Page 5

talefoten072016

5 Blant disse er det Mamma Maggie Gobran har sitt fantastiske arbeid. Barnehager og hjemmebesøk er sentralt, og gjennom hennes arbeid får barn og unge gode opplevelser og hjelp og ballast til å klare seg i framtiden. Vi fikk komme på besøk til en familie og vi fikk oppleve to forskjellige barnehager – med helt andre rammebetingelser enn i norske barnehager! Vi møtte mange entusiastiske medarbeidere, og fikk oppleve og snakke med Mamma Maggie selv. Reisen vår ga store opplevelser og vil være en viktig inspirasjon til fortsatt engasjement i barnehagen vår på Grefsen. n Tekst og foto: Ingrid Hernes Barna Ingvild Borgan besøker, bor på et søppelområde i Kairo. Dypdykk i over 100 år gamle kilder – lyst til å bli med? På begynnelsen av 1900-tallet begynte vellene rundt om i kommuner for alvor å bli etablert. N ybyggerområder, som Grefsen og Kjelsås, sto overfor store utfordringer med veier, offentlig kommunikasjon, elektrisitet, post mm. De lokale vellene skulle vise seg å bli viktige talerør for beboerne og sterke motparter for kommunen. Et tiår inn på 1900-tallet ble Kjelsås Vel startet. Vellet åpner nå sitt historiske arkiv for innsyn. Det er dette materialet, i tillegg til to jubileumsskrift, i skal dykke ned i, ledet av historiker Turid Birkenes. Det skjer tirsdag 27. september kl. 18-20, på Frivillighetssentralen i Glads vei 47. Ved å utnytte dette gamle materialet, i kombinasjon med dagens digitaliserte kilder, skal vi få fram ny kunnskap om Kjelsås Vel og om menneskene som bodde her og hadde sitt daglige virke i distriktet. Alle er hjertelig velkomne. Påmelding til Frivillighetssentralen, post@grefsen.no, tlf. 22 15 41 20. n Foreldre, elever og ansatte jobber sammen for et godt og trygt sosialt miljø. Skolen slår fast at trygghet og trivsel er en forutsetning for læring. De har derfor laget en detaljert og konkret oppskrift å hva man skal gjøre dersom man mistenker at egne eller andres barn utsettes for mobbing på skolen. Innholdsrik verktøykasse mot mobbing Noe av det skolene bruker for å forbygge mobbing er: elevsamtaler, tydelig klasseledelse, inspeksjon, vennskapsgrupper, fadderordning, fellesarrangement, skolevenner, elevmegling, trivselsledere, klassemøter og en kontinuerlig oppmerksomhet på at alle har et ansvar for å skape et godt læringsmiljø. Tidligere kunne man ofte se inspiserende lærere stå sammen og skravle. Det ser vi mindre av nå, og fokus er i stor grad på barnas adferd. Elevstyrte aktiviteter Morellbakken skole vil «utfordre, utforske og utvikle framtida». Dette er skolens visjon, og de har et sterkt elevfokus der alle elever skal oppleve å bli sett. Alle skal ha et godt lærings- og arbeidsmiljø pre- get av ro og orden, fritt for mobbing og vold. Det konkretiseres i en aktivitetsplan som i stor grad har elevstyrte aktiviteter. Skolen har også en detaljert og konkret plan for hva man skal gjøre om man oppdager mobbing eller vold. Når Engebråten har som visjon at alle skal glede seg til hver skoledag, innebærer det et kontinuerlig arbeid for et godt skolemiljø, selv om de ikke er så konkrete på hjemmesiden som Morellbakken. Men at elevene er aktive i arbeidet med miljøet, vises blant annet ved at skolen i 2012 vant elevrådsprisen for sitt elevengasjement. Alle oss andre Det synes som om det er sterk bevissthet om mobbeproblemet på de fem skolene i vårt distrikt. Men gjelder det også alle oss andre? Som voksne er vi alle rollemodeller, enten vi er foreldre, besteforeldre, ansatte, naboer eller beboere i området. Hva vi gjør, har større effekt enn hva vi sier. Derfor er forebygging og stopping av mobbing ikke bare skolenes ansvar, men ansvaret til alle som bor og ferdes i vårt distrikt. n Tekst: Randi Jørgensen Illustrasjonsfoto: iStock Photo


talefoten072016
To see the actual publication please follow the link above