
2
REDAKTØRENS
Stortingsvalget 12. og 13. september
er et skjebnevalg. Jeg tenker
med gru på hva folk vil si om dette
valget om ti år, eller femti år.
«Hvordan kunne de stemme som
de gjorde? Hvordan kunne politikerne
mene det de gjorde i 2021?
For de visste jo bedre!»
I mai kom den overraskende
rapporten fra Det internasjonale
energibyrået (IEA), som tidligere
ble regnet som olje- og gassektorens
«venner». Nå fastslår
de at for å nå Paris-avtalens mål
om en global temperaturøkning
på 1,5 grader, kan vi ikke bruke
mer olje og gass enn vi allerede
har funnet.
Så, i begynnelsen av august,
kom første del av den nye rapporten
til FNs klimapanel. Rapportens
ulike scenarier bygger ikke
lenger bare på forskeres klimamodeller,
men på observasjoner
av de klimaendringene som allerede
har skjedd. Og, i samtlige
scenarier beregnes temperaturøkningen
til å bli høyere enn
1,5 grader.
Men verken H, FrP, KrF, SP
eller AP vil sette en stopper for
leting etter nye olje- og gassfunn.
De er små, men det finnes jo
andre partier å stemme på hvis
man vil være «klimaansvarlig».
Mon det? Kjelsåsjenta Penelope
Lea sa det så riktig i et NRK-intervju.
Hun mente vi både må
gjøre noe med utslipp av klimagasser
og med forbruket vårt.
Noen partier kaller det «grønn
vekst», men vekst er det. Tidlig i
august passerte vi det kloden kan
tåle av produksjon og forbruk i
år. Resten av året ødelegger vi naturgrunnlaget
og levekårene for
dyr og mennesker i framtida.
Er det lurt å gi gass når vi
nærmer oss stupet?
n
Jon Andreas Hasle
Redaktør
REKO-ringen på Lindeberg
jeg kom til ærverdige Linderud
gård en kveld i juni, møtte jeg fornøyde
kunder med papirbæreposer
som tydeligvis inneholdt
mange godbiter, med store brett
med brune egg og en veldig god
stemning. Her sto produsentene
med sine biler og ventet med sine
flotte varer. Dette var REKO-ringen,
avdeling Lindeberg.
D
et var ikke lagt opp til
impulskjøp, dette var
utlevering av allerede
bestilte
varer. Noen få hadde med
litt ekstra til folk som kunne la seg
friste der og da, men det var unntak
fra regelen.
Kundene forhåndsbestiller
REKO-ringen er en enkel salgskanal
hvor kundene kan handle direkte
fra lokale matprodusenter, mens
produsentene på sin side kan annonsere
og selge varer fra egen produksjon
via ringens felles gruppeside.
Kundene forhåndsbestiller
varer via ringens felles Facebook-side.
Varene leveres ut av produsenten
på ringens annonserte utleveringssted,
dato og klokkeslett.
REKO betyr REttferdig KOnsum,
og er et handelsfenomen
grunnlagt i Finland i 2013. Den første
REKO-ring i Norge ble etablert i
2017, og i oktober 2020 var det 120
ringer spredt rundt i landet, med
over 500 000 kunder og 500 produsenter.
Nærmeste REKO-ring for oss på
Grefsen/Kjelsås og Nydalen er REDa
KO-ring Lindeberg. Her har det
vært utlevering av varer siden
oktober
2019.
Har grisene det godt?
For å være kunde må man altså
være på Facebook. Når man har
meldt seg inn i gruppen, får man
informasjon
om neste utleveringsdag
og annonser fra de ulike leverandørene.
Og her er det mye som
kan friste: Grønnsaker, honning,
egg, kjøtt og skalldyr. Forskjellige
lefser, brød og kaker, pølser og
kjøttkaker og diverse cateringmat
som gryteretter fra forskjellige tradisjoner,
vårruller, grillspyd og mye,
mye mer. Eller kanskje en god saueskinnsfell?
Her får man også informasjon
om hvor og hvordan varene
er produsert, og om hvor godt høner
og griser har det der de vandrer
fritt omkring i godt miljø.
Dette er et godt og sjarmerende
tilbud til alle som er glad i god og
sunn mat og et godt miljø! n
Tekst og foto: Ingrid Hernes
Maridalsveien og myke trafikanter
Bymiljøetaten anslår at det vil koste
10 millioner å asfaltere Maridalsveien
fra Brekke og innover til
Skar. Nytt dekke på hele strekningen
fra Brekkekrysset til Skar står
ikke på planen for årets vedlikehold,
selv om veidekket er svært
dårlig. De vil utbedre punktvis, litt
her og litt der hvor behovet er
størst. Dette begrunnes med en pågående
planlegging av gang- og
sykkelvei i området. En av planene
for gang- og sykkelløsning i Maridalen
er å bygge ut veien i bredden,
slik at gang- og sykkelløsningen
blir i form av en bred veiskulder.
Den skal riktignok bare gå fra
Brekke til Hammeren. Men ny asfalt
i år blir da sett som lite hensiktsmessig,
hvis dette må graves
opp etter noen få år i forbindelsen
med utvidelse av veien. Arbeidet
med en slik veiskulder for syklister,
rulleskiløpere og gående er planlagt
å starte opp først i 2025.
Fire millioner er avsatt på Bymiljøetatens
budsjett for i år til utbedring
av veien i Maridalen. I
midten av juni startet Bymiljøetaten.
På noen strekninger ble veikanten
forsterket. Dette gjelder
særlig siste delen av veien før den
ender i utfartsparkeringen ved
Skar. Ca. to kilometer av veien fra
Hauger gård og mot Skar får helt
ny asfalt i år. Ut over det blir det
stort sett utbedringer av de verste
sprekkene i asfalten. Men vi får se
framover og håpe at arbeidet med
ny veiskulder får sin planlagte oppstart
i 2025.
n
Tekst: Tove Marit Hasle