13
Besteforeldre mot klimaendring
Vil ha 55A-bussen tilbake til Lillo
– Vi kommer ikke til å gi oss, sier
Marte Veierød til Talefoten. Hun sitter
i styret i Lillo Terrasse borettslag,
som ønsker seg 55A-bussen tilbake.
Bussruten ble nedlagt i 2013, og Ruter
har ikke planer om å åpne den
igjen. De har beregnet kostnadene
med en ny-åpning, mens Veierød
mener at noen steder må lønnsomheten
være underordnet hensynet til
spesielle forhold og brukergrupper.
30. mai hadde Samferdsels- og
miljøkomiteen på Rådhuset en åpen
høring om ny holdeplasstruktur for
kollektivruter i Oslo. Der var Marte
Veierød sammen med to bydelspolitikere,
og hun hadde et innlegg på
vegne av styret i borettslaget og be-
boere på Lillo.
Veierød mente det var tre områder
der lønnsomheten måtte være
underordnet:
–Topografi: Ruter mener at det er
greit å ha fem minutter å gå til nærmeste
holdeplass. Men når terrenget
er så bratt som det er på Lillo, er det
langt og tungt å gå fra ring 3 om
man har mye å bære, har lav
mobilitet
eller triller vogn.
–Tilgang til offentlig tilbud: Rute
55A betjente flere offentlige tilbud
som skoler, flerbrukshall, Lillohjemmet
og gravlund i den ene retningen
og annen offentlig transport fra
Storo/Nydalen i den andre retningen.
Når man ønsker å redusere bilbruk
Grunnlovsstridig?
Besteforeldrenes klimaaksjon
(BKA) har nylig meldt seg som
partshjelper i saken som Greenpeace
og Natur og Ungdom har
anlagt mot staten om gyldigheten
av vedtak i 23. konsesjonsrunde,
som åpner for olje-
og gassvirksomhet i nye
områder i Barentshavet.
– Å åpne for oljeboring i
våre mest sårbare områder i
Arktis, er ikke bare en tragedie
for klimaet, men også i direkte
konflikt med målene vi har
forpliktet
oss til gjennom Parisavtalen
og miljøparagrafen i
den norske Grunnloven, sier
Truls Gulowsen, leder for
Greenpeace i Norge. Grunnlovens
til et minimum, er man avhengig
av lett tilgang til et godt
kollektivtilbud.
–Begrensede lokale parkeringsmuligheter:
Området rute 55A betjente,
har en lav parkeringsdekning.
For å
–Vi ser de mange fordelene som
satsing på trikk, buss, sykkel og tog
har gitt. Jeg mener det har gått rette
veien i bydelen vår. De aller fleste
av oss kan la fossilbilene stå litt
oftere.
Du finner mye informasjon om
BKA på hjemmesiden:
www.besteforeldreaksjonen.no n
Tekst og foto: Siri Bøgh
holde biltettheten nede i området, er
det en forutsetning at man har et
godt alternativ til bil. n
Tekst: Rita HoelTekst: Randi Jørgensen
Foto: Privat
– Det er fortsatt altfor lite fokus
på det vi nå er i ferd med å stelle i
stand for planetens kommende
generasjoner.
Balansen i naturen
forstyrres på en dramatisk måte av
klimagassene som nå pøses opp i
atmosfæren.
– Tror du det er mulig å få til en
vellykket snuoperasjon?
– Nå, etter Paris-avtalen, er
folkelig
mobilisering for å legge
trykk på våre politikere om forsterket
klimainnsats blitt enda viktigere,
påpeker Finn Bjørnar. De fleste
forskerne mener det alt kan være
for seint å holde global gjennomsnittstemperatur
under 1,50 C over
nivået for 100 år siden. Dagens utslipp
peker mot 40 temperaturstigning
i dette hundreåret om vi ikke
klarer å snu utslippene. Det er høydramatiske
konsekvenser i alle land,
men aller mest i land nær ekvator,
og i land der havstigning truer mest,
uttaler Finn Bjørnar bekymret.
Talefoten er ikke i tvil, her har
vi truffet på en ildsjel som slett ikke
har tenkt å gi opp kampen.
Aktive valg framfor
passivisering
– Legger Besteforeldrenes klimaaksjon
mest vekt på klimaregnskap og
måtehold i forbruk, eller utvikling
av nye teknologiske løsninger for et
bedre klima?
– BKA ønsker å bidra til å synliggjøre
hva vi kan gjøre fra eget
ståsted: Jeg unngår for eksempel
flyreiser som ikke er nødvendige,
jeg spiser mest mulig kortreist mat
og prøver å være klimabevisst i
mine valg, forteller Finn Bjørnar.
Det er farlig hvis vi luller oss inn i
forestillinger om at «kjøp av klimakvoter
», eller karbonfangst og
lagring, en gang i framtida vil få
klimagassene under kontroll. Sannsynligvis
er dette ønskeforestillinger
med begrenset resultat. Det
verste er likevel at vi vanlige innbyggere
passiviseres i forhold til
klimautfordringene, og tror at vår
økonomiske rikdom redder oss,
advarer Finn Bjørnar.
– Har du noen spesielle oppfordringer
til lokalpolitikerne og oss
innbyggere på Grefsen/ Kjelsås?
paragraf § 112 slår fast at
det er staten som har ansvaret for
å verne om naturen og miljøet
for framtidige generasjoner.
Det reises stadig flere klimasøksmål
rundt om i verden,
men det norske er et av de første
som faktisk skal gå for retten.
Saken kommer for retten 13.
november. Saksøkerne vil kalle
inn klimaforskere og samfunnsøkonomer
som vitner. Tidligere
høyesterettsdommer/advokat
Ketil Lund og jussprofessor
Mads Andenæs vil være BKAs
juridiske sakkyndige, uten kostnader
for organisasjonen.
Marte Veierød (i midten) talte 55-bussens sak i Rådhuset. Hun var der
sammen med Bente Larsen (Ap) og Per Henry Christiansen (H, leder for BU).