Page 21

talefoten092016

21 – Det var der og da jeg fikk ideen, forteller kantor Erlend Fagertun, det var under en konsert i Nidarosdomen i 2003, en stor konsert med orgelbrus, kor og orkester. Det som imidlertid satte seg i hukommelsen, var et kort innslag der Erik Bye leste opp et av sine dikt. Der og da skjønte jeg at en gang i livet ville jeg skrive musikk til Erik Byes tekster. g nå har han gjort det. Søndag 6. november kl. 18 framfører kammerkoret Utsikten Erlend Fagertuns «Et Erik Bye-oratorium» i Grefsen kirke. Verket inneholder sju dikt som ikke er tonesatt tidligere. Erlend er på ingen måte noen nykommer som komponist. Vi har også hørt flere verk av ham her i Grefsen. Hans «Nordnorske Requiem» har blitt fremført to ganger av kammerkoret Utsikten – med stor suksess. Kammerkoret Utsikten har gjennom mange år hatt som tradisjon å holde en konsert på allehelgensdag. Konsertene har inneholdt mange ulike genre, fra klassiske verk som Faurès Requiem til mer rytmisk musikk som «The Grefsen Sessions» med Bruce Springsteen-inspirert musikk. Men koret har, så vidt vi vet, aldri tidligere fremført et helt nytt og spesialskrevet verk på denne dagen. Stor, også som lyriker Erik Bye døde i 2004. Hadde han levd, ville han blitt 90 år i mars i år. Som NRK-medarbeider regnes han som et ikon. Men han var også lyriker. Han utga hele åtte diktbøker, fra den første, «Munnspill under åpen himmel», som kom i 1963, til «Vinterlys» fra 2001. Mange av diktene er tonesatt av kjente norske visekomponister som Bjarne Amdahl og Finn Ludt – eller av Erik Bye selv. Men Erlend Fagertun har altså funnet sju flotte dikt som ikke har fått melodi tidligere. Kirkemusikk? – Betegnelsen ‘oratorium’ blir jo vanligvis brukt om et «større episk-dramatisk komposisjon for soli, kor og orkester, oftest med religiøst emne, gjerne hentet fra Bibelen » (Store norske leksikon). Hva er det ved ditt verk som får deg til å benytte denne betegnelsen? – Opplevelsen jeg hadde i Nidarosdomen, fikk meg til å skjønne at Erik Bye har et nært forhold til kirken og kirkerommet. Og derfor står tekstene hans som et moderne oratorium, velvalgte og velklingende ord som snakker til dagens mennesker. – Diktene du bruker i verket, har mange ulike uttrykk og temaer. Er det noe spesielt som binder dem sammen? – Diktene jeg har valgt, er alle skrevet av en livserfaren Erik Bye. Diktene er såre, varme, formanende, ydmyke, profetiske og dramatiske – med andre ord perfekt for en storstilt oppføring i Grefsen kirke. – Vi hadde kanskje ventet å høre kjente dikt «Blå salme», «Vår beste dag» og «Vårherres klinkekuler» i en slik sammenheng? – Disse har allerede fått kraftfulle melodier. Disse melodiene er så innarbeidet i folks bevissthet at nye komposisjoner kanskje ville forvirre mer enn de forpleier. Variert musikalsk uttrykk – Satsene i «Et Erik Bye-oratorium» har forskjellige musikalske uttrykk som er tilpasset tema og rytme i diktet. Allikevel hører vi som kjenner «Nordnorsk Requiem» at det er skrevet av deg. Er det noen spesielle trekk ved dine komposisjoner som du mener er karakteristiske? – Jeg er vokst opp i en klassisk tradisjon med musikalske forbilder som Bach, Grieg, Nystedt og Michael Jackson(!). Fokus på tekst og på gode melodier og klanger har fulgt meg så langt i livet. Et valg jeg tidlig tok i min karriere, var å aldri forsøke å følge trender. Det har gjort at jeg neppe blir sjefskomponist på Ultima-festivalen, men samtidig har det ført til at musikken min fremføres flere ganger. Erlend har jobbet lenge med verket, og koret gleder seg virkelig til å urfremføre det på Allehelgenskonserten! I tillegg til koret stiller Erlend selv på klaver sammen med en instrumentalgruppe som vil sørge for en vakker klangbunn for de flotte sangene. n Tekst: Jan Christiansen Urfremfører «Et Erik Byeoratorium » på allehelgensdag O Foto: Jon Andreas Hasle Tord Gustavsen (flygel) og Harald Lassen (saksofon) øver i det samme lokalet, et lite trehus på Galgeberg. Men de har aldri spilt sammen. Nå skjer det for første gang, på lysvesper i Sagene kirke torsdag 24. november kl. 19. Begge musikerne liker å utvide sitt musikalske uttrykk, ut over tradisjonell instrumentbruk. Så dette kan bli spennende. Lysvesperne i Sagene kirke er en vakker forening av moderne jazz og den eldgamle tidebønnen vesper. Dette er en time hvor sjelen kan falle til ro, med tid til lystenning, meditativ labyrintvandring, nattverd og forbønn. Emil Skartveit holder en lyrisk betraktning. n Tekst: Jon Andreas Hasle Foto: Carlo Maradei og Twitter Lysvesper med Gustavsen og Lassen Fullmånemøte 17. november kl. 19 på Trollvannstua Villaer fra 1900-1930 – hvorfor vi elsker dem? Dette er tema på årets fullmånemøte. Ingeborg Magerøy, kunsthistoriker og tidligere fagkonsulent i Fortidsminneforeningen, vil snakke om dette. Dette er både interes sant og aktuelt, ikke minst med tanke på utbyggingsplanene for Nedre Grefsen. I år ser vi oss nødt til å ha på melding til fullmånemøtet. Du kan melde deg på til Tove Marit Hasle, epost: tm.hasle@gmail.com eller mobil 4004 6445, innen 5. november. Pris kr. 100 betales på møtet. Prisen inkluderer kaffe/te og trollsnurr. n


talefoten092016
To see the actual publication please follow the link above