22
» Fortsettelse fra forrige side
Sterk protest fra Byantikvaren
Norwegian Property sikret seg i fjor
de to gamle byggene «Dampen» og
«Birkely» i Gjerdrums vei 1 og 3. Nå
ønsker de å bygge et næringsbygg
på åtte etasjer bak de to historiske
bygningene.
Da lyser det rødt hos Byantikvaren.
«Byantikvaren er svært kritisk
til forslaget om nybygg i 8 etasjer i
Gjerdrums vei 1-5. Plangrepet innebærer
oppføring av store nybygg tett
på og delvis sammenbygget med de
bevaringsverdige småskalabygningene
i Gjerdrums vei 1 og 3.»
«Dampen» ble oppført som spiselokale
for funksjonærer tilknyttet
Nydalens Compagnie i 1870. Bygningen
har hatt en sentral rolle som
lokalt møtested for foreningslivet i
Nydalen. Gjerdrums vei 3, omtalt
både som «Birkely» og «Sykekassegården
», ble oppført i perioden
1875 til 1899 som arbeiderbolig av
Nydalen sygekasse. Bebyggelsen
innenfor planområdet utgjør
sammen med «Lille Kronborg» i
Sandakerveien 135 og «Gulgården»
eller «Høkern» i Sandakerveien
137/139 restene etter den såkalte
«Gata» i Nydalen og utgjør et verdifullt
kulturmiljø knyttet til Nydalens
historie som industristed.
Sør for planområdet ligger Sandakerveien
128, oppført som arbeiderboliger
for Christiania Spikerverk
i 1896. Nord for planområdet
og Ring 3 ligger Skolebakken og
Tverrvei 1-4 med bolighus i tre oppført
for og av arbeidere ved industribedriftene
i Nydalen på slutten av
1800-tallet. Eiendommene er regulert
til spesialområde bevaring.
«Byantikvaren fraråder sterkt
plangrepet. Både foreslåtte byggehøyder,
fotavtrykk og sammenkobling
mellom nybygg og den historiske
bebyggelsen er i konflikt med
kulturminnehensyn og vil sterkt
forringe de høye kulturminneverdiene
innenfor og tilstøtende planområdet.
… Dersom planforslaget
ikke avvises og kulturminneverdier
ikke ivaretas i planprosessen, vil Byantikvaren
vurdere å fremme alternativ
plan med formål om å sikre
områdets høye kulturminneverdier.
abstrakt begrep og vanskelig å forstå.
«Mitt rike er ikke av denne verden,»
sa Jesus da han ble forhørt av Pilatus,
den romerske guvernøren i Judea.
Pilatus forsto ikke hva slags rike
han snakket om. Kanskje det er slik
for mange i dag også? Jeg kan tenke
meg å bruke helt andre ord i den
første linja, ord som likevel gir
samme
mening:
Fyll oss med din Ånd,
så din vilje kan skje på jorda,
slik som i himmelen.
«Gi oss i dag vårt daglige brød.»
Hvem er «oss» som skal få vårt daglige
brød? Noen løser det ved å si
«oss alle». Svenskene har løst dette
på en god måte. De ber: «Ge oss
idag det bröd vi behöver.» Da er en
rettferdig fordeling innforstått.
Jeg forstår jo at «brød» er et symbol.
Men hvorfor ikke si det slik: Gi
oss hver dag det vi trenger? Det er
ikke lett for overflodsnordmenn å be
denne bønnen uten å tenke på alle
som sulter og lider.
«og tilgi oss vår skyld,
slik også vi tilgir våre skyldnere.»
På norsk ser jeg ingen grunn til å
begynne denne bønnen med «og».
Bønnen henger ikke sammen med
den foregående.
Problem-ordet i denne bønnen
er «skyld». Matteus brukte et ord
som kan bety både «synder» og
«gjeld». Mens Lukas’ versjon oversettes
gjerne med «overtredelser».
Det er litt fremmed for oss å begrense
denne bønnen til pengegjeld. Så
vi skal kanskje holde oss til Lukas,
eller bruke ordet «svikter», slik at
forskjellen til nynorsk ikke blir så
stor? («Svikter» spiller tilbake på
Hans vilje.)
Jeg synes andre del av bønnen
kan forenkles språklig ved å si «tilgir
andre» i stedet for «tilgir våre skyldnere
». Da blir bønnen slik: Tilgi
når
vi svikter, slik også vi tilgir andre.
«Og la oss ikke komme i fristelse,
men frels oss fra det onde.»
Tidligere norske oversettelser la
nærmest ansvaret for våre fristelser
på Gud. «Led oss ikke inn i fristelse.
» Denne «blasfemiske» formuleringen
kom vi bort fra i 2011. «La
oss ikke komme i fristelse,» heter
det nå, og vi fortsetter med et
«men». Det er vel ikke helt logisk?
Språkfølelsen min murrer litt også
om man sier «og frels oss fra det
onde. Skal jeg være så frimodig å
skrive det helt om, til enkelt, lettflytende
dagligspråk? Styrk oss når vi
blir fristet, og frigjør oss fra det onde.
Ordet «fristelse» er problematisk
tvetydig. En varm sommerdag kan
vi bli fristet til å ta et bad. Det er
neppe bad og bløtkake vi ber om å
få slippe. Men jeg vet ikke om noe
annet ord for det «fristeren» kommer
med til oss.
Ber vi om det samme i disse to, sidestilte
setningene? Personlig tolker
jeg det slik at fristelsen gjelder meg
personlig, mens vi tenker på ondskapen
i verden i den andre setningen.
Når jeg bruker «frigjør» i stedet for
«fri» eller «frels», kan det også gi assosiasjon
til frigjøringsteologien som
oppsto i basismenighetene som
utviklet
seg i Latin-Amerika fra
1950-tallet. Det var prestemangel, så
de fattige måtte samtale om og tolke
Bibelen selv. De oppdaget at Jesus var
spesielt opptatt av mennesker som
dem. Gud identifiserer seg med de
fattige og undertrykte og deres sak.
I vår del av verden kan vi kanskje
heller be om at Gud frigjør oss fra
materialismen, fra et forbruk som
ville kreve 3-4 jordkloder hvis alle
skulle ha det som oss. Sammen med
bønnen «Gi oss (alle) hver dag det vi
trenger» gjør dette «Himmelske Far»
«Bibelen kan ikke oversettes direkte til et nytt språk, en må forstå hva
teksten formidler og finne de rette ordene, slik at nye mennesker kan
forstå betydningen for deres liv.» … Språk og kultur er ikke statiske,
en må stadig oversette Bibelen på nytt for at nye lesere skal få del i det
opprinnelige budskapet.»
Live Danbolt Drange, dosent em. i interkulturelle studier.
Bønn til vår Himmelske Far
Himmelske Far,
måtte ditt navn bli holdt hellig.
Fyll oss med din Ånd,
så din vilje kan skje på jorda,
slik som i himmelen.
Gi oss hver dag det vi trenger.
Tilgi når vi svikter,
slik også vi tilgir andre.
Styrk oss når vi blir fristet,
og frigjør oss fra det onde.
For riket er ditt
og kraften og æren
nå og for alltid.
Amen.
Byantikvaren vil også vurdere å sende
plansaken over til Riksantikvaren
for vurdering av innsigelse.»
På sitt septembermøte sluttet bydelsutvalget
i Nordre Aker seg til
Byantikvarens vurderinger. De nevner
også at høye bygg vil kunne gi
sterkere refleksjonstøy fra Ringvei 3
mot bebyggelsen i Tverrveiene.
«Bydelsutvalget ber om at det ut