29
Konfirmasjon som
bekreftelse av dåpsløftet
Konfirmanten bekreftet altså det
dåpsløftet som de foresatte hadde
gitt ved dåpen og som fadderne
hadde bevitnet. At man som «voksen
» skal bekrefte en dåp som man
var for liten til å forstå noe av da
den ble foretatt, virker umiddelbart
logisk. Opprinnelig var det altså
helt åpenbart at konfirmasjonen
var en seremoni der konfirmanten
spilte den aktive part, var subjekt i
handlingen. Vi kan si at retningen
gikk fra mennesket til Gud.
Denne forståelsen av konfirmasjonen
er det vel kanskje mange
som fortsatt deler. Undertegnede
ble konfirmert i 1966 og har selv
blitt «overhørt» foran menigheten
på en egen overhøringsgudstjeneste
søndagen før konfirmasjonssøndagen.
Men mye hadde likevel
endret seg fra 1736 til 1960-tallet.
Det var ikke Pontoppidan vi ble
hørt i, men trosbekjennelsen, budene
og Luthers forklaringer. Og
plasseringen på kirkegulvet var tilfeldig.
Ingen sto i fare for å bli
avvist.
Jeg husker at presten på forhånd
lot det skinne gjennom hva
hver enkelt kom til å bli spurt om!
Likevel kan jeg huske overhøringen
som en spesiell og litt nervepirrende
opplevelse.
Gud bekrefter
I dag har fokuset i konfirmasjonshandlingen
skiftet fullstendig. I
Overhøring av konfirmanter tidlig
på 1800-tallet. Den høye gutten
har strøket på overhøringen
tidligere og må prøve seg igjen.
(Reproduksjon
av et maleri av
Adolph Tidemand
til Norske
Folkelivsbilleder.
KIlde: Nasjonalbiblioteket.)
Gjestene på den nye skjenkestua
hadde trukket ut på
plattingen mot Grefsenveien da
Talefoten var innom en varm
sommerdag.
1981 bestemt Kirken at konfirmasjonen
skulle være en ren forbønnshandling.
Dåpen blir fortsatt bekreftet
– men nå av Gud! Tanken er at
det blir galt at det enkelte menneske
skal inngå en slags tros-kontrakt
med Gud. Konfirmasjonen skal ikke
være en tros-eksamen, men en velsignelseshandling.
I brosjyren Konfirmant 2018
som sendes til alle 8.-klassinger som
er innmeldt i Den norske kirke, står
det: «I Den norske kirke er konfirmasjonen
en forbønnshandling. Ordet
konfirmere betyr å bekrefte eller styrke.
Konfirmasjonen forutsetter ingen
bekreftelse fra konfirmanten, det er
Gud som bekrefter sine løfter slik de
gis i dåpen.»
Slik blir det tydelig at de kravene
som tidligere ble stilt til konfirmantene,
nå er fjernet fullstendig. Slik
presenterer Kirken konfirmasjonen
overfor potensielle konfirmanter:
«En tid for nye opplevelser: Konfirmasjonstiden
i kirken er ikke bare for
deg som tror. Å være konfirmant i
kirken er like mye for deg som tviler
eller bare er nysgjerrig.» (kirken.no)
Som Hegerstrøm nevnte ovenfor, er
nettopp dette en viktig grunn for
unge i vår menighet til å velge
kirkelig
konfirmasjon.
» Fortsetter på side 34
forteller til Nordre Aker Budstikke
at de satser på et bredt mattilbud,
fra vanlige middagsretter til
kebab. Blant annet skal de by
på ekte italiensk pizza.
For øyeblikket, midt i august,
skjer det ikke noe arbeid
med lokalene, så vi får vente og
se når det blir gjenåpning der.
n
Tekst og foto: Hans Petter
Løvold
FORMIDDAGSTREFF
Formiddagstreffff på Kjelsås Bedehus
fredag 8. september kl. 11.
«TRYGGHET FOR ELDRE I OSLO BY»
Ved avdelingssjef i Oslo Politiet: Trond Skaarud.
ANDAKT VED GUNNAR PRESTEGÅRD.
Suppe, kaker og kaffe, utlodning.
Adr. Myrerveien 4.
– Alle er hjertelig velkommen!
Kontaktperson: Jorun Ljosland Mob: 47 84 58 90