
Oss imellom,
vi som bor her
alefoten
i oktober 2019 i Grefsen menighet
Lokaltrafikkhistorisk forening har 636 medlemmer. Foreningen drifter etter avtale med Ruter Sporveismuseet
Vognhall 5 på Majorstuen. Trikken fra 1894 ble etter flere ombygginger hugget opp. Det er likevel
tilstrekkelig med deler til å sette den sammen igjen, slik at den kan gå mellom Norsk Teknisk Museum og
Brekke. (Foto: Oslo bymuseum)
Museumsbane på Kjelsås?
Gi oss tips – på den måten lager vi Talefoten
sammen (jahasle@online.no)
» Les mer på side 6
De bygde trappa
i Gulldalen 4
TV-aksjon
for kvinner 5
Utbyggingsplaner
for
Engebråten
Det foreligger nå et høringsutkast
med forslag til en
museumsbane på Kjelsås.
Tanken i forprosjektet er å
utnytte den nåværende
anleggsveien fra Brekke til
Oset til trikkespor. Videre fra
Oset og helt frem til Norsk
Teknisk Museum.
Gros
babystue 22
23
vordan fødtes idéen til en
museumsbane?
– Det var en del sammenfallende
hendelser, forteller
prosjektleder Thor K. Haatveit.
– Vi fikk høre at museumsanlegget
på Vinterbro må flyttes på grunn av
utbygging E6/E18. Oslo kommune,
Vannverket og fylkesmannen har
sagt at anleggsveien for utbyggingen
av Oset skal fjernes når renseanlegget
er ferdig i 2022. Sporveiens innføring
av nye trikker gir mindre
muligheter til å vedlikeholde og vise
museumssporvogner og veterantrikker
på vanlig linjenett. Planene
om å flytte Norsk Teknisk Museum
har ledelsen ved museet foreløpig
Rønningen
50 år
16
-H