Page 29

talefoten072017

29 Konfirmasjon som bekreftelse av dåpsløftet Konfirmanten bekreftet altså det dåpsløftet som de foresatte hadde gitt ved dåpen og som fadderne hadde bevitnet. At man som «voksen » skal bekrefte en dåp som man var for liten til å forstå noe av da den ble foretatt, virker umiddelbart logisk. Opprinnelig var det altså helt åpenbart at konfirmasjonen var en seremoni der konfirmanten spilte den aktive part, var subjekt i handlingen. Vi kan si at retningen gikk fra mennesket til Gud. Denne forståelsen av konfirmasjonen er det vel kanskje mange som fortsatt deler. Undertegnede ble konfirmert i 1966 og har selv blitt «overhørt» foran menigheten på en egen overhøringsgudstjeneste søndagen før konfirmasjonssøndagen. Men mye hadde likevel endret seg fra 1736 til 1960-tallet. Det var ikke Pontoppidan vi ble hørt i, men trosbekjennelsen, budene og Luthers forklaringer. Og plasseringen på kirkegulvet var tilfeldig. Ingen sto i fare for å bli avvist. Jeg husker at presten på forhånd lot det skinne gjennom hva hver enkelt kom til å bli spurt om! Likevel kan jeg huske overhøringen som en spesiell og litt nervepirrende opplevelse. Gud bekrefter I dag har fokuset i konfirmasjonshandlingen skiftet fullstendig. I Overhøring av konfirmanter tidlig på 1800-tallet. Den høye gutten har strøket på overhøringen tidligere og må prøve seg igjen. (Reproduksjon av et maleri av Adolph Tidemand til Norske Folkelivsbilleder. KIlde: Nasjonalbiblioteket.) Gjestene på den nye skjenkestua hadde trukket ut på plattingen mot Grefsenveien da Talefoten var innom en varm sommerdag. 1981 bestemt Kirken at konfirmasjonen skulle være en ren forbønnshandling. Dåpen blir fortsatt bekreftet – men nå av Gud! Tanken er at det blir galt at det enkelte menneske skal inngå en slags tros-kontrakt med Gud. Konfirmasjonen skal ikke være en tros-eksamen, men en velsignelseshandling. I brosjyren Konfirmant 2018 som sendes til alle 8.-klassinger som er innmeldt i Den norske kirke, står det: «I Den norske kirke er konfirmasjonen en forbønnshandling. Ordet konfirmere betyr å bekrefte eller styrke. Konfirmasjonen forutsetter ingen bekreftelse fra konfirmanten, det er Gud som bekrefter sine løfter slik de gis i dåpen.» Slik blir det tydelig at de kravene som tidligere ble stilt til konfirmantene, nå er fjernet fullstendig. Slik presenterer Kirken konfirmasjonen overfor potensielle konfirmanter: «En tid for nye opplevelser: Konfirmasjonstiden i kirken er ikke bare for deg som tror. Å være konfirmant i kirken er like mye for deg som tviler eller bare er nysgjerrig.» (kirken.no) Som Hegerstrøm nevnte ovenfor, er nettopp dette en viktig grunn for unge i vår menighet til å velge kirkelig konfirmasjon. » Fortsetter på side 34 forteller til Nordre Aker Budstikke at de satser på et bredt mattilbud, fra vanlige middagsretter til kebab. Blant annet skal de by på ekte italiensk pizza. For øyeblikket, midt i august, skjer det ikke noe arbeid med lokalene, så vi får vente og se når det blir gjenåpning der. n Tekst og foto: Hans Petter Løvold FORMIDDAGSTREFF Formiddagstreff på Kjelsås Bedehus fredag 8. september kl. 11. «TRYGGHET FOR ELDRE I OSLO BY» Ved avdelingssjef i Oslo Politiet: Trond Skaarud. ANDAKT VED GUNNAR PRESTEGÅRD. Suppe, kaker og kaffe, utlodning. Adr. Myrerveien 4. – Alle er hjertelig velkommen! Kontaktperson: Jorun Ljosland Mob: 47 84 58 90


talefoten072017
To see the actual publication please follow the link above