9
DØPTE
9. oktober
Nina Caroline Alves Dahlbo
Ella Ihlen Bjerke
Ingvild Dingsør-Dehlin
16. oktober
Amund Christensen
Markus Syvaldsen Øren
Jakob Fantoft Melleby
Felix Sadiki-Sjong
23. oktober
Jesper August Walschaerts
Eilert Fjeldstad Stensland
Vilde Stubhaug Karlsen
Magnus Bjørn Mastadøy Rogan
30. oktober
Aurora Grøstad Tomulevski
Odin Alexander Aarhus Fuhre
15. oktober
Cathrine Trandem Syversen og
Michael Schioldborg Haug
Trine Amundsen og Ole Magnus
Jakobsen
Slik malte Hieronymus Bosch Jesu fødsel i stallen. Dette midtpartiet
i en tredelt altertavle fra cirka 1510 befinner seg nå i Pradomuseet
i Madrid.
29. oktober
Siri Tessem og Odd Arne Hagen
Grethe Langeland, født 1933
Leif Magne Mo, født 1929
Oddny Marthe Furuberg,
født 1935
Ellen Skullerud, født 1927
Berit Agnes Sæther, født 1928
Arne Vister, født 1923
Bjørn Einar Grønn, født 1925 n
VIEDE
DØDE
akenfor engleskarens
triumferende «Ære være
Gud i det høyeste!» fornemmer
jeg ekkoet av en annen
sang: «Ære være Gud i det laveste!»
Sitatet er hentet fra Notto R. Thelle
og hans lærerike, spennende og
innsiktsfulle korrespondanse med
forfatteren Karsten Alnæs i boken
«Hva er da et menneske?». De er
innom mange ulike sider ved det å
tro, og forskjellige perspektiv knyttet
til våre gudsbilder eller opplevelser
av Gud. Gud i det laveste er
et av dem.
Hver høst når jeg skal forberede
advent og jul, og på ny finne ord
om og linjer inn i julens budskap,
hvor man til tider føler at alt er
sagt, så dukker dette paradokset
opp – Gud i det laveste. Gud den
allmektige som fraskriver seg makten,
posisjonen og eventuelt alle
frynsegoder som følger av det, og
gjør seg tilgjengelig som det mest
sårbare og ubeskyttede, et lite barn.
Det er et paradoks. Særskilt beskrivelsene
av Gud i det gamle testamentet
bruker maktens språk.
Den sterke, den allmektige, himmelens
og hærskarenes gud, den
veldige, han som skapte alt. Ja, Salme
24 innleder med: «Jorden og det
som fyller den, hører Herren til, verden
og de som bor der, er hans».
Men julen i et kristent perspektiv
handler om at Gud bokstavelig talt
får bakkekontakt. Den sterke viser
seg i det svake. Den opphøyde vandrer
med de små. Himmel blir
jord. Gud blir menneske i Jesus.
Det er paradokset.
Dette er en side ved maktens
ansikt som ikke er så lett å se i vår
egen hverdag. Mange med makt
mister bakkekontakten. De er seg
veldig bevisst maktens mulighet,
kraft og råderom. Makta rår, og det
er den sterkes rett som gjelder. Begrunnelsen
for maktutfoldelse og
verktøyene som brukes varierer,
men det å sitte i posisjonen til å
legge premissene for menneskers
adferd og samspill er tiltrekkende.
Makt trenger ikke per definisjon
være noe negativt, men det trigger
noe i oss som fort får destruktive
overtoner. Abraham Lincoln skal
ha sagt: «Nesten alle kan tåle motgang,
men vil du prøve en manns
karakter, så gi ham makt».
Kampen om Syria er et maktspill.
Kalifatet som IS drømmer om,
handler om makt. Gjennom høstens
valgkamp i USA har vi tydelig
opplevd maktens mangfoldige spill.
På Afrikas kontinent er det mange
mennesker som lider på grunn av
makten som gjør ledere blinde.
Vestens historie er også maktens
historie. Maktens ansikt er mangfoldig.
Den løser også opp familier,
forsurer arbeidsplasser og kollegium,
selv i skolegården ser vi at barn
gjennom ord og handling skaper
skiller og etablerer posisjoner.
Julens fortelling om Gud kan
være et tankekors, et alternativ, et
korrektiv. Gud stormer ikke frem
med høy røst eller maktens våpen.
Det er heller sårt, smått og ubehjelpelig.
En tilnærming til oss som
kanskje skaper tillit? For andre blir
det undring. Gudsbildet må omformes
når Guds styrke viser seg i
svakhet. Ordene får en annen valør.
Jeg trenger påminnelsen også i
år. Dette paradokset, at for å se
Gud i det høye, så må jeg vende
«B
blikket nedover mot det lave.
«Ære være Gud!» n
Tekst: Sokneprest Sigmund
Akselsen
«Ære være Gud i det laveste!»
LIVETS GANG
Julegranen tennes
Søndag 27. november kl. 15 tenner
Lions og Øvre Grefsen Vel julegrana
utenfor eldresentret Kuben
62+. Kjelsås skoles
korps spiller og
koret synger.
Vi går rundt juletreet
og synger julesanger.
Det serveres gløgg. n