
Oss imellom,
vi som bor her
alefoten
i Grefsen menighet
i desember 2018 Prosjektet har laget en tidsplan,
men kan ikke garantere
at den vil holde. Den er bl.a.
avhengig av bevilgninger fra
bystyret.
Planarbeidet er startet med Oslos
mest kompliserte kryss – Storokrysset
Fredelig jul! Hilsen oss i Talefoten.
» Les mer på side 2
Trikken blir
borte
i 16 mnd. 15
Børli 100 år 16
Rykker Skeid
opp i år?
De unge
nå til dags
Storokrysset er Oslos mest sammensatte kryss, hvor nær alle trafikkgrupper er representert;
biler, flere buss- og trikkeruter, T-bane, jernbane, fotgjengere og syklister. Bymiljøetaten har
nå startet en såkalt konseptvalgutredning (KVU) for Storokrysset. Dette er som en forberedelse
til reguleringsplanen som senere skal lages for Grefsenveien, helt fra Disen vendesløyfe,
gjennom Storokrysset og ned til Åsengata på Sandaker.
Ingvild slåss
på scenen 18
21
9
i skal gjøre krysset til et
velfungerende og
moderne kollektivknutepunkt
for fremtiden – som trygt og
effektivt ivaretar fotgjengere,
syklister,
kollektivtrafikk, sier Bymiljøetatens
Bård Rane, som leder
KVU-arbeidet. – Med tanke på den
sterke befolkningsveksten og
økningen
i antall boliger, skoler og
næringsvirksomhet i området er
dette særdeles viktig.
Redusere biltrafikken
– Biltrafikken skal også ivaretas, men
vil ikke få samme prioritet gjennom
krysset, legger Bård Rane til.
Bak denne forsiktige formuleringen
ligger en bestilling fra Byrådsavdelingen
for miljø og samferdsel
om at biltrafikken i Grefsenveien
skal være redusert med 20 prosent
ett år etter åpningen av det nye Storokrysset,
og være redusert med 1/3
innen 2030 (i forhold til 2015-nivået).
-V
Utover de trafikale utfordringene
i Storokrysset som Bymiljøetaten
har ambisjoner om å løse, er etaten
også opptatt av å utvikle attraktive
byrom av høy kvalitet som innbyr til
at folk finner det hyggelig å oppholde
seg i de trafikale knutepunktene.
Arbeidet er komplisert og problemene
med Storokrysset er mange
og velkjente: Krysset mangler