2 redaktørens Hvem er det som er kirken? Det er et grunnleggende spørsmål ved kirkevalget 13. og 14. september. De fleste vil tro at jeg sikter til spørsmålet om likekjønnede bryllup i kirken, men det gjør jeg ikke. Da hadde jeg stilt spørsmålet annerledes. De vi nå velger til bispedømmerådene, og dermed til Kirkemøtet, de skal i de kommende fire årene ta viktige avgjørelser om den administrative og demokratiske strukturen i kirken. Derfor er det høyst kritikkverdig at ikke kandidatene har sagt klarere hva de mener om disse sakene. I lukkede fora har det bl.a. vært hevdet at det bør være indirekte valg til Kirkemøtet, f.eks. at det er menighetsrådene som skal velge Kirkemøtet, eller at det skal bestå av representanter fra råd på regionalt plan. Dette for å sikre at de som deltar på Kirkemøtet er folk som kjenner kirka fra innsida og vet hva sakene dreier seg om. Andre vil ha mest mulig direkte valg, hvor det er vanlige kirkemedlemmer som får velge folk til besluttende organer. Jeg er enig i dette. Den eneste betingelsen for kirkemedlemskap er at man er døpt. Og som medlem skal du ha full medbestemmelsesrett. Det er fint, og nødvendig, at noen er aktive i menighetsliv og kirkelige organisasjoner. Det burde være flere. Men selv om ikke alle er like engasjerte, bør vi ikke innføre et slags a- og b-medlemskap. Sjelden har det ligget så til rette for at alle skal benytte sin medbestemmelsesrett, som ved dette kirkevalget. Alternativene i et svært viktig spørsmål, er klare. Det er bare å si ifra hva en mener. Kirkemedlemmer flest bør nå vise at betegnelsen «folkekirke» betyr noe, og at kirketilhørighet er noe mer enn tradisjon. Gå og stem! n Jon Andreas Hasle Redaktør De er veldig mange, og flere skal de bli. «Høringsutkastet til Skolebehovsplan 2016-2026 gir grunn til sterk bekymring for at Utdanningsetaten undervurderer behovet for skoleplasser i Nordre Aker.» Det mente bydelsutvalget da de behandlet saken i juni. De mente det må gjøres betydelige justeringer før planen legges frem til politisk behandling. dag er det 152 grunn- skoler og 26 videre- gående skoler i Oslo. Elevtallet er i overkant av 58000 elever i grunnskolen og 16000 elever i videgående skole. Utdanningsetaten i Oslo legger hvert annet år fram for bystyret en plan for bygging av nye skoler i byen de ti neste årene. De baserer seg på tall og prognoser for befolkningsvekst og elevvekst. For det neste tiåret forventes det at det trengs 10 000 nye elevplasser i grunnskolen og 1500 i videregående skole. – Kritikken kan ha noe for seg Planen er behandlet i bydelsutvalgene, svært mange av dem mener at prognosene er alt for lave. Skolebyråd Anniken Hauglie innrømmer overfor Aftenposten at kritikken kan ha noe for seg. Det sies i planen at det ikke er forventet elevtallsvekst i vår bydel, Nordre Aker. Det er imidlertid stort press på flere av skolene i dag, innrømmer Utdanningsetaten. De vil følge utviklingen nøye. Foreldre på Grefsen og Kjelsås har de siste årene protestert kraftig mot at elever blir sendt til andre skoler enn den nærmeste, den som naboer og søsken går på. Konsekvensen er også at mange må krysse sterkt trafikkerte veier. Det blir for puslete å kalle situasjonen presset. Den er uholdbar, mener foreldrene. Ikke hos oss Det er foreslått én ny skole i bydel Nordre Aker. Det er en byomfattende 8-13-skole som skal bygges i 2019. Det er ikke spesifisert hvor den skal bygges, men det er nok ikke i Grefsen menighets område. Fernanda Nissens skole bygges nå i Nydalen og vil stå ferdig til skolestart 2016. Den vil få elever fra den sørligste delen av Talefotens nedslagsfelt, men også avlaste Bjølsen og Nordpolen skoler. Frysjaskole om 6-8 år Frysja er i kommuneplanen definert som et utviklingsområde. Det er foreløpig ingen konkrete planer for en ny skole, men Utdanningsetaten samarbeider med Plan- og bygningsetaten for å sikre mulighet for å etablere en skole i dette området. Bydelsutvalget mener det er påkrevet at en ny barneskole i Frysjaveien-området kommer på plass innen 6-8 år. Beholde dagens paviljonger? Bydelsutvalget er også opptatt av at Engebråten ungdomsskole må opprettholdes minimum som en U7 eller U8, i tråd med fremtidige behov og tidligere bystyrevedtak. Primært må skolen utvides med permanente bygg eller dagens paviljonger må beholdes. De påpeker at Engebråten vil være strategisk riktig plassert til å ta imot elever også fra en ny barneskole ved Frysja/Brekke, når disse skal videre på ungdomsskolen. n Tekst: Tove Marit Hasle Puslete skolebehovsplan I Det er en stund siden Birgitte Grimstad var en kjent og kjær visesanger. Nå er hun meget aktiv i Besteforeldrenes Klimaaksjon. – Vi vil ha med flere, sier Grimstad. Akkurat nå ønsker hun seg flere som kan strikke skjell til klimadragen Paragriffen. Dragen har allerede vist seg offentlig. Men den skal bli mye lengre. Det er tekstilkunstnerne Elisabeth Medbøe og Marthe Sveen Edvardsen som har satt i gang strikkeprosjektet, under mottoet: Geriljastrikk for § 112, strikk og bli klok! Vet du ikke hva § 112 er? Den står i Grunnloven og lyder slik: «Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten.» Det er denne paragrafen Paragriffen skal minne oss og politikerne om. Dragen skal selvsagt brukes ved aksjoner og arrange- menter. I alle kulturer fore- kommer dragen som et viktig symbol. I vestlige kulturer er den farlig og skal bekjempes og betvinges, som St. Georg gjorde. I østlige kulturer er den snill og lykkebringende og blir feiret i store festivaler. Dragen representerer naturkreftene. – Og hva gjør vi med naturkreftene her i våre moderne vestlige samfunn, som er bygd på en forestilling om at det ikke finnes grenser for vekst? Birgitte Grimstad vil ha mer kreativitet inn i klimakampen, og oppfordrer bestemødre og fedre til å geriljastrikke og sende inn skjell så det monner. Du kan finne strikkeoppskrift og mer informasjon på www.beste foreldreaksjonen.no/?p=22149 n Tekst: Jon Andreas Hasle Paragriffen trenger flere drageskjell!
talefoten092015
To see the actual publication please follow the link above