21
Barske naturkrefter har laget spennende huler, rett ved Revlitjern.
Trolsk og bortgjemt i Lillomarka
Dagens skogsveier og hovedskiløyper
holder seg liksom litt på
betryggende avstand fra den
bratte og ville naturen som omgir
Revlitjern. Det har nok alltid vært
lite folk å se her inne. Men
historieløst er det slettes ikke.
O
Luftkvaliteten på Øvre Grefsen og Kjelsås
Vi liker å tenke at siden vi bor over
bygryta og ikke har hovedtrafikkårer
rett gjennom området vårt, er lufta
her renere enn mange andre steder i
byen. Kunne vi få det bekreftet? Det
hadde jo vært litt betryggende.
Et nettsøk brakte oss til luftkvalitet.
info. Der leser vi at byen har
12 målestasjoner, og den nærmeste
er plassert ved Aker sykehus. Det er
lett å skjønne plasseringen, men det
er et stykke unna. Og det er ikke slik
at alle blir plassert i svært trafikkerte
områder, leser vi videre. Men altså
ingen måling her oppe. Hvorfor vites
ikke. Vi velger å tolke det positivt.
Fra Christine Oppegaard i Bymiljøetaten
kommer svaret vi håpet
på: «Områder som ligger høyt i
terrenget,
utenfor Ring 3 og i god
avstand
fra trafikkerte veier, vil
generelt
ha god luftkvalitet. Eksempler
på slike områder er Holmenkollen,
Kjelsås, Ammerud, Ellingsrud,
Hellerud, Bøler og Ekeberg.»
Grefsen
er ikke nevnt, kanskje fordi
ikke alle på Grefsen bor høyt nok
opp fra byen og langt nok unna
trafikkårer.
På ovennevnte nettside finnes
mye interessant informasjon. Selv
om dagen i dag er svært tåkete og
grå, viser målinger på formiddagen
grønn farge på alle målestasjonene i
byen. Altså lite forurensning i lufta.
Hvem skulle trodd det? Vi trenger
ekspertisen som måler mengden
forurensningsstoffer og setter
grenser. Visste du at du i vintermånedene
kan få gratis melding
om dagens luftkvalitet
som e-post
eller SMS? Et flott tilbud for sårbare
grupper!
Det finnes mange tiltak som
kan iverksettes for å bedre lufta
vår. De er konkret og greit
beskrevet
på denne nettsiden, og
vi både kjenner dem og har
mening
om dem. Hva med å
etterleve
miljøfartsgrensen på
60 km til fordel for alle som ikke
er like heldige som oss? n
Tekst: Solveig Neegaard Heier
mrådene nord for tjernet
har gjennom tidene vært
attraktive for produksjon
av tømmer, og dagens hovedskiløype
fra Evensetermyrene forbi
Grisputten og videre i retning
Sinober,
ble også bygget som
transportvei
for tømmer på maskinelt
vis. Men i hestetransportens
tid var Revlitjern en del av en lang
vintervei hvor tømmer ble transportert
fra hogstområdene rundt
Grisputten via Revlidalen,
Evensetermyrene,
Svartkulp og
over Alunsjøen fram til Ammerud.
Først etappe i denne transporten
var at tømmeret først ble lunnet
(samlet) sammen i lunner (hauger) i
selve hogstfeltet. Til dette ble det
benyttet
hest med et lunnedrag hvor
tømmerets ende ble hengt oppunder
en bøyle over to drag bak hesten.
Til Helvete
Senere på vinteren ble så selve
transportveien preparert, og tømmerlunnene
skuffet frie for snø etter
hvert som de skulle fraktes bort.
Tømmeret ble så rullet opp på to
meiegående hestedoninger gjerne
kalt «bukk» og «geit». Hestekjøreren
selv satte seg oppå selve tømmerlasset.
Turen fra Ammerud og opp i
hogstfeltet var så drøy at man rakk
kun to vendinger om dagen.
Det er ikke så mye å finne av den
opprinnelige vinterveien nå, men
like nord for Revlitjern er den lett å
se der den passerer det ville partiet
«Helvete». Dette lite gjestfrie navnet
fikk stedet fordi veien utfor er forferdelig
bratt her, og på isete føre
var det stor fare for at det kunne gå
galt. Nesten nederst i bakken er det
så smalt mellom en stor steinblokk
på den ene siden, og lisida på den
andre, at det var så vidt tømmerlasset
slapp igjennom. Denne passasjen
fikk da det naturlige navnet
«Helvetesporten».
I dag er vinterveien gjennom
Revlidalen bevart som en rødmerket
enspors skiløype. Er det tilstrekkelig
med snø, kjører Bymiljøetaten
opp løypa med snøskuter, og på den
måten holdes den gamle veien i
hevd. Løypa gir en vakker skiopplevelse
når man går nordover,
men «Helvete» er ikke særlig godt å
sette utfor så en annen løype bør
velges sørover igjen. For en del år
siden ble traseen sør for tjernet
utvidet
for å gi plass for moderne
skogsmaskiner i forbindelse med
tynning av skogen her. Men nord
for Revlitjern er hesteveitraseen
inntakt noen hundre meter før den
blir oppslukt av hovedskiløypa sør
for Grisputten. Mens traseen er
borte
over Evensetermyrene, så er
den fortsatt rødmerket som skiløype
over Svarkulp og ned til Alunsjøen.
Franske krigssabotører
En av dem som fraktet tømmer med
hest gjennom Revlidalen, var Lilloseters
tidligere bestyrer Bjarne Øst-
» Fortsettelse på neste side
LIVET, MIN VENN,...
Livet er en gåte, og løsningen
står på baksiden.
Storm P.
...
Livet er kanskje ikke alltid en
fest, men mens vi er her, kan vi
like godt danse.
Jeanne C. Stein
...
Livet er ikke hva som har hendt
deg, men hva du husker og
hvordan du husker det.
Gabriel García Márquez