Page 11

talefoten102016

11 om stridt kraft i vår kultur valtes. Han talte også for gjenbruk. Når forfatteren bruker et slikt begrep, og dessuten kaller Hauge for kjendis og gründer, blir han så menn moderne. Et spennende kapittel! Og faktisk var Hauge en av de første som hadde et historisk, bibelkritisk blikk, hevder Kullerud. Bibelen – et umulig budskap? Et hopp gjøres til kapittel seks som omhandler det som kalles «Det moderne gjennombrudd». Vi er i siste halvdel av attenhundretallet. Det var en spennende tid med ny kunnskap og innsikt og med kulturpersonligheter som ledet an mot det som skulle bli et oppgjør med kristendom, kirke og geistlighet, sier Kullerud innledningsvis. Vi leser om den filosofiske retningen positivismen som hevdet at kun det observerbare og sansbare kunne gi grunnlag for konklusjoner. Gud kunne dermed ikke være årsak. «Guds straff» kunne ikke være forklaring på menneskers lidelser, slik det i samtida gjerne ble forkynt. Darwins bok om utviklingslæren kom i 1859, og motstanden mot denne teorien kjenner vi. En rekke kjente forfattere favnet de nye ideene og gikk til angrep mot – ikke bare geistlighet og kirkemakt - men «trangbrystet Bibeltrældom » for å bruke Bjørnsons ord. En toneangivende dansk litteraturkritiker kalte fortellingen om Abrahams ofring av Isak en legende. Bjørnson stilte mange kritiske spørsmål, her er to: Hvis det meste er av djevelen, hvem blir da den mektigste på jorda, Gud eller djevelen? Hvem kan tro på en Gud som stiller seg fiendtlig til menneskelivet? Helvetesstraffen var også et dogme Bjørnson torde røre ved. Han angrep teologene for manglende vilje til å være ærlige om nyere bibelforskning. Bjørnson mistet troen. «Å være i sannhet» var det viktigste av alt. Konflikten mellom konservativ og liberal teologi var i gang. Moderne temaer i skjønnlitteraturen Kullerud siterer og gjenforteller fra skjønnlitterære tekster av blant annet Garborg, Ibsen og Kielland, om hvordan forfatterne gikk inn i tidas store verdispørsmål og diskuterte dem. Ofte på kollisjonskurs med kirkens syn. Vi møter både Nora, Enok og fru Løvdahl, og disse sekvensene er kjærkomne, for de levendegjør og mykner opp en ellers veldig informativ tekst. Eksemplene er langt flere enn nevnt her. Det slår en hvor mange problemstillingene var, og de er ikke uaktuelle i vår tid heller. Joda, Bibelselskapet er med Boken er gitt ut av Verbum forlag i anledning Bibelselskapets 200-årsjubileum. Og selskapets historie er med – i seks beretninger spredt utover i boka. Jeg har hoppet over dem i denne bokomtalen, som så mye annet. En liten del av etterordet til forfatteren skal derimot omtales. Der beskriver Kullerud først kort forandringene som har skjedd både i kirken og i samfunnslivet ellers, de siste tiårene. De er store, og de har påvirket bibelsyn og kristnes formidling av Bibelens budskap. En mer ydmyk kirke Hans personlige nøkkel til samtid og framtid blir knyttet til begrepet håp. Kirkens språk er nå mer hentet fra diakoni og sjelesorg, og synd er knyttet til svik i forholdet til andre. Enda en gang tar han oss med inn i skjønnlitteraturen, til Undsets Kristin og Falkbergets Sigismund. De ser begge seg selv og sin synd begått mot andre. Korset og nederlaget det symboliserer, forvandles med oppstandelsen og troen til håp. Vi har en mer ydmyk kirke nå, Også andre medier har omtalt Dag Kulleruds bok om Bibelen, boken som formet vår kultur. skriver Kullerud, en kirke som vil tjene og som vil nærme seg livet nedenfra. Hans personlige etterord berørte meg sterkt. n Tekst: Solveig Neegaard Heier Ny vokalgruppe SOMNIUM er en nyetablert vokalgruppe som skal ha sine aller første julekonserter nå denne julen. Den 13. desember kl. 19 er det konsert i Grefsen kirke, med julemusikk både på norsk og engelsk. Det blir musikk av Tchaikovsky, Pentatonix, Fleet Foxes, Leroy Anderson og The Mamas & The Papas. Gruppa bruker både andres arrangementer og sine egne. De er f.eks. spente på mottakelsen av sin egen Blåfjell-medley og et Disney-medley. Sangerne er Marie Sagli, sopran/alt Signe Aarbostad Sørli, alt/sopran Joakim Lømo Boberg, tenor/baryton Vemund Grunde Kjelstad, bass/ baryton Joakim Lømo Boberg har vokst opp på Grefsen. Han møtte Signe og Marie på Westerdals Oslo ACT, på deres bachelorstudie i populærmusikk, og fikk med Vemund gjennom kontakter av Marie. Vemund har master i rytmisk korledelse fra Royal Academy of Music in Aalborg. Joakim har også en bachelorgrad i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo. Signe har vært med på The Voice. Marie har drevet med kirkesang gjennom hele oppveksten. Billettene koster kr. 100,- for billettene, uansett barn, student eller voksen. n


talefoten102016
To see the actual publication please follow the link above