Page 13

talefoten082013

Jeg er i Herrens hender J eg har lyst til å dele en salme med dere Talefoten-lesere, en av de fineste salmene jeg vet om. Det er en god, gammel salme, skrevet i 1932 av presten Erling Tobiassen. Men selv om den ble skrevet for over 80 år siden, er teksten stadig like aktuell. Salmen heter «Jeg er i Herrens hender». For meg sier sangen noe viktig om hvem Gud er, en god Gud som rekker hendene fram og vil gå sammen med oss og bære oss gjennom livene våre – i alt som med oss skjer. Og så sier den noe om Guds store kjærlighet og omsorg for hvert enkelt menneske. Jeg liker at salmen tar livet på alvor. Gjennom livet møter vi alle både smil og gråt, glede og savn. Det er ingen av oss som vet hva dagene vil bringe. Det å bli båret i Guds hender betyr ikke at man er forskånet for alt som er vondt. Men salmen minner oss på at Gud ønsker å være der sammen med oss, gjennom det gode og gjennom det vonde. Det kan være godt å bli minnet på dette innimellom, og jeg tenker at man kan finne både trøst og håp i denne salmen. Nå skal jeg la salmen tale for seg selv… Maleri av Arne Haugen Sørensen. Jeg er i Herrens hender når dagen gryr i øst. Hver morgen han meg sender sitt ord med lys og trøst. Hva dagen meg vil bringe av glede og av savn, jeg kan på bønnens vinge få kraft i Jesu navn. Jeg er i Herrens hender i alt som med meg skjer. I smil og gråt jeg kjenner at Herren er meg nær. Om jeg i dype daler må gå den tunge vei, fra himlens høye saler hans øye følger meg. Jeg er i Herrens hender når dagen dør i vest. Min synd jeg stilt bekjenner for ham, min høye gjest. Han gir meg himlens nåde og setter englevakt, for natten han vil råde med hellig guddomsmakt. Jeg er i Herrens hender når dødens bud meg når. Mens lyset stilt nedbrenner, fra ham jeg hilsen får. Han gir meg stav i hånde, han gir meg trøst i sinn, og glemt er ve og vånde på vei til himlen inn. n Tekst: Diakon Anette Normann © Joel Kaufmann 13


talefoten082013
To see the actual publication please follow the link above