19
Greta Thunberg som folkeopplyser
«Ikke hør på meg, hør på forskerne,
hør på ekspertene, hør på dem
som er mest berørt», sier Greta
Thunberg. Boka hennes, Klimaboka,
ble lansert over hele verden
27. oktober. «Årets viktigste
bok», mener Dagbladets Andreas
Wiese, og gir terningkast 6.
Han beskriver Klimaboka som «en
komplett guide til klimakatastrofen,
med råd og løsninger».
iese synes også at dette er
en praktbok med farge-
grafer og fotografier som
gjør den til fremragende folkeopplysning.
Boka dekker både
klima,
økologisk- og bærekraftskrisen
– helhetlig.
«For klimakrisen er selvsagt bare
et symptom på en mye større bærekraftskrise.
Mitt håp er at denne
boka kan være en slags go-to-kilde
for å forstå disse forskjellige, tett
sammenkoblede krisene», sier Greta
Thunberg.
Over 100 eksperter,
aktivister og formidlere
Det er ikke Thunberg alene som har
skrevet denne boka. Hun har alliert
seg med over 100 ledende eksperter,
aktivister og formidlere av vår tids
klimadestabilisering. Geofysikere og
helseeksperter, havforskere og meteorologer,
ingeniører og urbefolkningsledere,
økonomer, psykologer
og filosofer fra hele verden har
brukt sin ekspertise og førstehånds
erfaring til å utvikle en dyp forståelse
av krisene vi står overfor. De over
100 korte artiklene er inndelt i fem
hoveddeler:
Vi begynner med litt
grunnleggende klimavitenskap. Så
får vi vite hvordan planeten vår
endrer
seg med ekstremvær, hvordan
dyr og planter påvirkes og
hvordan isen smelter rundt oss.
Den tredje hovedbolken omhandler
hvilke konsekvenser disse
forandringene har på menneskene,
med tanke på matproduksjon, sykdomsutvikling,
krig og fred og flyktningsituasjonen.
Fjerde del tar for
seg hva vi har gjort, eller ikke gjort,
med denne kunnskapen, som vi har
hatt i alle fall fra 1970-tallet. Her
levnes beslutningstakere i den rike
del av verden liten ære.
Siste del spør hva vi så må gjøre,
fra og med i dag.
Full av moralsk beslutsomhet
«I Klimaboka har Greta vist at hun
er en av våre beste og mest oppildnende
nye forfattere. I en rekke
skarpe, innsiktsfulle og glødende
kapitler som knytter de ulike delene
av boka sammen, deler hun egne erfaringer
og responderer på det hun
har lært. … Dette er en unik bok,
full av moralsk besluttsomhet, som
har som mål å endre klimasamtalen
for alltid», sier Chloe Currens,
redaktør
i Penguin Press.
Thunberg skriver: «Hvordan kan
vi i det hele tatt gripe fatt i en krise,
som så grunnleggende er skapt på
grunn av urettferdighet, hvis vi ikke
får lov til å snakke om moral, rettferdighet,
ansvar, skam og skyld?
Det kan vi ikke. 90 prosent av denne
kumulative krisen er skapt allerede.
Den er allerede oppe i atmosfæren,
og det må det avlegges regnskap for.
Derfor må vi endre de sosiale
normene
våre fullstendig.»
«Sjelden har jeg forstått på et
mer grunnleggende vis hvilken
systemendring
vi nå står overfor»,
skriver Andrew Kroglund i Vårt
Land, under overskriften «Den nye,
grønne bibelen».
n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Foto: Kim Jakobsen,
Boktips / Cappelen Damm
W
Kritikerne hyller Greta Thunbergs «Klimaboka». Alle inntektene fra boka går til Greta Thunberg Foundation.
Den nye trikketypen, SL18, på
linje 18 til Rikshospitalet, en sein
oktoberkveld.
Nytrikken kommer, om ikke så brått
Sporveien ruster stadig opp. Nylig
ble oppgraderingen av trikkeskinnene
i Storokrysset ferdig på tida.
Dessuten ser vi av og til en av de tre
nye trikkene, enten på Storo eller
ved rundingen på Disen holdeplass.
Den nye trikketypen heter SL18 og
kom til Oslo fra Spania i 2020, for
testkjøring.
I januar i år var de tre testtrikkene
klare for kjøring med passasjerer.
Prøvekjøringen var på linje 13 i vår,
og etter det har de nye trikkene
kjørt linje 17 og 18, mellom Grefsen
og Rikshospitalet.
– Hensikten med prøvekjøringen
er å dokumentere at trikkene
fungerer som de skal i ulike deler av
byen, forteller prosjektsjef Bjørn
Bjune i Sporveien. Så langt er erfaringene
gode. Når prøvekjøringen
er gjennomført, blir de nye trikkene
gradvis faset inn på alle linjer.
Men det tar litt tid. Det kommer
ingen flere før utover i 2024. Da skal
det komme 84 til, og Sporveien har
opsjon på ytterligere 60, ifølge fremtidensbyreise.
no
Dette er en del av trikkeprogrammet,
vedtatt i 2013, der oppgraderte
gater, byrom og holdeplasser
er med, og det ser man når man
reiser rundt i Oslo. Det jobbes!
Trikkens baser på Grefsen og Holtet
utvikles også, til bedre parkering og
vedlikehold. Full gateopprustning
og ny trikkeinfrastruktur, dessuten
oppgraderte gater og fortauer er en
del av dette programmet. Det skal
bli lagt bedre til rette for alle byens
fotgjengere og kollektivtrafikk.
Men vi må visst vente i bortimot
to år til før det kommer flere nye
trikker. Det er prøvekjøring på høyt
nivå. Det går sikkert på kapasiteten
til leverandøren også, og CAF må
jo justere de neste trikkene etter
tilbakemeldingene
fra Sporveien.
n
Tekst og foto: Ivar K. Iversby