7
Også barneskole på Engebråten?
– Nei, vil ønsker ikke en barneskole
på Engebråten med fire klasser på
trinnet! Det var den sterke meldingen
fra bydelsutvalget da de behandlet
utbyggingsplanene på
Engebråten
på sitt mai-møte.
Plan- og bygningsetaten hadde
lagt fram hele fem alternative løsninger.
Felles for dem er at ungdomsskolen
utvides fra seks til åtte
klasser på trinnet. Det kan seinere
bli behov for ti klasser på trinnet.
Utdanningsetaten og Undervisningsbygg
går inn for alternativet
hvor det samtidig etableres en barneskole
med fire klasser på trinnet
på Engebråten, pluss en «basishall»
(flerbrukshall) og at barnehagen
beholdes.
Dette går altså bydelsutvalget
sterkt imot. De er redd for at
en så stor barneskole på Engebråten
vil komme i stedet for den
planlagte nærskolen ved Frysjaparken.
De mener dette vil redusere
livskvaliteten til beboerne i
dette området. Dessuten ligger
Engebråten lite kollektivnært,
noe
som øker behovet for biltransport
på lokalveiene – det motsatte av
hva Oslo kommune ønsker, sett i et
bærekraftperspektiv.
Av økonomiske grunner blir
ikke skolen ved Frysjaparken bygd i
nær framtid. Bydelsutvalget ser at
det derfor er behov for en foreløpig
to-parallellers barneskole på Engebråten.
Den kan i framtida slås
sammen med ungdomsskolen til
en ti-parallellers skole. Da vil det
også bli plass til basishall og en
svømmehall. Det vil være et
positivt
nærmiljøtiltak
i bydelen.
Museum engasjerer med ny klimautstilling
ning for klimaet. Et konserverings-
verksted er plassert i utstillingen, en
påminnelse om å ta vare på ting,
bruke dem lenge, reparere og kjøpe
mindre. Museet inviterer til handling
gjennom kunst, praktiske
verksteder og aktivisme. n
Tekst: Rita Hoel
Kilde: tekniskmuseum.no
– Det er mye morsommere
å leve når man vet mer
Disse ordene har Brekke-mannen
Leif Gjerland uttalt i et intervju, og
dem ledes han av som lærer, journalist
og lokalhistoriker. På sine mange
omvisninger i Oslo har han øst av
sine kunnskaper til tusenvis av byens
innbyggere. I tillegg til å lede populære
vandringer og formidle sin
kunnskap om byen gjennom foredrag,
har han gitt ut bøker og hatt
spalter i Aftenposten.
For denne innsatsen ble han hedret
med Nøkkelprisen for 2019.
Prisen
er det Folkeakademiet Region
Viken som deler ut, og den gis årlig
til en person eller institusjon som
sprer kultur og
kunnskap til
folk der de bor
og lever.
I begrunnelsen for å gi Gjerland
denne
anerkjennelsen vektlegges
også formidlingsevnen.
Overrekkelsen fant sted 10. juni i
bydel Gamle Oslo og ble etterfulgt av
Gjerlands foredrag om Oslos middelalderby.
Dessverre tilsa koronasituasjonen
bare 20 til stede.
Talefoten gratulerer. n
Tekst: Solveig Neegaard Heier
Foto: Hanne Herrman
seg veldig til å møte lærere og elever.
Morellbakken skole har fått en
pedagogisk lagspiller i lederstolen.
– Vi må samspille, slik at vi får fram
det beste i hverandre, sier det tidligere
styremedlemmet i Kristiansund
ballklubb.
– Har du vært aktiv fotballspiller
også?
Latteren perler gjennom telefonen.
– Jeg har vært en «superreserve
», du vet den som de ringer
til når alle på innbytterbenken er
syke. Lagånd er viktig for Fidje,
både i fotballen og på skolen.
Og fotballen var med på å få
henne til å bryte opp fra byen på de
fire øyer. Den yngste datteren, på
16, har fått kontrakt med Stabæk.
– Så når jeg var så heldig å få jobben
på Morellbakken, så flyttet jeg og
mannen min og sønnen vår etter til
Bærum. Mannen til Fidje er overstyrmann
og dykker i Redningsselskapet.
De har også et tredje
barn, en datter som bor i Sverige.
Det er en erfaren pedagog og
skoleleder Morellbakken får. Hun
har vært rektor på Atlanten ungdomsskole
i Kristiansund i sju år,
en skole på størrelse med Morellbakken.
Før det var hun lærer,
inspektør
og avdelingsleder. De siste
4-5 årene har hun også vært styremedlem
på Høgskolesenteret i
Kristiansund.
– Hva var det med Morellbakken
som fristet deg?
– Jeg har oppfattet at skolen
ligger
foran i profesjonstenkning.
Den legger vekt på viktige verdier
som fellesskap og inkludering. Det
er stor takhøyde der. Dette inspirerer
meg veldig. Ja, jeg virkelig gleder
meg til samarbeidet med ansatte,
elever og foresatte. n
Tekst: Jon Andreas Hasle