Page 22

talefoten082016

22 Musikk og Maleri Tid og sted Alle møtene holdes i kirkestua på Nordberg kl. 20-22. Det blir enkel servering av te og kaffe, frukt og kjeks. Inngangspenger: kr 100,- for medlemmer av Kirkeakademiet og kr. 150,- for ikke-medlemmer. De ansvarlige Ansvar for disse kveldene har Gunnar Grøndahl og Geir Hegerstrøm. Dessuten skal Borghild Maria Rødland lese tekster som er knyttet til billedkunstnerne, komponistene eller deres samtid. Musikken blir framført både fra CD, DVD og live. Arrangementet er et samarbeid mellom Nordre Aker kirkeakademi, Nordberg og Grefsen menigheter. n Onsdag 12. oktober: Kunsten i troens tjeneste I reformasjonsårene rundt 1520 er det religionsstrid. Både Luthers folk og pavens teologer bruker bilder i striden, og det er nå moderne karikaturtegning oppstår. Mens lutheranerne skriver sin katekisme, maler Lucas Cranach sin. Protestantene var ellers i tvil om bilder egentlig hadde noen plass i kirkene. Gjennom motreformasjonen satset derimot katolikkene på en ny type bildekunst som skulle fengsle og tale til følelsene. Den frodige og mangfoldige barokken utfolder seg i kirkens og troens tjeneste. Luthers positive syn på musikken i kirke- og familieliv får stor betydning for den videre musikkutviklingen både i kirken og samfunnet ellers. Det setter komponistene i gang med salmer og store oratorier til bruk i kirken og til festmusikk i familiene og ved fyrstehoffene. Det får sitt høydepunkt med musikkhistoriens største komponist, Johann Sebastian Bach. Onsdag 19. oktober: Lek og revolusjon Utover på 1700-tallet har kirkens tro mistet sitt grep, og det er større frihet for verdslig musikk, for lette og lystige stykker. Barokkmusikken får sin avslutning med Bachs død i 1750 og erstattes en kort periode av rokokkomusikken, før wienerklassisismen gjør sitt inntog. Joseph Haydn regnes som grunnleggeren av denne nye stilen. Både Mozart og Beethoven var en tid hans elever. Haydn var første del av sitt liv trofast hoffmusiker og komponist hos fyrst Estherhazy i byen Eisenstadt utenfor Wien. Men så ble hans musikk kjent og elsket av alle. Han ble invitert til London av den store impressarioen Salomon som hadde tenkt å gi ham samme posisjon som Händel hadde hatt der. Han holdt fle e konserter og ble feiret i verdensbyen, men valgte å vende tilbake til Wien hvor han blant annet skrev sitt mest kjente verk «Skapelsen». I Paris utvikler rokokkostilen seg i bilder og inventarer og blir dominerende i store deler av Europa. Det er tid for lek. Lykken er å unngå kjedsomheten. Når så rokokko går av moten mot slutten av århundret, oppdager man den klassiske skjønnheten i antikken på nytt. På lerretene i Paris dukker antikkens myter og historie opp igjen, sammen med borgerlige scener. Revolusjonen i 1789 og Napoleons krigstokter endrer Europa og setter sitt preg på bildekunsten. Onsdag 26. oktober: Da middelalderen ble moderne I Richard Wagners store operaer er det mytene og sagnene fra middelalderen som gjør sitt inntog i musikkdramatikken. I hans operaer glir middelalderskikkelsene inn i samtidens tidsånd med et sterkt følelsesregister. Wagners store ide var at operaene skulle være «Gesamtkunstwerk» hvor musikk, drama, dans, lyrikk og scenografi kulle gå opp i en større enhet. Men han var først og fremst nyskapende komponist som med sin harmonikk banet veien for impresjonismen. Wagner er lenge blitt uglesett fordi han skrev negativt om jødene. I dag er det en helt ny interesse for Wagners mektige musikkverk. 1800-tallet er århundret for nasjonsbygging. På 1820-tallet består Tyskland av en rekke småstater. «Hører vi egentlig sammen?», spør tyskerne og leter etter sine røtter. Mens Wagner bruker gamle myter og legender som tema for sine operaer, fin er de tyske malerne noe samlende i gotikken. Dette er også tiden for romantikken og et nytt syn på hva malerkunst kan være. Tre onsdager på rad inviterer Nordre Aker kirkeakademi til kulturkvelder under overskriften Musikk og Maleri. Kveldene vil by på gode opplevelser for øye og øre, hjerte og tanke. I høst ser programmet slik ut: VELKOMMEN TIL FILMKVELD ONSDAG 26. OKTOBER KL. 19 på Grefsen menighetssenter, Glads vei 47. 45 ÅR Regi: Andrew Haigh (2015) 45 ÅR er en nydelig skildring av ekteparet Geoff og Kate som får forholdet satt på prøve like før de skal feire sin 45-års bryllupsdag, når Geoff får et brev. Hans første kjærlighet Katya, som omkom da de var på tur sammen i de sveitsiske Alpene for nesten 50 år siden, har blitt funnet dypt inne i en isbre. Hendelsen avslører en vel bevart hemmelighet fra fortiden og får store konsekvenser for både ekteskapet og det kommende jubileet. Fantastisk spill av hovedrolleinnehaverne Charlotte Rampling og Tom Courtenay, gjør dette til en film som både griper og egger til nye samtaler. Filmen fikk Sølvbjørnen ved siste Berlinfestival. Gudmund Hummelvoll innleder til filmen og leder samtalen i etterkant. Velkommen til en god filmopplevelse!


talefoten082016
To see the actual publication please follow the link above