14
Seniorboliger uten lovlig rulle Når det ble anlagt sykkelfelt i
Grefsenveien fra Glads vei og
sørover,
mistet beboere og
besøkende
til seniorboligene i
Grefsenveien 78 D mulighet for
parkering utenfor inngangen sin
og mulighet for å komme seg inn
med rullestol og rullator. Bymiljøetaten
har foreslått en løsning,
men den er ulovlig ifølge
bygningsforskriftene.
1993 ble det bygd 33
seniorleiligheter på
toppen av Grefsenhjemmet.
Den gang ble det regulert
gangadkomst
fra Grefsenveien og
kjøreadkomst via Ogmunds vei.
Men det er det ingen som husker.
I 25 år har seniorene hatt også sin
kjøreadkomst fra Grefsenveien, og
også parkering i Grefsenveien, inntil
det sykkelfeltet ble anlagt.
Bymiljøetaten peker
på Ogmunds vei
Da seniorbeboerne i 2018 fikk høre
at det skulle anlegges sykkelfelt
utenfor boligene deres, kontaktet
de bydelen med spørsmål om hvor
de selv, hjemmetjenesten, rosa busser,
drosjer og gjester nå skulle parkere.
I juni i år sendte bydelsutvalget
spørsmålet videre til
Bymiljøetaten. De fant fram reguleringspapirene
fra 1993 og mente
at de dermed hadde svaret på
spørsmålet. Biler som skal til Grefsenveien
78 D, må kjøre Ogmunds
vei. Parkering må skje på Grefsen
Slik vil Bymiljøetaten løse ankomsten til Grefsenveien 78 D, men den er
ikke lovlig som ankomst for rullestolbrukere.
I
hjemmets eiendom, og passasjerer
med eller uten rullestol må ta seg
inn derfra.
Men dermed var bråket i gang.
Seniorbeboerne og styret i sameiet
deres protesterte, styret i Grefsenhjemmet
protesterte, og det har
vært timelange diskusjoner både i
bydelens komité for miljø, plan og
samferdsel og på bydelsutvalgsmøtet
28. oktober.
Det er mange innvendinger mot
Bymiljøetatens forslag. Noen av
dem kan det gjøres noe med. For å
komme fra Ogmunds vei og opp til
den første døra må beboere eller
gjester gå eller kjøre opp en smal
bakke med stigning på ca. 1:8/9.
Bratteste stigning for rullestoler
som byggteknisk forskrift tillater,
er 1:15. Men så kan man gjøre bakken
bredere, og man kan anlegge
plass til korttidsparkering og snumulighet
oppe ved døra.
Demente kan stikke av
Men inne i Grefsenhjemmet må
man gjennom ytterligere to dører.
Alle tre dørene kan jo utstyres med
automatlås og automatisk døråpner.
Mellom de to siste dørene går
man gjennom sansehagen i Grefsenhjemmets
atrium. For å forhindre
at demente pasienter stikker av
gjennom automatisk åpnede dører,
må sansehagen forminskes og avskjermes
med et gjerde. Men dette
hjelper ikke mot den uro de
demente
gjerne føler ved at de
stadig
ser fremmede mennesker.
Fra den siste døra og inn til heisen
som seniorbeboerne må ta opp til
5. eller 6. etasje, er det en korridor
med stigning på 1:6, altså mer enn
dobbelt så bratt som det tillatte.
Hvordan skal man få gjort noe
med dette?
De borgerlige pluss Rødt
Da bydelsutvalget begynte sin
debatt
om saken, var de delt i to.
De borgerlige var i mindretall, selv
med støtte fra Rødt. De ville at
seniorboligene
fortsatt skal ha sin
hovedinngang fra Grefsenveien,
inkludert
mulighet for korttidsparkering.
De to siste årene er det
gitt lov til slik parkering i sykkelfeltet,
for henting og levering. Ifølge
styreleder i seniorsameiet, Per
Kristiansen, har dette fungert greit.
H, V og Rødt ville be Bymiljøetaten
se på saken en gang til.
AP, MDG og SV sluttet seg til
bydelsdirektørens forslag til vedtak,
med en liten endring. «Bydel Nordre
Aker ser at bruk av inngangen
til Grefsen Senior Boligsameie fra
Ogmunds vei er et mulig alternativ
for henting og levering med bil når
det ikke lenger vil være mulig å
stoppe ved inngangen i Grefsenveien.
Sykkelfeltet skal få opphøyd
kant. Redaksjonell forklaring.
Grefsenhjemmet og Grefsen Senior
5G-nettet i Oslo – begynnelsen på noe stort
Telia, Telenor og ICE bygger ut sine
5. generasjons mobilnettverk landet
rundt. Telia var først ute med å åpne
sitt nett offisielt i Oslo. Det ble markert
foran Stortinget nå i oktober.
ICE melder at de har klargjort Oslo
for 5G, og Telenor vil ha sitt nett på
plass før året er omme.
Hva kan friste oss til å investere i
en av de vel tjue nyeste telefonene
5G-nettet vil kunne håndtere milliarder
av tilkoblede enheter. Og
da ikke bare mobiltelefoner, men
alt fra biler til parkeringssensorer,
medisinsk utstyr og hele fabrikker.
I samtid. Det vil ha store
ringvirkninger. (Telenor.no)
på markedet som er klare for 5G?
Stikkordene er enda høyere hastighet,
større kapasitet og bedre dekning.
Nøkternt sagt. Men mange vil
si at det er bra som det er. Vi behøver
da ikke smartbriller! Ei heller en
bil som, i tillegg til å ha øyne i
nakken,
har øyne overalt i veinettet.
Konklusjonen blir at telefonen i
lomma dekker behovet noen år til.
Men bak disse nøkterne stikkordene
om hastighet, kapasitet og
dekning åpner det seg enorme endringer
og muligheter. Et 5G-nett er
et kraftfullt verktøy som, i tillegg til
å revolusjonere hverdagen vår, kan
ha stor betydning innen industri og
mange samfunnsfunksjoner. Gevin