15
16 mnd unntakstilstand fra 3. desember
– Skulle ikke Grefsenveien
stenges
fra begynnelsen av
november? –
Jo, du har rett,
men det ble utsatt. Men fra
3. desember blir det visst alvor.
Grefsenveien mellom Storo
og Lettvintveien stenges for
gjennomkjøring. Og trikken
blir erstattet
med buss mellom
Kjelsås og Storo. 2. uka i januar
starter arbeidene med å fornye
trikkeskinnene på Grefsenplatået.
Grefsenveien blir enveiskjørt
sørover fra Prix på Kjelsås
til Platåveien i 12 måneder.
refsen og Disen Vel hadde
invitert til folkemøte
6. november, hvor Sporveiens
prosjektgrupper skulle
orientere
og svare på spørsmål.
Velhuset var stappfullt og spørsmålene
var mange.
Uforsvarlig i Bråtenalleen
Innen du leser dette, har du sannsynligvis
også fått en brosjyre i
posten
fra Sporveien. Den gir god
informasjon, men det kan like fullt
bli kaos når 4000 flere biler skal
bruke Kjelsåsveien for å komme ut
på Ringveien østover, for ikke å
snakke om at 4000 flere biler skal
bruke Bråtenalleen for å komme
vestover på Ringveien. – Er dere
klar over at Bråtenalleen er skolevei
for mange og er uten fortau,
pluss at det ligger en barnehage
der? spurte flere på folkemøtet i
Velhuset.
– Dette er direkte uforsvarlig!
Parkering forbudt
I anleggsperioden blir det innført
parkeringsforbud i flere av småveiene
i området, f.eks. i både Engveien
og Bjerkealleen, i områdene
nærmest Grefsenveien. Det blir forbud
mot dagparkering i Bråtenalleen
mellom Kapellveien og Betzy
Kjelsbergs vei og i øverste kurve i
Betzy Kjelsbergs vei. Det blir heller
ikke lov å parkere i Kjelsåsveien
nedenfor Lettvintveien eller i Glads
vei mellom Grefsenveien og Kjelsåsveien.
Det blir også parkeringsforbud
i Grefsenveien nord for Platåveien,
så lenge arbeidet her pågår.
Oppe ved Midtoddveien blir
Kjelsåsveien åpnet for utkjøring for
både buss og biler, men ikke for innkjøring.
Kjelsåsveien mellom Myrerskogveien
og Midtoddveien blir altså
enveiskjørt. Vannverkets arbeider
i Marsveien og Myrerskogveien skal
holde på fram til sommeren 2019.
Nordgående buss skal kjøre
Kjelsåsveien
Bussen mellom Storo og Kjelsås skal
gå i Grefsenveien begge veier de første
ukene. Men fra uke 2 skal nordgående
buss svinge østover inn Glads
vei og fortsette oppover i Kjelsåsveien.
Nedover skal bussen fortsatt bruke
Grefsenveien. På folkemøtet ble
det spurt om frekvensen i avganger
blir økt. En må regne med at flere vil
la bilen stå, nå som det blir så kronglete
å ta seg fram. – Ruter har ingen
slike planer, foreløpig, ble det svart.
Men både Sporveien og Ruter vil følge
utviklingen nøye.
Stenges ikke helt
Det er verdt å merke seg at kjørebe-
grensningene vil variere i løpet av
anleggsperioden, både på den nedre
og den øvre delen av Grefsenveien.
Det vil ikke bli arbeidet på hele
strekningene samtidig, så sperringene
vil flytte seg ettersom arbeidene
flytter seg. Grefsenveien nedenfor
Lettvintveien stenges altså ikke helt,
bare for gjennomkjøring. Sporveien
garanterer at ingen med utkjørsel til
Grefsenveien, vil bli sperret inne.
Bymiljøetaten vil fram til 3. desember
anlegge fartshumper i flere
av veiene i området. Innen da skal
også sykkelfeltene i Grefsenveien
mellom vendesløyfa på Disen og
Platåveien være ferdig. Men det vil
foreløpig ikke bli anlagt sykkelfelt
nord for Platåveien.
Flere på folkemøtet mente at
man må åpne Lofthusbommen. Men
det var det ingen planer om foreløpig.
- Men vi vil fortløpende vurdere
situasjonen, var standardsvaret.
Nyhetsbrev og spørsmål
På Fremtidensbyreise.no vil du finne
informasjon om Grefsenvei-prosjektet.
Der kan du også melde deg
på elektroniske nyhetsbrev om prosjektet.
Velg «Prosjekter» i toppmenyen
og skroll nedover til «Grefsenveien
». Der finner du informasjon
om prosjektet og om hvordan du registrerer
din e-postadresse.
Spørsmål om prosjektet kan sendes
til nabokontakt@sporveien.com (merk
emnefeltet med «Grefsenveien»).
n
Tekst og foto: Jon Andreas Hasle
G
Ære være Grefsen og Disen Vel som arrangerte folkemøte i Velhuset
(Svettern) 6. november. Her fikk mange lufta både sin frustrasjon og
sine spørsmål. (Det var mer enn fullt, på den ledige stolen i forgrunnen
satt fotografen.)
Trafikkfarlig ved Gulldalen barnehage
Barn og voksne krysser Lachmanns
vei ved Gulldalen barnehage
med hjertet i halsen. Biler og
busser suser forbi, det er en bakketopp
på den ene siden og en sving
et stykke lenger borte på den andre
siden, så det er ikke akkurat god
oversikt. Fartsgrensen er 40, men
det er mange som ikke overholder
den. Veien må krysses for å komme
til eller fra fortauet.
Barn og foreldre må krysse veien
for å komme til fortauet i Lachmanns
vei. Foreldre og ansatte
i barnehagen vil gjerne ha både
gangfelt og fartshumper for å få
økt sikkerhet.
Foreldre og ansatte i barnehagen
vil gjerne ha både gangfelt og
fartshumper for å få økt sikkerhet.
De vil ha på plass sikringstiltak før
det skjer en alvorlig ulykke og forstår
ikke hvorfor ikke noe er gjort
tidligere. Tidligere har det vært
sagt at det er umulig å lage fartshumper
i veier der det kjører buss.
Men det er laget fartshumper andre
steder med busstrafikk, så det burde
være mulig her også.
Bydelen har allerede gitt innspill
til Bymiljøetaten (BYM) i forbindelse
med fartssoneplan for bydelen.
Denne planen inneholder en
rekke humper, minihumper og
opphøyde gangfelt, samt fartsreduksjoner
i flere veier. Situasjonen
utenfor Gulldalen barnehage er
ikke tatt med her.
Saken har nå vært behandlet i
Nordre Aker miljø-, plan- og samferdselskomité.
Der la en far fra
barnehagen, Øyvind Svare Lorentzen,
fram saken i åpen halvtime.
Komiteen bestemte da under eventuelt,
at saken skulle fremmes på
det første Bydelsutvalgsmøte 1. november.
- Jeg startet egentlig prosessen
da jeg følte at alle snakket
om farten på bilene i Lachmanns
vei, men ingen gjorde noe, sier Lorentzen
til Talefoten.
Bydelen mener det er viktig at
sikkerheten i forbindelse med barnehagene
ivaretas, og Bydelsutvalget
skriver blant annet dette i sitt
enstemmige vedtak: «Bydelsutvalget
ber BYM vurdere anleggelse av
minihumper og oppsett av skilt øst
og vest for Gulldalen barnehage
(Lachmann vei 41) for å bedre situasjonen.
Tiltak på strekningen anses
som like nødvendige som mange
av de øvrige strekningene som
omfattes av gjeldende fartsoningsplan
for bydel Nordre Aker. Tiltakene
bør gjennomføres samtidig
med øvrige tiltak i planen»
n
Tekst og foto: Randi Jørgensen