21
– Det var der og da jeg fikk
ideen, forteller kantor Erlend
Fagertun, det var under en
konsert
i Nidarosdomen i 2003,
en stor konsert med orgelbrus,
kor og orkester. Det som imidlertid
satte seg i hukommelsen,
var et kort innslag der Erik Bye
leste opp et av sine dikt. Der og
da skjønte jeg at en gang i livet
ville jeg skrive musikk til Erik
Byes tekster.
g nå har han gjort det.
Søndag 6. november
kl. 18 framfører kammerkoret
Utsikten Erlend Fagertuns
«Et Erik Bye-oratorium» i
Grefsen kirke. Verket inneholder
sju dikt som ikke er
tonesatt tidligere.
Erlend er på
ingen måte
noen nykommer som komponist.
Vi har også hørt flere verk av ham
her i Grefsen. Hans «Nordnorske
Requiem» har blitt fremført to
ganger
av kammerkoret Utsikten
– med stor suksess.
Kammerkoret Utsikten har
gjennom mange år hatt som tradisjon
å holde en konsert på allehelgensdag.
Konsertene har inneholdt
mange ulike genre, fra
klassiske verk som Faurès Requiem
til mer rytmisk musikk som «The
Grefsen Sessions» med Bruce
Springsteen-inspirert musikk. Men
koret har, så vidt vi vet, aldri tidligere
fremført et helt nytt og spesialskrevet
verk på denne dagen.
Stor, også som lyriker
Erik Bye døde i 2004. Hadde han
levd, ville han blitt 90 år i mars i år.
Som NRK-medarbeider regnes han
som et ikon. Men han var også
lyriker.
Han utga hele åtte diktbøker,
fra den første, «Munnspill
under åpen himmel», som kom i
1963, til «Vinterlys» fra 2001. Mange
av diktene er tonesatt av kjente
norske visekomponister som Bjarne
Amdahl og Finn Ludt – eller av
Erik Bye selv. Men Erlend Fagertun
har altså funnet sju flotte dikt som
ikke har fått melodi tidligere.
Kirkemusikk?
– Betegnelsen ‘oratorium’
blir jo vanligvis
brukt om et
«større episk-dramatisk
komposisjon
for soli, kor og
orkester, oftest med
religiøst emne, gjerne
hentet fra Bibelen
» (Store norske leksikon). Hva
er det ved ditt verk som får deg til å
benytte denne betegnelsen?
– Opplevelsen jeg hadde i
Nidarosdomen,
fikk meg til å
skjønne at Erik Bye har et nært
forhold
til kirken og kirkerommet.
Og derfor står tekstene hans som et
moderne oratorium, velvalgte og
velklingende ord som snakker til
dagens mennesker.
– Diktene du bruker i verket, har
mange ulike uttrykk og temaer. Er
det noe spesielt som binder dem
sammen?
– Diktene jeg har valgt, er alle
skrevet av en livserfaren Erik Bye.
Diktene er såre, varme, formanende,
ydmyke, profetiske og dramatiske
– med andre ord perfekt for
en storstilt oppføring i Grefsen
kirke.
– Vi hadde kanskje ventet å høre
kjente dikt «Blå salme», «Vår beste
dag» og «Vårherres klinkekuler» i en
slik sammenheng?
– Disse har allerede fått kraftfulle
melodier. Disse melodiene er
så innarbeidet i folks bevissthet at
nye komposisjoner kanskje ville
forvirre mer enn de forpleier.
Variert musikalsk uttrykk
– Satsene i «Et Erik Bye-oratorium»
har forskjellige musikalske
uttrykk som er
tilpasset tema og rytme
i diktet. Allikevel
hører vi som kjenner
«Nordnorsk Requiem»
at det er skrevet av
deg. Er det noen
spesielle trekk ved dine
komposisjoner som du
mener er karakteristiske?
– Jeg er vokst opp i en klassisk
tradisjon med musikalske forbilder
som Bach, Grieg, Nystedt og
Michael
Jackson(!). Fokus på tekst
og på gode melodier og klanger har
fulgt meg så langt i livet. Et valg jeg
tidlig tok i min karriere, var å aldri
forsøke å følge trender. Det har
gjort at jeg neppe blir sjefskomponist
på Ultima-festivalen, men
samtidig har det ført til at musikken
min fremføres flere ganger.
Erlend har jobbet lenge med
verket, og koret gleder seg virkelig
til å urfremføre det på Allehelgenskonserten!
I tillegg til koret stiller
Erlend selv på klaver sammen med
en instrumentalgruppe som vil
sørge for en vakker klangbunn for
de flotte sangene. n
Tekst: Jan Christiansen
Urfremfører «Et Erik Byeoratorium
» på allehelgensdag
O
Foto: Jon Andreas Hasle
Tord Gustavsen (flygel) og Harald
Lassen (saksofon) øver i det samme
lokalet, et lite trehus på Galgeberg.
Men de har aldri spilt
sammen. Nå skjer det for første
gang, på lysvesper i Sagene kirke
torsdag 24. november kl. 19. Begge
musikerne liker å utvide sitt musikalske
uttrykk, ut over tradisjonell
instrumentbruk. Så dette kan bli
spennende.
Lysvesperne i Sagene kirke er en
vakker forening av moderne jazz og
den eldgamle tidebønnen vesper.
Dette er en time hvor sjelen kan
falle
til ro, med tid til lystenning,
meditativ labyrintvandring, nattverd
og forbønn. Emil Skartveit
holder en lyrisk betraktning. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Foto: Carlo Maradei og Twitter
Lysvesper med
Gustavsen
og Lassen
Fullmånemøte 17.
november kl. 19
på Trollvannstua
Villaer fra 1900-1930 – hvorfor
vi elsker dem? Dette er tema på
årets fullmånemøte. Ingeborg
Magerøy, kunsthistoriker og
tidligere fagkonsulent i Fortidsminneforeningen,
vil snakke
om dette. Dette er både interes
sant og aktuelt, ikke minst med
tanke på utbyggingsplanene
for Nedre Grefsen.
I år ser vi oss nødt til å ha på
melding til fullmånemøtet. Du kan
melde deg på til Tove Marit Hasle,
epost: tm.hasle@gmail.com eller
mobil 4004 6445, innen 5.
november. Pris kr. 100 betales
på møtet. Prisen inkluderer
kaffe/te og trollsnurr. n