5
Blant disse er det Mamma
Maggie
Gobran har sitt fantastiske
arbeid. Barnehager og hjemmebesøk
er sentralt, og gjennom hennes
arbeid får barn og unge gode opplevelser
og hjelp og ballast til å klare
seg i framtiden. Vi fikk komme
på besøk til en familie og vi fikk
oppleve to forskjellige barnehager
– med helt andre rammebetingelser
enn i norske barnehager! Vi
møtte mange entusiastiske medarbeidere,
og fikk oppleve og snakke
med Mamma Maggie selv.
Reisen vår ga store opplevelser
og vil være en viktig inspirasjon til
fortsatt engasjement i barnehagen
vår på Grefsen. n
Tekst og foto: Ingrid Hernes
Barna Ingvild Borgan besøker,
bor på et søppelområde i Kairo.
Dypdykk i over 100 år gamle kilder
– lyst til å bli med?
På begynnelsen av 1900-tallet
begynte vellene rundt om i
kommuner for alvor å bli
etablert.
N ybyggerområder,
som Grefsen og Kjelsås, sto
overfor store utfordringer med
veier, offentlig kommunikasjon,
elektrisitet, post mm. De
lokale vellene skulle vise seg å
bli viktige talerør for beboerne
og sterke motparter for
kommunen.
Et tiår inn på 1900-tallet ble
Kjelsås Vel startet. Vellet åpner
nå sitt historiske arkiv for innsyn.
Det er dette materialet, i
tillegg til to jubileumsskrift, i
skal dykke ned i, ledet av historiker
Turid Birkenes. Det skjer
tirsdag 27. september kl. 18-20,
på Frivillighetssentralen i Glads
vei 47. Ved å utnytte dette gamle
materialet, i kombinasjon med
dagens digitaliserte kilder, skal
vi få fram ny kunnskap om
Kjelsås Vel og om menneskene
som bodde her og hadde sitt
daglige virke i distriktet.
Alle er hjertelig velkomne.
Påmelding til Frivillighetssentralen,
post@grefsen.no,
tlf. 22 15 41 20. n
Foreldre, elever og ansatte jobber
sammen for et godt og trygt sosialt
miljø. Skolen slår fast at trygghet
og trivsel er en forutsetning for læring.
De har derfor laget en detaljert
og konkret oppskrift å hva
man skal gjøre dersom man mistenker
at egne eller andres barn utsettes
for mobbing på skolen.
Innholdsrik verktøykasse mot
mobbing
Noe av det skolene bruker for å
forbygge mobbing er: elevsamtaler,
tydelig klasseledelse, inspeksjon,
vennskapsgrupper, fadderordning,
fellesarrangement,
skolevenner, elevmegling, trivselsledere,
klassemøter og en kontinuerlig
oppmerksomhet på at alle
har et ansvar for å skape et godt
læringsmiljø. Tidligere kunne
man ofte se inspiserende lærere
stå sammen og skravle. Det ser vi
mindre av nå, og fokus er i stor
grad på barnas adferd.
Elevstyrte aktiviteter
Morellbakken skole vil «utfordre,
utforske og utvikle framtida». Dette
er skolens visjon, og de har et
sterkt elevfokus der alle elever skal
oppleve å bli sett. Alle skal ha et
godt lærings- og arbeidsmiljø preget
av ro og orden, fritt for mobbing
og vold. Det konkretiseres i en
aktivitetsplan som i stor grad har
elevstyrte aktiviteter. Skolen har
også en detaljert og konkret plan
for hva man skal gjøre om man
oppdager mobbing eller vold.
Når Engebråten har som visjon
at alle skal glede seg til hver skoledag,
innebærer det et kontinuerlig
arbeid for et godt skolemiljø, selv
om de ikke er så konkrete på hjemmesiden
som Morellbakken. Men
at elevene er aktive i arbeidet med
miljøet, vises blant annet ved at
skolen i 2012 vant elevrådsprisen
for sitt elevengasjement.
Alle oss andre
Det synes som om det er sterk bevissthet
om mobbeproblemet på de
fem skolene i vårt distrikt. Men
gjelder det også alle oss andre?
Som voksne er vi alle rollemodeller,
enten vi er foreldre, besteforeldre,
ansatte, naboer eller beboere i
området. Hva vi gjør, har større effekt
enn hva vi sier. Derfor er forebygging
og stopping av mobbing
ikke bare skolenes ansvar, men ansvaret
til alle som bor og ferdes i
vårt distrikt. n
Tekst: Randi Jørgensen
Illustrasjonsfoto: iStock Photo