2
REDAKTØRENS
Jeg er innflytter på Grefsenplatået.
Flytta hit i 1969. Jeg vokste opp
på Sandaker. Den gang, på 50-tallet,
hørte jeg at noen av gutta på
Sandaker lå i «krig» med gutta i
Nydalen. «Krigen» foregikk på de
åpne jordene til Sandaker og Lillo
gård, ned mot Akerselva. Og det
hendte jo at noen datt i elva, som
den gang var fullforurensa.
Jeg har aldri jobba i Nydalen,
bare nesten. Etter artium (videregående,
for dere med færre år på
baken) jobba jeg noen måneder
på Foss jernstøperi i Vitaminveien,
både på modellverkstedet
og i støperiet. Det var imponerende
håndverk som ble utført av
kara der. Støperiet ble nedlagt i
1983 og gjort om, og bygd ut, til
Storo Storsenter.
På modellverkstedet brukte vi
spesielle tommestokker, med
krympmål. Det glødende støpejernet
krympa jo når det stivna i
formene. Derfor måtte vi bruke
krympmål, med litt lengre centimetere,
når vi snekret modellene.
Nå er det gårdene, industrien
og bomiljøet i Nydalen som har
krympa. Radikalt. Jordene langs
Akerselva er det ikke en flekk
igjen av. Og nå er den siste industribedriften
i Nydalen lagt ned.
Denne type arbeidsplasser er
borte. Mange trivdes med dem.
Et helt miljø er borte. Det
hadde nok sine tøffe sider, men
også sine veldig gode. Det er uansett
verdt å minnes, og det er
verdt å ta vare på de bygningsmessige
restene av det, slike som
redskapsfabrikken og «Gata» rett
nedenfor Store Ringvei, med
«Dampen», «Birkely», «Lille Kronborg
» og «Høkern». Jeg heier på
og takker Byantikvaren som
kjemper denne kampen for oss.
n
Jon Andreas Hasle
Redaktør
Maren Ovidia gjør stor suksess i musikalen prøvene startet i sommer, tenkte jeg:
M ange kjenner sikkert boka
om Matilda, Roald Dahls
burleske bok om den
supersmarte
jenta med de utrolige
evnene. Foreldrene forsømmer datteren
på det groveste, og hun havner
på en skole styrt av et tyrannisk
monster av en rektor, Miss Trunchbull,
som hater barn. Maren Ovidia
spiller Matildas kjære lærer, miss
Honey, og sammen forener de kreftene
mot rektors tyranni. Matilda
har vært en stor suksess både i West
End i London og på Broadway. Nå
vises den for første gang på en norsk
scene.
– Hvordan fikk du rollen som
miss Honey?
– Det var gjennom en video der
jeg presenterer meg selv etter at jeg
avsluttet bachelor i musikalteater på
Royal Conservatoire of Scotland i
Glasgow. Folketeateret spurte om
jeg ville komme til audition, og dermed
begynte snøballen å rulle. I
september i fjor fikk jeg tilbud om
rollen. Det var helt fantastisk. Jeg
har mye erfaring fra amatørteater,
som har et veldig høyt nivå i England,
men rollen som miss Honey er
min første profesjonelle rolle, så da
oj, hører jeg virkelig til her? Jeg jobbet
jo med ekstremt flinke folk som
har vært i miljøet lenge og gjort mye
forskjellig, men alle var så støttende
at jeg raskt kjente meg inkludert og
tatt vare på. Prøvetiden var både gøy
og lærerik.
Kraften til barn
Rollen som miss Honey er en krevende
rolle, opplever Maren Ovidia.
– Hun er en veldig god lærer som
en glad i jobben sin, men i barndommen
har hun gått gjennom
utrolig mye vanskelig. Både moren
og faren døde da hun var liten, og
hun vokste opp hos tanten som ikke
var noe hyggelig menneske, for å si
det mildt. Da hun fikk lærerjobb,
krevde tanten at hun skulle betale
tilbake alt hun hadde kostet av mat
og klær og hus, så miss Honey har
ikke mye å leve av og må bo i et lite
skur. Og hun er livredd for rektoren!
Men hun skjønner fort at Matilda er
et geni og hjelper henne mot miss
Trunchbull på tross av angsten.
Forestillingen handler om kraften til
barn, og om det å mobilisere mot.
Jeg synes miss Honey er en vakker
og ekstremt sterk person som klarer
å stå opp for Matilda, selv om hun
sliter med så mye selv.
– Hvordan er det å gjennomføre
en så krevende rolle?
– De vanskeligste følelsene hos
miss Honey kommer sterkt fram i
annen akt når hun åpner seg for
Matilda
om sine egne opplevelser,
og det er ganske tøft. Men numrene
som kommer etterpå, er så morsomme
at mørket slipper både
publikum
og meg. Karikaturene av
foreldrene og rektor er fantastiske.
En gang lo en liten gutt den hjerteligste
barnelatteren jeg har hørt
noen gang, da rektor kalte Matilda
for et rumpetroll. Når det er en sånn
stemning i salen, blir du løftet opp
selv også. Og slutten på forestillingen
er fin, forestillingen lander på
en god måte.
Ikke for meg, tenkte jeg
Maren Olivias egen musikalhistorie
fram til Folketeaterets scene, startet
da hun som 16 åring dro på utveksling
til York i England for å ta den
engelske yrkesfaglinja i musikalteater.
– Jeg hadde lyst til å komme
meg litt vekk, oppleve noe nytt,
møte andre folk. Kanskje få litt mer
frihet også, som 16-åring føler man
seg jo veldig, veldig voksen, ler hun.
– Søkte du deg til England for å
komme nær de viktige musikalteatrene
der?
– Helt siden jeg var liten, har
jeg vært skikkelig fan av musikalteater.
Jeg så forestillinger og filmer,
hørte mye musikk, men jeg tenkte
ikke at dette faktisk var noe jeg
kunne gjøre selv. Jeg trodde det å
opptre bare var for spesielle mennesker,
ikke noe for vanlige folk,
som meg. Men allerede etter noen
uker i York oppsøkte jeg et amatørteater
og kom inn i miljøet raskt,
alle var så hyggelige og inkluderende!
Det gjorde at jeg etter hvert fikk
Maren Ovidia Fagerås-Nævdal, 23
år gammel grefsenjente, debuterer
i en stor rolle i musikalen Matilda,
Folketeaterets nye satsing, basert
på Roald Dahls bok. Det er ikke
mange årene siden hun trodde at
det å opptre på en scene bare var
for helt spesielle mennesker, ikke
for vanlige folk som henne.
Bispevisitas i november
Etter to utsettelser på grunn av pandemien
er det endelig klart for visitas
i Grefsen menighet i uke 45, fra
8. til 13. november. Da kommer biskop
Kari Veiteberg hit for å støtte,
inspirere og veilede ansatte og frivillige,
og å gjøre kirkens nærvær synlig
i lokalsamfunnet.
Det er lagt opp til et variert program,
der hovedvekten ligger på å
møte kirkens aktivitet lokalt og se
på samspillet med lokale aktører.
Det blir møter med staben i kirken,
med Frivillighetssentralen, Grefsenhjemmet
og Grefsen kirkes barnehage.
Hun skal møte ulike aktiviteter
for barn og unge som Tweens,
ungdomsklubben Retro og unge
medarbeidere, SingAlong og Babysang.
Det blir også et møte med
Grefsens internasjonale arbeid gjennom
Ramallah-komiteen og
misjonsutvalget. Hun skal også
møte Rønningen folkehøgskole, bydelsadministrasjonen
og BI i Nydalen.
Torsdagen blir det et møte med
rektorene fra alle barne- og ungdomsskolene
i området, der tema er
Framtidens kirke-skole-samarbeid.
Tirsdag 8. november kl. 19-21 blir
det et møte i menighetssenteret der
alle frivillige er invitert for å inspireres
av hverandre og biskop Kari og
snakke om gleder og utfordringer
ved å være frivillig i Grefsen.
Søndag 13. november avsluttes
det hele med stor visitasgudstjeneste
og kirkekaffe i menighetssenteret
med visitasforedrag. n
Tekst: Ingrid Hernes
Foto: Oslo bispedømme