Page 5

talefoten072017

5 del av hovedsykkelveinettet I sitt nye forslag, som Bymiljøetaten presenterte før skoleferien, har de langt på vei løst dette problemet, med en to meter bred trafikkøy på nesten hele strekningen. Den vil skille biltrafikken fra kollektivtrafikken (trikk og buss) og dermed bedre framkommeligheten. Så vil det bli to kjørefelt for bil nær krysset. Det ene vil gi mulighet for å svinge til venstre. Trafikkøya vil også gjøre det lettere for fotgjengere å krysse Grefsenveien. Mener det er plass til syklene Planen viser sykkeltrasé bare på nordgående side av veien. Sørgående syklister må bruke fortauet eller veibanen, slik de gjør nå. Dette er ment som en foreløpig løsning fram til Storokrysset blir regulert og utviklet. Disse planene foreligger ikke ennå. Planarbeidet begynner vinteren 2018. Men Bymiljøetaten mener det er plass nok i veibanen til en god løsning for syklistene ned mot Storo også. – Ved å gjennomføre plangrep med involvering av beboere, tror vi på en fin løsning, uttalte prosjektleder i Bymiljøetaten Maria Suhr på junimøtet i bydelsutvalget. Dette betyr vel at de ser for seg å ta litt av hagene på denne siden av Grefsenveien. Forbedring også under bakken Krevende anleggsarbeid i 1 ½ år Arbeidet i Grefsenveien inngår i en større plan. Sommeren 2020 skal nye trikker tas i bruk, og før det må sporbredden til trikkene justeres. Antallet reisende ventes å bli fordoblet. I dag er kjøremønsteret utydelig og veibanen mildt sagt i dårlig forfatning. Arbeidet starter på nyåret 2018 og ventes ferdig i løpet av sommeren 2019. Bymiljøetaten lover å jobbe godt med trafikkløsninger i anleggsperioden og informere om dem gjennom ulike kanaler. Grefsenveien må nok stenges helt i pe- Flere bokhandlere har eksponert Rannems bok godt. Det er et stort arbeid som skal gjøres i Grefsenveien, fra Disen og ned til Storo. Vann- og avløpsetaten skal legge ny hovedvannledning på strekningen. Dette gir økt kapasitet og større sikkerhet i byens vannforsyning. Endringen styrker også det lokale vann- og avløpsnettet i området. Dagens fellesledninger for spillvann og overvann skal separeres. Dette gir mindre fare for tilbakeslag i kjellere og renere vann i Akerselva og Oslofjorden. » Fortsettelse fra første side Nytt fleksibelt busstilbud for eldre i Nordre Aker – Transporten henter flere, så reisen er ikke korteste vei. Det siste vil føre til at transporten også kan bli en møteplass og en sightseeing-runde innenfor bydelen. På sikt kan det også tenkes at transporten også kan tilbys ungdom på vei til trening, som et tilbud der man kan møtes på tvers av generasjoner. Det vil bli en egen side om «Ruter aldersvennlig transport» på Ruters egen nettside og på Oslo kommunes nettside: oslo. kommune.no/Aldersvennlig by. n Tekst og foto: Randi Jørgensen rioder. Men vi trafikanter skal få god informasjon, i god tid, lover de. Talefoten blir nevnt som én informasjonskanal. Samtidig legger de ikke skjul på at det blir et utfordrende halvannet år. Men først skal saken videre til politikerne. n Tekst: Solveig Neegaard Heier Illustrasjon: Bymiljøetaten resse, stor formidlingsevne og lang undervisningserfaring fra Høyskolen i Buskerud. Hans unike grep er at han kombinerer bokstavhistorie med allmennhistorie og steder i Roma mange kjenner til. Så er håpet at boka kan stå seg over tid som et standardverk i flere disipliner. Så langt skal 700 eksemplarer ut på bibliotekene og 2. opplag i trykken. Han har dessuten et berettiget håp om at boka vil bli oversatt til flere språk. Det er et stort sprang i tid mellom bokstavkulturen han gir oss innsikt i og fontene vi bruker på datamaskinen. Men utdaterte er de gamle formene ikke. – Alle seriøse fontdesignere i dag har et forhold til disse gamle bokstavene, spesielt innskriften på Trajansøylen. De inspireres av de gamle når de lager nye fonter, og det skjer jo hele tida. – Fornøyd med mottakelsen? – Ja, veldig. Det er nesten så jeg ikke greier ta det innover meg. Boka har forresten fått hele plassen i ett av vinduene hos Norli i sentrum, og framover nå skal jeg holde foredrag. Søndag 27. august kl. 13 er boka tema på Litteraturhuset. n Tekst: Solveig Neegaaard Heier Foto: Ingvild Emilie Rannem Hægh og Øyvind Skagmo 11 millioner til tryggere skolevei 21. juni bevilget bystyret 11 millioner til å gjøre skoleveien trygg for elevene fra Korsvoll som nå i august har begynt på Engebråten ungdomsskole. Gangveien fra Frysjaveien ned til elva skal gjøres bredere, slik at den kan brøytes om vinteren. Prosjektleder Vibeke Rørholt i Bymiljøetaten håper at de neste år får penger til ny og bredere bru over Akerselva. Som et foreløpig tiltak, vil eksisterende gangbru få lys på begge sider. n Tekst: Jon Andreas Hasle


talefoten072017
To see the actual publication please follow the link above