13
Miljøvennlig byggeplass for
80 nye Omsorg+-boliger
Boligbygg og WK Entreprenør AS vil i samarbeid med bydel Nordre
Aker utarbeide planene for det nye bygget, som skal som minimum
ha passivhusstandard. Byggets bærende konstruksjoner og skillevegger
fra 2. etasje og oppover, blir utført i limtre og kompakttre.
Prosjektleder Jørn Wegger forklarer at hele byggeprosessen skal
gjennomføres etter Breeam-standard «Very good». Breeam er
Europas
ledende miljøsertifiseringsverktøy for bygninger.
Dette skal bli en fossilfri byggeplass, i henhold til kommunens
miljøkrav
for bygg i kommunal regi. Det betyr bruk av mest mulig
elektrisk kraft til drift av byggeplassen, samt at det benyttes biodiesel
på maskiner og utstyr. I tillegg skal en benytte mest mulig offentlig
kommunikasjon, sykkel etc. for adkomst til prosjektet.
Kort sagt: mest mulig miljøriktig drift totalt sett.
lokaler i Nydalen, hvis ikke noe
annet
skulle dukke opp.
For brukere av både legekontoret
og eldresenteret er nærhet et
viktig moment. Vi får tro at det blir
plass til både legekontorer og eldre
Ulf Muhle, kokk, sammen
med to frivillige, Rut
Bjørnstad og Eva Sæter
Slik vil nybygget se ut i 2022, med Kjelsåsveien i forgrunnen.
i det nye bygget når dette
etter
planen står ferdig i 2022. n
Tekst og foto: Tove Marit Hasle
Lettvintveien enveiskjørt igjen?
Lettvintveien var enveiskjørt fra
Grefsenveien til Kjelsåsveien fram
til 1994. Da ble det åpnet for toveissenter
trafikk på grunn av arbeider i Storokrysset.
Allerede i 2008 foreslo bydelen at
Lettvintveien burde bli enveiskjørt
igjen, og at bussen skulle kjøre ned
Lettvintveien og opp Kapellveien.
Dette skjedde ikke. På sitt møte i
mai i år behandlet Bydelsutvalget en
sak om tryggere skolevei, der de ba
om trafikksikkerhetstiltak som fartshumper
og nedsatt hastighet.
Dagen etter vedtaket skrev nestleder
i Bydelsutvalget, Ingeborg
Briseid
Kraft (V), et innlegg i
Nordre
Aker budstikke der hun sier
at det haster. Hun beskriver en situasjon
der skolebarn og andre myke
trafikanter har en vanskelig framkommelighet,
og at det er målt fart
opp i 70 km i timen. – Jeg er veldig
glad for tiltakene som er gjort i Lettvintveien
etter bydelsutvalgets vedtak.
Men jeg mener fortsatt at Lettvintveien
bør bli enveiskjørt igjen.
Omskiltingen til toveiskjøring i
1994 var ment å være midlertidig,
sier hun til Talefoten.
– Vi som bor i Lettvintveien, har
lenge vært bekymret for den enorme
trafikkbelastningen som er her,
med svært mange biler og aggressiv
kjøring. Bussen og stadig mer tungtransport
bruker daglig fortauet
som en del av veibanen. Dette skaper
mange utrygge situasjoner for
små og store, sier Ingela Vik Hauge
til Talefoten. Hun bor i Lettvintveien
og har barn på Disen skole.
– Det var derfor svært etterlengtet
med noen tiltak, slik som 30-
sone og en liten fartsdump, som
nylig
ble etablert. Men disse tiltakene
er dessverre bare midlertidige.
For hva skjer etter anleggsperioden?
Det er det som virkelig bekymrer
oss. Det er ikke til å komme fra at vi
naturligvis ønsker veien enveiskjørt,
slik som den opprinnelig var, avslutter
en bekymret beboer. n
Tekst: Randi Jørgensen
Foto: Ingela Vik Hauge