5
del av hovedsykkelveinettet
I sitt nye forslag, som Bymiljøetaten
presenterte før skoleferien, har de
langt på vei løst dette problemet, med
en to meter bred trafikkøy på nesten
hele strekningen. Den vil skille biltrafikken
fra kollektivtrafikken (trikk og
buss) og dermed bedre framkommeligheten.
Så vil det bli to kjørefelt for
bil nær krysset. Det ene vil gi mulighet
for å svinge til venstre.
Trafikkøya vil også gjøre det
lettere
for fotgjengere å krysse
Grefsenveien.
Mener det er plass til syklene
Planen viser sykkeltrasé bare på
nordgående side av veien. Sørgående
syklister må bruke fortauet
eller veibanen, slik de gjør nå. Dette
er ment som en foreløpig løsning
fram til Storokrysset blir regulert
og utviklet. Disse planene foreligger
ikke ennå. Planarbeidet begynner
vinteren 2018. Men Bymiljøetaten
mener det er plass nok i
veibanen til en god løsning for syklistene
ned mot Storo også. – Ved
å gjennomføre plangrep med involvering
av beboere, tror vi på en fin
løsning, uttalte prosjektleder i Bymiljøetaten
Maria Suhr på junimøtet
i bydelsutvalget. Dette betyr
vel at de ser for seg å ta litt av hagene
på denne siden av Grefsenveien.
Forbedring
også under
bakken
Krevende anleggsarbeid
i 1 ½ år
Arbeidet i Grefsenveien inngår i en
større plan. Sommeren 2020 skal
nye trikker tas i bruk, og før det må
sporbredden til trikkene justeres.
Antallet reisende ventes å bli fordoblet.
I dag er kjøremønsteret
utydelig og veibanen mildt sagt i
dårlig forfatning. Arbeidet starter
på nyåret 2018 og ventes ferdig i
løpet av sommeren 2019.
Bymiljøetaten lover å jobbe
godt med trafikkløsninger i anleggsperioden
og informere om
dem gjennom ulike kanaler. Grefsenveien
må nok stenges helt i pe-
Flere bokhandlere har
eksponert
Rannems bok godt.
Det er et stort arbeid som
skal gjøres i Grefsenveien,
fra Disen og ned til Storo.
Vann- og avløpsetaten skal
legge ny hovedvannledning
på strekningen. Dette gir
økt kapasitet og større sikkerhet
i byens vannforsyning.
Endringen styrker
også det lokale vann- og avløpsnettet
i området. Dagens
fellesledninger for
spillvann og overvann skal
separeres. Dette gir mindre
fare for tilbakeslag i kjellere
og renere vann i Akerselva
og Oslofjorden.
» Fortsettelse fra første side
Nytt fleksibelt busstilbud
for eldre i Nordre Aker
– Transporten henter flere, så
reisen er ikke korteste vei.
Det siste vil føre til at transporten
også kan bli en møteplass
og en sightseeing-runde
innenfor bydelen. På sikt kan
det også tenkes at transporten
også kan tilbys ungdom på vei
til trening, som et tilbud der
man kan møtes på tvers av generasjoner.
Det vil bli en egen side om
«Ruter aldersvennlig transport»
på Ruters egen nettside og på
Oslo kommunes nettside: oslo.
kommune.no/Aldersvennlig by.
n
Tekst og foto: Randi Jørgensen
rioder. Men vi trafikanter skal få
god informasjon, i god tid, lover
de. Talefoten blir nevnt som én informasjonskanal.
Samtidig legger
de ikke skjul på at det blir et utfordrende
halvannet år.
Men først skal saken videre til
politikerne. n
Tekst: Solveig Neegaard Heier
Illustrasjon: Bymiljøetaten
resse, stor formidlingsevne og lang
undervisningserfaring fra Høyskolen
i Buskerud. Hans unike grep er
at han kombinerer bokstavhistorie
med allmennhistorie og steder i
Roma mange kjenner til.
Så er håpet at boka kan stå seg
over tid som et standardverk i flere
disipliner. Så langt skal 700 eksemplarer
ut på bibliotekene og 2. opplag
i trykken. Han har dessuten et
berettiget håp om at boka vil bli
oversatt til flere språk.
Det er et stort sprang i tid mellom
bokstavkulturen han gir oss
innsikt i og fontene vi bruker på
datamaskinen. Men utdaterte er de
gamle formene ikke.
– Alle seriøse fontdesignere i
dag har et forhold til disse gamle
bokstavene, spesielt innskriften
på Trajansøylen. De inspireres av
de gamle når de lager nye fonter,
og det skjer jo hele tida.
– Fornøyd med mottakelsen?
– Ja, veldig. Det er nesten så
jeg ikke greier ta det innover
meg. Boka har forresten fått hele
plassen i ett av vinduene hos
Norli i sentrum, og framover nå
skal jeg holde foredrag. Søndag
27. august kl. 13 er boka tema
på Litteraturhuset. n
Tekst: Solveig Neegaaard Heier
Foto: Ingvild Emilie Rannem
Hægh og Øyvind Skagmo
11 millioner til
tryggere skolevei
21. juni bevilget bystyret 11
millioner til å gjøre skoleveien
trygg for elevene fra Korsvoll som
nå i august har begynt på
Engebråten ungdomsskole.
Gangveien fra Frysjaveien ned til
elva skal gjøres bredere, slik at den
kan brøytes om vinteren.
Prosjektleder Vibeke Rørholt i
Bymiljøetaten håper at de neste år
får penger til ny og bredere bru
over Akerselva. Som et foreløpig
tiltak, vil eksisterende gangbru få
lys på begge sider. n
Tekst: Jon Andreas Hasle