Page 15

talefoten122015

15 kro pp og sjel ger av klientens behov. Noen ganger har folk mye å bære på og det kan være viktig også å få satt ord på følelsene. Men ellers er ikke dette en terapi som foregår i hodet. Det foregår i kroppen. – Denne sammenhengen mellom kropp og psyke kjenner vi jo fra alle tider. Vi finner det i språket vårt. Å være «mo i knærne». «Å bære tunge byrder». Varmen satt i Det er alle slags folk som kommer til behandling hos Linda Svendsen, mest kvinner, riktig nok. – Men menn også. En politimann har kommet hit i flere år. Rosenbehandling har gitt fantastiske resultater hos demente. De kan være uten språk, men her får de kontakt med kroppen – og dermed med levd liv. Følelsene får jo ikke demens, sier Linda med et utropstegn etter. Dagen derpå: Varmen jeg fikk i kroppen, satt i i flere timer etterpå. Og nå, et døgn senere, er noen av mine vanlige kroppssmerter fremdeles borte. Men jeg kjenner det begynner å dra seg til i nakke og skuldre igjen. Kanskje jeg skal gå til flere behandlinger? n Tekst: Randi Jørgensen Foto: Randi Jørgensen og iStock photo Du kan lese mer om rosenterapi på rosenmetoden.no. Der finner du også informasjon om alle rosenterapeuter i landet. Onsdag 7. desember arrangeres det et seminar om helbredelse og healing på Menighetsfakultetet (MF). Ved siden av MF, står Institutt for sjelesorg og Areopagos bak seminaret. Temaet er: «Hvilken plass har helbredelse og healing i vår tro i dag, og hvordan utfordrer dagens erfaringer vår teologi?» Seminaret er fra kl. 10 til 16. Påmelding kan skje innen 3. desember til kurs@mf.no (merkes 7. desember). Pris: Kr. 300. Foredragsholdere på seminaret er: • Professor Jan-Olav Henriksen på MF. Han har forsket på overnaturlige erfaringer og vært medforfatter til boka «Uventet og ubedt», tidligere omtalt i Talefoten. • Overlege Audun Myskja, leder for Senter for livshjelp, musiker, forfatter og foredragsholder. • Sosionom Torborg Aalen Leenderts. Har bl.a. skrevet bøkene «Når glassflaten brister» og «Gud og det vonde». Seminaret kan sees som et eksempel på at alternative former for healing har vekket en slumrende praksis i vår lutherske kirke. Mange bruker ‘heling’ som en samlebetegnelse for helbredelse og healing. I sin bok «Religionens fem språk» fra 1975, kaller biskop Martin Lønnebo utdrivingen av det åndelige fra materien for den moderne tids største vranglære. Denne fornektelsen av det åndelige «gör universum öde och meningslöst, alltmer likt en maskin eller en kemifabrik ». Bak en fornyet tro på helingens mulighet, ligger en oppfatning av Gud som en uendelig kraft, slik mange alternativt åndelige beskriver ham, men også som en personlig Gud, som den enkelte kan oppfatte nærværende. I kristen sammenheng mener man det er viktig at begge sider ved Gud er med når man prøver å hele et menneske, fra fysiske, psykiske eller sjelelige skader. Ja, mange utvider helingsbegrepet ved å mene at hele vår klode trenger heling. Seminaret vil også berøre problemet med at langt fra alle forsøk på heling er vellykket. I en introduksjonsartikkel minner arrangøren om at et stort antall «helgener» led av tunge sykdommer. Ja, også Paulus hadde en sykdom som han aldri ble helbredet for. n Tekst: Jon Andreas Hasle Helbredelse og healing Audun Myskja har vunnet Den Norske Lægeforenings kvalitetspris for arbeid med musikk i medisinen. Han har blant annet vært utdannet i energiforståelse hos den kjente irske healeren og meditasjonslæreren Bob Moore.


talefoten122015
To see the actual publication please follow the link above