Page 9

talefoten092014

9 frysja-kunst Wyller ble tildelt Kunsthåndverkprisen i 1996, og i 2003 og 2007 ble hun tildelt «Special Prize» på World Ceramic Biennale i Korea. Hun har hatt en rekke utsmykkingsoppdrag, blant annet Holmlia jernbanestasjon og Ryen sykehjem, og arbeidene hennes er innkjøpt av alle tre kunstindustrimuseene i Norge. Hun har stilt ut på profilerte gallerier og deltatt i en rekke internasjonale mønstringer. Atelier på Frysja siden 1980. n Tekst: Morten Løberg BETH WYLLER Beth Wyller har utdanning både fra Statens håndverk- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi. Hun arbeider med utrykk og fortellinger som har forankring i keramisk tradisjon. De siste årene har hun arbeidet blant annet med store fliser med motiver av hverdagsobjekter. Flisene preges mens leira er våt, og glasur i mange brenninger er brukt som verktøy for langsomt å bygge opp motivet. Beth Wyller har i oktober og november stilt ut på Hå gamle prestegard sammen med Nina Malterud. useet har lagd et spørre- skjema for å fange opp hvordan folk bruker utstillingen. – Det er første gang vi har gjort noe slikt, forteller Thomas Fjærtoft fra publikumsavdelingen og Caspar Barth fra skoleavdelingen. Og undersøkelsen har gitt til dels overraskende resultater. Det er meningen at folk skal bruke de klossene de får når de går inne i utstillingen, til aktiv informasjonsinnhenting. Det er det ikke alle som gjør. – Men man kan få godt utbytte av utstillingen også uten klosser, mener Caspar Barth. Noen ser på når andre bruker klosser, eller de kan sette i gang installasjonene med hendene. Krever noe mer Utstillingen TING er utviklet som et samarbeidsprosjekt der flere avdelinger ved museet er involvert. Sammen har de bestemt hvordan utstillingen skulle utformes både rent fysisk og innholdsmessig, og også hvordan formidling av stoffet skulle skje. Men de ansatte har observert at folk utforsker utstillingen på sin egen måte. – En slik interaktiv utstilling krever kanskje noe mer av de besøkende, sier Thomas Fjærtoft. – Klossene har vært populære, men de har kanskje utfordret folks byggetrang mer enn deres utforskertrang, smiler han. Og det er ikke bare de minste barna som har brukt klossene som byggeklosser. Klossesklier Nei, alt går ikke helt som planlagt. Etter endt utstilling var tanken at folk skulle bruke en kloss til å si sin mening om et spørsmål. Klossen skulle sendes ned en av tre sklier, der svaralternativene var ja/nei/vet ikke. De små barna syns nok sklieleken var veldig morsom, for de ble stadig observert med favnen full av klosser, og de fleste havnet i ja-haugen, for det var den lengste sklia. Ni minutter – Ni minutter på en slik utstilling, da kan ikke folk ha fått med seg så mye? – Dette tallet er et snitt der alle teller med, også de minste barna som kanskje bare svinset innom. Mange har brukt mye mer enn ni minutter. Men som en hovedtrend ser vi at folk ikke har beveget seg så mye i utstillingen som vi har planlagt og lagt opp til. Mange har gått til bare én av skilleveggene og lest teksten, og deretter gått til ett bord der de kunne finne ut ting ved hjelp av en kloss. Museologi Det er første gang museet gjør en slik spørreundersøkelse og observasjon knyttet til en utstilling. Dette er et fagfelt som kalles museologi. – Vi har fått en pekepinn på hvordan utstillingen fungerer. Utover vinteren skal vi arbeide med å endre på og forbedre enkelte ting. Vi ønsker jo at våre besøkende skal få mest mulig ut av opplevelsen her på museet. Det er nettopp derfor vi har gjort denne undersøkelsen, avslutter Thomas Fjærtoft og Caspar Barth, fulle av entusiasme. n Tekst og foto: Tove Marit Hasle M åpnet 18. desember 1900, og var tegnet av arkitekt Paul Due som hadde sin utdannelse fra Hannover. Nå er det visstnok litt tvil om det var far eller sønn Paul Due som sto bak byggverket siden de begge hørte til Hannoverskolen og begge var yrkesaktive på denne tiden, men en flott bygning ble det, noe sakralt? Kan minne litt om Nordstrand og Høvik kirker som også er bygget på slutten av 1800-tallet. Grefsen stasjon var opprinnelig endestasjon på Gjøvikbanen, og på det meste var det 60 ansatte her. Nå er det ingen! Bare en valideringsautomat for dem som har månedskort eller liknende. Hos NSB får jeg opplyst at man får kjøpt billetter uten tillegg på toget herfra. Tenk det! Av de innsendte svarene denne gangen kan man lese om kaffeservering og hjemmebakst og hyggelig og serviceinnstilt betjening, men personvekten med det lille kortet med horoskopiske skrifter savnes. Ja tidene forandrer seg! Denne gangen er det en trofast innsender som går av med seieren: Anne Margrete Hoff i Kapellveien er vinneren av Talefotens krus. Takk for fine tilbakemeldinger Anne Margrete. Så får vi se hvilke tilbakemeldinger vi får på neste oppgave. Jeg må ha svaret senest utgangen av november på asegro@skagmo.no eller 900 84 518. God tur! n Hilsen Åse Gro


talefoten092014
To see the actual publication please follow the link above