
15
Frigjøringsteologi
Like før jul i 1956 ble den katolske
biskopen i Rio de Janeiro oppsøkt av
en kvinne fra bydelen Barra do Piraf.
Hun beklaget at menigheten hennes
var uten prest. Derfor ble det ikke
holdt noen gudstjenester. Biskopen
visste at dette var tilfelle flere steder i
Brasil. Løsningen ble det som seinere
ble kalt basismenigheter.
Biskopen
oppnevnte en gruppe menighetsledere
som fikk ansvar for å samle
menigheten minst én gang i uka til
bibelundervisning,
bønn og lesning.
Denne ordningen spredte seg til flere
land i Latin-Amerika. På slutten
av
80-tallet regnet man med at det var
bortimot 300 000 basismenigheter i
Latin-Amerika.
Feil bibeltolkning?
Helt fra begynnelsen falt det naturlig
at samtale og refleksjon over bibeltekster
ble noe av det viktigste i
basismenighetenes samlinger. Ofte
var de fleste i menigheten fattigfolk.
Og de begynte å stille kritiske spørsmål
til sin egen kirke. Kunne det
virkelig være rett bibeltolkning som
førte til at kirken fungerte som støttespiller
for de rike og for undertrykkerne?
Når de leste Bibelen og
tolket den selv, oppdaget de at Jesus
var spesielt opptatt av mennesker
som dem. Gud identifiserer seg med
de fattige og undertrykte og deres
sak. Han gir dem plass i sitt rike, og
de er hans utvalgte folk.
dermed
også for foreldrene.
Spesielt for barn med spesielle
behov er det vanskelig å skulle
skifte barnehage.
På bydelsmøtet i desember
ble det vedtatt å bevare barnehagen,
og i stedet legge ned fire
enkelte avdelinger i ulike
kommunale
barnehager i
bydelen.
n
Tekst og foto: Ingrid Hernes
Politisk viktig – også i Sør-Afrika
Dette ga dem en helt ny selvfølelse,
en følelse av verdi. Og på dette
grunnlaget, og inspirert av Bibelen,
ble også det handlende, det diakonale
og det politiske et viktig element
i basismenighetene.
Etter hvert var det flere prester
som fattet interesse for denne
forståelsen
av Bibelens budskap.
De kalte det frigjøringsteologi.
Og dette spredte seg til flere land.
Frigjøringsteologien fikk f.eks. stor
betydning i Sør-Afrika, under
frigjøringen
fra apartheid.
n
Musikk og bilder
I tillegg til dobbelt-CD’en inneholder
Håp. Musikk for medmenneskelighet
en bildebok på 130 sider.
Det er Knut Bry som har fotografert
barn i Moria-leiren. Til sammen har
dette blitt et ganske unikt verk.
Det kom i stand på utrolig kort tid,
faktisk ble hele produksjonen unnagjort
på litt over en måned, og det
må vel være norgesrekord når det
gjelder plateproduksjon. – Det var
viktig for oss å få Håp ut før jul, sier
Bugge Wesseltoft, – og det klarte vi
ved hjelp av en stor innsats fra artistene
og alle involverte. Han forteller
at de produserte 2000 eksemplarer.
– Mange syntes dette var
i overkant optimistisk,
men så
viste det seg at hele opplaget
ble solgt ut før jul. Det er veldig
gledelig, og responsen på prosjektet
har vært helt overveldende.
– Det er faktisk den mest positive
responsen jeg har fått i hele karrieren,
forteller Bugge Wesseltoft til
Talefoten. Selv om den fysiske
CD’en og boka er utsolgt, kan man
fortsatt kjøpe den digitale
utgaven.
Det gjør man ved å søke på www.
bandcamp.com.
Medmenneskelighet
– Jeg opplever musikk som det viktigste
verktøyet for kommunikasjon
mellom mennesker, sier Wesseltoft.
– Musikken kan knytte oss sammen
på tvers av landegrenser og språklige
og kulturelle barrierer. Bugge
Wesseltoft har vært aktiv og anerkjent
musiker siden 1980-tallet.
– Jeg følte at jeg var kommet til et
punkt der jeg ville bruke musikken
til noe mer enn bare å gi publikum
en musikalsk opplevelse. De rystende
nyhetssendingene i høst fra
Moria
leiren gav meg inspirasjonen
til dette prosjektet. Jeg ønsket at
Håp skulle være et håndfast uttrykk
for at noen bryr seg, at mennesker
som lever isolert og i nød skal oppleve
at noen ser dem.
It’s snowing on my piano
Bugge Wesseltoft spiller i dag
innenfor en jazzsjanger som ofte
kalles «nu jazz», det vil si moderne
jazz med innslag av elektronisk
musikk.
I 1997 utga imidlertid
Wesseltoft en CD som kanskje mer
enn noen annen har gjort ham kjent
i Norge, nemlig It’s snowing on my
piano. Mange betrakter dette som
den ultimate juleplata. Her tolker
Wesseltoft mange av de mest kjente
julesalmene på en neddempet,
personlig
og etter undertegnedes og
mange andres mening svært vakker
måte. Plata har blitt en kjempesuksess
og trykkes opp i stadig
økende opplag.
– Jeg tenkte at jula for mange
kan være en tid preget av savn, uro
og ensomhet. Det opplevde jeg ikke
minst da jeg som ung jobbet ved et
psykiatrisk sykehus, forteller Bugge
Wesseltoft. – Jeg ville presentere
julemusikken på en rolig og neddempet
måte, for kanskje å kunne
hjelpe noen til å falle til ro. – Det er
mer det medmenneskelig enn det
spesifikt religiøse ved julesalmene
som griper meg her, sier Wesseltoft.
Når det gjelder min tro, vil jeg si at
jeg tror på kjærligheten som en reell
kraft. Det er den som driver alt liv
på jorda, og jeg har en optimistisk
tro på at kjærligheten til slutt alltid
vil vinne over det vonde.
Kulturkafé på Frysja
Bugge Wesseltoft er i forhandlinger
med Oslo kommune om et prosjekt
mange kommer til å hilse velkommen
dersom det blir en realitet: å åpne en
kafé i tilknytning til kunstnersenteret
på Frysja. Planleggingen har kommet
ganske langt. Tanken er å åpne en
kafé for lokalbefolkningen og alle
badegjester
og turgjengere i området
der også musikk og andre kulturelle
innslag vil bli en del av tilbudet.
Vi krysser fingrene for at Bugge
Wesseltoft skal lykkes også med
dette
prosjektet. n
Tekst: Hans Petter Løvold
Foto: Privat
Moria-barna
Tidligere motefotograf Knut Bry har bodd og arbeidet på Lesvos i til
sammen to år. Foto: Knut Bry.