7
Også resten av
Grefsenveien
Det er ikke bare mellom Storo
og Disen det skal skje forandringer
den kommende tida. I
løpet av høsten skal det males
sykkelfelt på begge sider av
Grefsenveien fra Disen til
Glads vei. Da blir det selvsagt
innført parkeringsforbud på
denne strekningen.
Og fra november skal Sporveien
skifte trikkeskinnene på
hele strekningen fra krysset
med Platåveien og til Kjelsåsalleen
holdeplass (ved Prixbutikken
på Kjelsås). I denne
perioden vil det altså gå buss
for trikk fra Storo og oppover.
Slik ser Sporveien og Bymiljøetaten for seg at veibredden i Grefsenveien skal fordeles i 2020.
takt med skoler og barnehager om
tiltak som må settes inn underveis
i prosessen.
Åpne Lofthusbommen?
For å komme inn og ut av Grefsen-
Kjelsås, må bilister i et drøyt år
bruke Kjelsåsveien (i begge ender)
og Bråtenallen-Betzy Kjelsbergs
vei. Hvis det blir helt stopp nederst
i Kjelsåsveien, vil nok noen bilister
velge å kjøre vestover på Ringveien
og snu østover ved Maridalsveien.
Det har vært vurdert å åpne
Lofthus-bommen, men prosjektleder
Maria Suhr tror ikke dette blir
aktuelt. – Det vil føre til enormt
mye trafikk i veiene på Lofthus,
også av biler som skal nordover på
Riksvei 4, sier hun.
Informerer med sms
Sporveien og Bymiljøetaten håper
at flest mulig sykler, går eller
bruker
kollektiv transport i denne
vanskelige tida. (Toget er også en
Sporveien har tidspress. Trikkelinjene
i Grefsenveien bør være klare til
å ta imot de nye Oslo-trikkene om to år. Oslo kommune har kjøpt 87 nye
trikker fra den spanske CAF-fabrikken, til en sum av 4,1 milliarder kroner.
De nye trikkene, som er av typen Urtbos 100, blir 100 prosent lavgulvtrikker
med universell utforming, noe som gir enkel av- og påstigning
for ulike brukergrupper som rullestolbrukere og foreldre med barnevogner.
Kapasiteten
på de nye trikkene økes til 220 passasjerer, for å kunne
ta imot den økte kollektivtrafikken en regner med de kommende åra.
mulighet.) De er fullt klar over at
det kommende halvannet året blir
en krevende tid for de
nærmere 30 000 som
bor på Grefsen og
Kjelsås. De kommer til
å holde publikum
informert
ved å sende
sms’er til alle med telefon
som er registrert
på adresse i
området.
Det er et kostbart
prosjekt som
nå kjøres i gang.
Hver meter av
Grefsenveien vil
koste flere hundre
tusen kroner. Totalt er prosjektet
kostnadsberegnet til 150 millioner
kroner. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Illustrasjon: Sporveien/Bymiljøetaten
Evas Epler med tetplassering
Grefsen kirkes damekor, Evas
Epler, deltok på Grieg Internasjonale
Korfestival i Bergen 7.-10. juni.
Der fikk de en meget god tredjeplass
i kategorien folkemusikk.
– Enda bedre enn plasseringen var
poeng-bedømningen. For å vinne
en av klassene må man få 21 poeng.
Og det fikk vi, sier en entusiastisk
Erlend Fagertun, korets
grunnlegger og dirigent. Men det
var altså to kor som fikk litt høyere
poengsum av dommerne.
Evas Epler deltok også i den
nasjonale
korkonkurransen «Syng
for oss». Der fikk de fjerdeplass i
klassen for damekor.
Det var ikke mange kirkekor
som deltok. Foruten Evas Epler var
det bare Stavanger domkirkes pikekor.
De fikk en femteplass i klassen
for kirkemusikk, med 17,33 poeng.
– Koret som vant folkemusikkklassen
var vokalensemblet Multa
Paucis fra Bergen, med 23 poeng.
De fikk tredjeplassen forrige gang
konkurransen ble arrangert, for to
år siden, forteller Erlend Fagertun.
Både han og sangerne synes det de
oppnådde er veldig inspirerende til
videre satsing. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Dommerne ga Evas Epler en
meget høy poengsum.