11
om stridt kraft i vår kultur
valtes. Han talte også for gjenbruk.
Når forfatteren bruker et
slikt begrep, og dessuten kaller
Hauge for kjendis og gründer, blir
han så menn moderne. Et spennende
kapittel! Og faktisk var
Hauge en av de første som hadde
et historisk, bibelkritisk blikk,
hevder Kullerud.
Bibelen – et umulig budskap?
Et hopp gjøres til kapittel seks som
omhandler det som kalles «Det
moderne gjennombrudd». Vi er i
siste halvdel av attenhundretallet.
Det var en spennende tid med ny
kunnskap og innsikt og med kulturpersonligheter
som ledet an mot
det som skulle bli et oppgjør med
kristendom, kirke og geistlighet,
sier Kullerud innledningsvis. Vi leser
om den filosofiske retningen
positivismen som hevdet at kun
det observerbare og sansbare kunne
gi grunnlag for konklusjoner.
Gud kunne dermed ikke være årsak.
«Guds straff» kunne ikke være
forklaring på menneskers lidelser,
slik det i samtida gjerne ble forkynt.
Darwins bok om utviklingslæren
kom i 1859, og motstanden
mot denne teorien kjenner vi.
En rekke kjente forfattere favnet
de nye ideene og gikk til angrep
mot – ikke bare geistlighet og kirkemakt
- men «trangbrystet Bibeltrældom
» for å bruke Bjørnsons
ord. En toneangivende dansk litteraturkritiker
kalte fortellingen om
Abrahams ofring av Isak en legende.
Bjørnson stilte mange kritiske
spørsmål, her er to: Hvis det meste
er av djevelen, hvem blir da den
mektigste på jorda, Gud eller
djevelen?
Hvem kan tro på en Gud
som stiller seg fiendtlig til menneskelivet?
Helvetesstraffen var også et
dogme Bjørnson torde røre ved.
Han angrep teologene for manglende
vilje til å være ærlige om
nyere bibelforskning. Bjørnson
mistet troen. «Å være i sannhet»
var det viktigste av alt. Konflikten
mellom konservativ og liberal teologi
var i gang.
Moderne temaer i skjønnlitteraturen
Kullerud siterer og gjenforteller fra
skjønnlitterære tekster av blant annet
Garborg, Ibsen og Kielland, om
hvordan forfatterne gikk inn i tidas
store verdispørsmål og diskuterte
dem. Ofte på kollisjonskurs med
kirkens syn. Vi møter både Nora,
Enok og fru Løvdahl, og disse sekvensene
er kjærkomne, for de levendegjør
og mykner opp en ellers
veldig informativ tekst. Eksemplene
er langt flere enn nevnt her. Det
slår en hvor mange problemstillingene
var, og de er ikke uaktuelle i
vår tid heller.
Joda, Bibelselskapet er med
Boken er gitt ut av Verbum forlag i
anledning Bibelselskapets 200-årsjubileum.
Og selskapets historie er
med – i seks beretninger spredt utover
i boka. Jeg har hoppet over
dem i denne bokomtalen,
som så mye annet.
En liten del av
etterordet til forfatteren
skal derimot
omtales. Der beskriver
Kullerud først
kort forandringene
som har skjedd
både i kirken og i
samfunnslivet ellers,
de siste tiårene.
De er store,
og de har påvirket
bibelsyn og
kristnes formidling
av Bibelens
budskap.
En mer
ydmyk
kirke
Hans personlige
nøkkel
til samtid
og
framtid blir
knyttet til begrepet håp. Kirkens
språk er nå mer hentet fra diakoni
og sjelesorg, og synd er knyttet
til svik i forholdet til andre.
Enda en gang tar han oss med inn i
skjønnlitteraturen, til Undsets
Kristin og Falkbergets Sigismund.
De ser begge seg selv og sin synd
begått mot andre. Korset og nederlaget
det symboliserer, forvandles
med oppstandelsen og troen til
håp. Vi har en mer ydmyk kirke nå,
Også andre medier har omtalt
Dag Kulleruds bok om Bibelen,
boken som formet vår kultur.
skriver Kullerud, en kirke som vil
tjene og som vil nærme seg livet
nedenfra. Hans personlige etterord
berørte meg sterkt. n
Tekst: Solveig Neegaard Heier
Ny vokalgruppe
SOMNIUM er en nyetablert
vokalgruppe som skal ha sine aller
første julekonserter nå denne
julen. Den 13. desember kl. 19
er det konsert i Grefsen kirke,
med julemusikk både på norsk
og engelsk. Det blir musikk av
Tchaikovsky, Pentatonix, Fleet
Foxes, Leroy Anderson og The
Mamas & The Papas.
Gruppa bruker både andres
arrangementer og sine egne. De
er f.eks. spente på mottakelsen
av sin egen Blåfjell-medley og et
Disney-medley.
Sangerne er
Marie Sagli, sopran/alt
Signe Aarbostad Sørli, alt/sopran
Joakim Lømo Boberg, tenor/baryton
Vemund Grunde Kjelstad, bass/
baryton
Joakim Lømo Boberg har vokst opp
på Grefsen. Han møtte Signe og
Marie på Westerdals Oslo ACT, på
deres bachelorstudie i populærmusikk,
og fikk med Vemund gjennom
kontakter av Marie. Vemund har
master i rytmisk korledelse fra
Royal Academy of Music in Aalborg.
Joakim har også en bachelorgrad i
musikkvitenskap fra Universitetet
i Oslo. Signe har vært med på The
Voice. Marie har drevet med kirkesang
gjennom hele oppveksten.
Billettene koster kr. 100,- for
billettene,
uansett barn, student
eller voksen. n