.
Fremdeles i det blå
På et oppstartmøte i begynnelsen av
desember, ble det konkludert med at
dette er en så komplisert sak, hvor
det er reist mange og betydelige innvendinger,
at det ikke er mulig å si
noe om den videre framdriften i saken.
«Time will show», som det heter
på moderne norsk.
n
Tekst og foto: Jon Andreas Hasle
Sykkelfeltene er markert med rødt.
Historielaget Grefsen –
Kjelsås – Nydalen
Har du lyst til å se hvordan Oslos
kanskje største ungdomsskole
ser ut?
Bli med onsdag 15. februar.
Da besøker
Historielaget
Engebråten
skole og får
omvisning på
skolen.
Oppmøte
ved
hovedinngangen
kl. 18.
Ingen påmelding. Omvisningen
er gratis og alle er velkomne.Grefsen/
Kjelsås Husflidslag
innkaller til årsmøte tirsdag
14. februar kl. 18 på Engebråten
skole. Etter årsmøte vil vi markere
lagets 45 års jubileum. Inngang
kr. 30.-/35.- Servering og
utlodding.
Strikketreff onsdag 1. og
15. februar kl. 11 - 14 i Frivillighetssentralen.
n
25. desember
Johannes Lødrup Fossum Tvinde
1954 Knut Hagerstrøm
1920 Elin Irene Rein
1934 Oddvin Hage
1934 Anne Mali Sletbak Larsen
1949 Per Magne Engerbakk
1938 Inger Berit Lindseth
1930 Harry Erling Ofrim
1930 Einar Bjarne Morbø
1934 Leif Storbraaten
n
Kamp om forhagene!
Slutt på parkering foran 7-Eleven
7-Eleven på Platået har fått brev fra
Plan- og bygningsetaten om at
muligheten
for å parkere foran
butikken
vil bli stengt fra 31. januar.
– Det har vi avfunnet oss med, og
skal ikke klage, sier Rahmi Keser til
Nordre Aker Budstikke. Det er han
som drifter 7-Eleven i Grefsenveien
92.
Avstengingen er vedtatt tidligere,
men blir gjennomført nå fordi arbeidet
med å anlegge opphøyde
sykkelfelt på begge sider av Grefsenveien
skal starte etter påske. Sykkelfeltene
skal anlegges fra Disen til
Myrerskogveien-Marsveien.
– Men bruken av avkjørselen ved
7-Eleven ansees å være trafikkfarlig,
uavhengig av oppgraderingen av
Grefsenveien, sier Atle Jan Larsen,
pressekontakt i Plan- og bygningsetaten,
til Nordre Aker Budstikke.
– Dette skyldes blant annet at biler
må krysse fortau og manøvrere på
fortau. Parkering på fortau er heller
ikke tillatt etter vegtrafikkloven.
Kommunen vurderer at når
sykkelfelt
blir etablert, vil det kunne
oppstå ytterligere trafikkfarlige situasjoner.
Så heretter må man gå eller sykle
til storkiosken på Platået – eller
parkere
på en av sideveiene. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Foto: Tove Marit Hasle