20
Jubileumsklubben Rye tilrettelegger for terreng-Sportsklubben Rye, en av landets
største sykkelklubber, er
100 år i år. I jubileumsåret lager
de terrengsykkel-løype fra og
ved Langsetløkka på dugnad.
egenden sier at fem gutter
i 10-13-årsalderen startet
klubben 1. juni 1920, ved
vannposten på gamle Grünerløkka
brannstasjon, under navnet Djerv.
Med 40 betalende (25 øre uken)
medlemmer innen fotball og ski
holdt man generalforsamling i
brannstasjonens hestestall med stilbok
som protokoll og en fotball som
Dugnadsgjengen er snart ferdig med enda en klopp på «3-kilometeren» innover fra Langsetløkka.
Løype for de lite erfarne
eneste eiendel. Klubben skiftet navn
til Rye allerede i 1923, fordi man
trente på Olaf Ryes plass. Slik kom
klubben til å få navn etter den
norsk-danske generalmajor Olaf
Rye som falt i et slag ved Fredericia i
1849. Rye var fra Bø i Telemark.
Arena Langsetløkka
Allerede i 1922 kom flere idretter
med i klubben, hockey og skøyter,
seinere også orientering og kappgang
– og sykling. Da velodromen
på Dælenenga sto ferdig i 1929, ble
den et naturlig samlingspunkt for
unggutta på Grünerløkka.
I jubileumsåret har klubben
1500 medlemmer. Rye er mest kjent
for landeveissykling og terrengsykling.
Men klubben har også grupper
for løping, ski og triathlon. Fem år
på rad, fra 2015 til 2019, har klubben
arrangert terrengsykkelfestival
fra Langsetløkka med god nasjonal
og internasjonal deltakelse.
Tord Bern Hansen fra Kikkutveien
på Grefsenplatået er primus motor
for arbeidet med terrengsykkel-løypa
fra og ved Langsetløkka. Målet er
å få en sykkelløype fra Langsetløkka
i retning Sandermosen, og en sti i
skråningen ned mot Midtoddveien.
Hensikten med begge tiltakene
er å utbedre stiene slik at de tåler
bruken av både turgåere, joggere og
syklister. Stien i skråningen mot
Midtoddveien skal egne seg spesielt
for barn og ungdom og dem som
ikke er så veldig øvet. Denne nye
sykkelstien har lite fall og svinger.
Det reduserer slitasjen. Den går fra
styrketreningsapparatene på Langsetløkka
og ned til kjerreveien opp
fra Midtoddveien.
Arbeidet mellom Langsetløkka
og Midtoddveien er spesielt krevende.
Et stykke må de lage helt ny løype,
nærmest gjennom ei steinur. I
juni ble de ferdige med 130 meter,
70 meter gjenstår. – Men løypa er
brukbar og morsom å sykle på alt
nå, forteller Tord Bern Hansen. De
har fått tilskudd fra Sparebankstiftelsen
DNB til denne løypa.
Godkjent av Bymiljøetaten
I sommer har det vært tre dugnader
på «3-kilometeren» innover fra
Langsetløkka og ved Monsetangen.
Det er lagt klopper over flere myrområder.
Den lengste kloppen er på
hundre meter. Disse kloppene sparer
naturen, for i slike myrdrag
pleier
folk å tråkke i bredden for å
unngå å bli våte på beina. Nå kan de
holde seg tørrskodde på kloppen.
Kloppene er et spleiselag mellom
Rye og Kjelsås Idrettslag.
Tord Bern Hansen er veldig fornøyd
med dugnadene. I år har det
vært ca. 15 arbeidsomme folk med
hver gang, folk fra Rye, Kjelsås IL,
NOTS (Norske organisasjon for terrengsykling)
og andre interesserte.
Og de fortsetter til høsten. Hvis flere
Ingen riving av Glads vei 20
I Talefotens juninummer skrev vi
om planer for eventuell riving og
nybygg i Glads vei 20. Dette er det
gule bygget på hjørnet der Grefsenveien
svinger nedover fra Grefsenplatået.
Styreleder for selskapet som
eier Glads vei 20, Reidar C. Braathen,
opplyser nå til Talefoten at det ikke
lenger er aktuelt å rive bygningen
og bygge nye boliger på tomta.
Eierne ville undersøke hvilke
muligheter tomta ga. Som Talefoten
har omtalt før, la de i 2018 fram en
plan om å bygge en blokk på 5-6
etasjer på tomta med både boliger
og næringslokaler. Disse planene
ble stanset av Plan- og bygningsetaten
(PBE). Planene var ikke i
overensstemmelse med småhusplanen
som gjelder for området.
På vegne av eierne sendte så
Dyvik
& Fasting arkitekter AS i
midten av mars i år inn en anmodning
om forhåndskonferanse med
PBE (omtalt i juni-nummeret) om
tre mindre hus med tre leiligheter i
hver. På grunn av korona-pandemien
fikk de ikke et møte med PBE,
men etaten kom med en uttalelse
om prosjektet 5. juni. Der peker de
på en rekke problemer. Eiendommen
ligger delvis i rød støysone
(den verste) på grunn av biltrafikken
og trikken i Grefsenveien. Man
kan ikke bygge nytt på den uten
«store og sjenerende støyskjermer».
De planlagte husene er plassert for
nær grense til vei. Det er planlagt
for dårlig parkeringskapasitet. Og
med flere parkeringsplasser vil de
planlagte husene passere tillatt utnyttelse
av tomta.
Styreleder Braathen opplyser at
eierne nå er i ferd med å pusse opp
bygningen i Glads vei 20. Huset ble
bygd i 1936. Det står ikke på noen
L