15
kro pp og sjel
ger av klientens behov. Noen ganger
har folk mye å bære på og det
kan være viktig også å få satt ord på
følelsene. Men ellers er ikke dette
en terapi som foregår i hodet. Det
foregår i kroppen.
– Denne sammenhengen mellom
kropp og psyke kjenner vi jo
fra alle tider. Vi finner det i språket
vårt. Å være «mo i knærne». «Å
bære tunge byrder».
Varmen satt i
Det er alle slags folk som kommer
til behandling hos Linda Svendsen,
mest kvinner, riktig nok. – Men
menn også. En politimann har
kommet
hit i flere år. Rosenbehandling
har gitt fantastiske resultater
hos demente. De kan være uten
språk, men her får de kontakt med
kroppen – og dermed med levd liv.
Følelsene får jo ikke demens, sier
Linda med et utropstegn etter.
Dagen derpå: Varmen jeg fikk i
kroppen, satt i i flere timer etterpå.
Og nå, et døgn senere, er noen av
mine vanlige kroppssmerter fremdeles
borte. Men jeg kjenner det begynner
å dra seg til i nakke og skuldre
igjen. Kanskje jeg skal gå til
flere behandlinger? n
Tekst: Randi Jørgensen
Foto: Randi Jørgensen og iStock photo
Du kan lese mer om rosenterapi på
rosenmetoden.no. Der finner du også
informasjon om alle rosenterapeuter
i landet.
Onsdag 7. desember arrangeres det
et seminar om helbredelse og healing
på Menighetsfakultetet (MF).
Ved siden av MF, står Institutt for
sjelesorg og Areopagos bak seminaret.
Temaet er: «Hvilken plass
har helbredelse og healing i vår tro
i dag, og hvordan utfordrer dagens
erfaringer vår teologi?»
Seminaret er fra kl. 10 til 16.
Påmelding kan skje innen 3. desember
til kurs@mf.no (merkes 7.
desember). Pris: Kr. 300.
Foredragsholdere på seminaret er:
• Professor Jan-Olav Henriksen på
MF. Han har forsket på overnaturlige
erfaringer og vært
medforfatter til boka «Uventet
og ubedt», tidligere omtalt
i Talefoten.
• Overlege Audun Myskja, leder
for Senter for livshjelp, musiker,
forfatter og foredragsholder.
• Sosionom Torborg Aalen
Leenderts. Har bl.a. skrevet
bøkene
«Når glassflaten brister»
og «Gud og det vonde».
Seminaret kan sees som et eksempel
på at alternative former for
healing har vekket en slumrende
praksis i vår lutherske kirke.
Mange bruker ‘heling’ som en
samlebetegnelse for helbredelse og
healing. I sin bok «Religionens fem
språk» fra 1975, kaller biskop Martin
Lønnebo utdrivingen av det åndelige
fra materien for den moderne
tids største vranglære. Denne
fornektelsen av det åndelige «gör
universum öde och meningslöst,
alltmer likt en maskin eller en kemifabrik
».
Bak en fornyet tro på helingens
mulighet, ligger en oppfatning av
Gud som en uendelig kraft, slik
mange alternativt åndelige beskriver
ham, men også som en personlig
Gud, som den enkelte kan oppfatte
nærværende. I kristen
sammenheng mener man det er
viktig at begge sider ved Gud er
med når man prøver å hele et menneske,
fra fysiske, psykiske eller sjelelige
skader. Ja, mange utvider helingsbegrepet
ved å mene at hele
vår klode trenger heling.
Seminaret vil også berøre problemet
med at langt fra alle forsøk
på heling er vellykket. I en introduksjonsartikkel
minner arrangøren
om at et stort antall «helgener»
led av tunge sykdommer. Ja, også
Paulus hadde en sykdom som han
aldri ble helbredet for. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Helbredelse
og healing
Audun Myskja har vunnet Den
Norske Lægeforenings kvalitetspris
for arbeid med musikk i
medisinen. Han har blant annet
vært utdannet i energiforståelse
hos den kjente irske healeren og
meditasjonslæreren Bob Moore.