Page 12

talefoten092013

12 Til røttene og utkanten hvor er det? «En gang gikk Jesus langs Galileasjøen,» står det i Matteus-evangeliets fjerde kapittel. Sjøen kalles også Genesareth. Der kalte han de første disiplene. å finne løsningen. Så denne gang er fristen 30. november. God jakt. n Hilsen Åse Gro Ikke mer høstferie. Hverdagen er her igjen. Og det skal den være helt til jul. Det var nok flest hverdager for dem som var avbildet på bildet i forrige nummer av Talefoten. Det er riktig som alle innsenderne denne gangen har svart: Det er arbeiderboligen for Bjølsen Valsemølle på hjørnet av Grefsenveien og Bjerkealleen. Bildet er fra 1912, og "Boligen" huset altså arbeiderne på "Mølla" fram til 1980-tallet da den ble solgt til diplomingeniør Houm som vi vel må si foretok en vellykket utvidelse av huset. En av innsenderne kunne fortelle at Bjølsen Valsemølles historiebøker "Rent mel i posen" og "Motstrøms ved Akerselva" også omtaler den flotte bygningen. Nå ville det seg slik at vinneren av Talefotens krus denne gangen ble Petter Jørgen Pettersen, som på telefon kunne fortelle at hans slektning Harry Pettersen, en aktiv bydelspolitiker her på Grefsen, hadde sin barndom her fra 1915. Om dagens bilde kan vi vel si at det var nok flest hverdager i dette huset også. Men hvor er det? Vet du svaret, så ta kontakt på 900 84 518 eller asegro@skagmo. no. Vi har besluttet at vi fra nå av skal gi dere litt bedre tid til i begynte nord for Galilea- sjøen/Genesaretsjøen som store deler av Jesushistorien er knyttet til. I lys av kristen tro er vi bokstavelig talt på hellig grunn. Her begynte det å spire når en mann gikk langs sjøen for å spørre om de ville følge ham ( Markus 1, 16-18). Vi besøkte også stedet hvor saligprisningene kanskje ble talt første gang, og vi får en vakker tur på selve Genesaretsjøen. De kan det å leve sammen Videre gikk ferden til Zippori (Moasaikkbyen) som med sine utgravninger synliggjør hvilken kultur og storhetstid som har vært i disse områder. I romersk og bysantinsk tid hadde byen opp mot 30 000 innbyggere. Seks kilometer fra Zippori kom vi til Nasaret. Der møtte vi biskop Elias Chacour, leder av den Melkittiske kirke (greskkatolsk). Han ga oss et sterkt vitnesbyrd. Kristne og muslimer, palestinere og jøder har levd sammen i århundrer og vet hvordan det gjøres. De trenger ikke stemmer som skaper skiller. Med ensidighet skaper man bare en fiende, istedenfor en ny felles venn. Vennskap i Ramallah Gjennom Samaria og Vestbredden er det mye historie. Her ligger også flyktningleirene med barn og unge som ikke vet om annet, som i Nablus. Samtidig er det også nyetableringer, bygging og handel som gir håp. På Vestbredden ligger også Ramallah. Her besøker vi vennskapsmenigheten til Grefsen kirke – Church of Hope. Møte med deres nye pastor, Imad Haddad, gjør inntrykk. Han bruker forsoningens og kjærlighetens språk. «We are surrounded by death, we need to give love. That’s our call.” Murer i vårt eget liv er en større trussel enn murer i det ytre, er hans budskap. De har en skole med høy kvalitet. Den er et viktig strategisk valg for kirken. Gjennom den kan de bygge opp nye generasjoner og gi dem hjelp til å leve, lede og være en del av samfunnet. Og så ender vi opp i Jerusalem. Går her i de kjente spor. Vi møter representanter for jøder og muslimer, leder av den lutherske kirken, biskop Munib. Vi besøker Holocaustmuseet, vandrer på tempelplassen, opplever innledning til sabbatsfeiring. Turen går også til hyrdemarken, fødselskirken og de høye murer rundt Betlehem. Fotfeste på hellig grunn Det ene perspektivet som forsterkes på turen, er det avgjørende med røtter. De hjelper oss til å holde fast på historien og tradisjoner og sier noe grunnleggende om hvem og hva vi er. Det er viktig at de kristne som alltid har vært der – «the day before yesterday» (Elias Chacour) – ikke fortrenges og fratas sitt fotfeste, sin hellige grunn. De trenger oss som kristne søsken. De trenger hjelp til å ta vare på det som også er vår historie, vår kirke. Historien kan låse Historien har også sin bakside. Representanter for forsoningsarbeidet mellom palestinere og jøder Det siste året har biskopen i Oslo invitert alle prestene på tur til Det hellige land (Palestina og Israel). I midten av juni reiste prestene i Vestre Aker prosti, som Grefsen menighet tilhører, sammen med Østre Aker prosti. Turen ga oss økt innsikt i Jesu samtid, i det samfunnet som dagens kristne lever i, og i det som gir håp: Religionsmøter mellom jøder, kristne og muslimer. V


talefoten092013
To see the actual publication please follow the link above