21
Krig mot «det onde Vesten»
Den ortodokse presten, munken og professoren Cyril Hovorun var
patriark
Kirills rådgiver. Nå arbeider han aktivt mot det russiske
verdensbildet
som ligger bak krigen i Ukraina.
«R
usskiy Mir» betyr «Den
russiske verden»,
forklarer Cyril Hovorun
i et meget lesverdig intervju som
Vårt Lands Heidi Marie Lindekleiv
hadde med ham 27. april. Det er en
politisk-religiøs tenkning som
framhever Russland og Ukraina
som en hellig enhet. Og mer enn
det; ideologien ser på den russiske
verden som en slags verdensfrelser,
som motsatsen til et korrupt vestlig
samfunn, preget av liberalisme,
globalisering, «homoparader» og
militant sekularisme.
Gjenskape det russiske imperiet
«Russkiy Mir» har dype røtter i russisk
historie og tradisjon. President
Putin arbeider aktivt for å vekke
tradisjonene til live. I 2007 etablerte
han en Russkiy Mir-stiftelse
som
blir finansiert av regjeringen.
Mange
observatører mener at begrepet
nå brukes for å motivere en gjenskaping
av det russiske imperiet.
– Selv om krigen i Ukraina
skulle ta slutt og Putin skulle bli
veltet, vil det bare komme nye
«putiner», hvis det ikke skjer noe
med det mentale rammeverket,
sier Cyril Hovorun til Vårt Land.
Et nytt, sosialt lim
Da Sovjetunionen gikk i oppløsning
i 1991, opplevde mange at det
russiske samfunnet var ideologisk
og sosialt oppsplitta. Også før han
ble patriark i 2009, arbeidet Kirill
for at «Russkiy Mir» skulle bli et
slags sosialt lim i Russland. Han
gjorde begrepet også til et åndelig
konsept og håpet slik å reevangelisere
det russiske folket – at de inspirert
av «Russkiy Mir» skulle finne
tilbake til kirken.
Ukraineren Cyril Hovorun er
professor
ved Teologiska Högskolan
i Stockholm. Inntil 2012 var
han teologisk rådgiver for patriark
Kirill i Den russisk-ortodokse
kirken.
Men han sa opp i protest
mot «Russkiy Mir»-ideologien til
patriarken.
– Ingen grunn til å
slutte med dødball
som voksen, det
er altfor gøy! sier
Mariann Staxrud
Utstumo, leder av
Kjelsås dødballiga.
Langt på vei har han lykkes,
særlig i forhold til det politiske lederskapet.
Kirken er skilt fra staten
i Russland, men det er likevel en
tett relasjon, kirken legitimerer
Kreml åndelig, mens Kreml gir
makt og penger til kirken.
Religion mot krigen
Ved siden av å være teologiprofessor
er Cyril Hovorun arkimandritt.
Det betyr at han er både prest og
munk. De siste månedene har han
vært en av arkitektene bak det teologiske
opprøret mot «Russkiy
Mir»-ideologien, en erklæring inspirert
av kirkekampen mot nazismen
på 30-tallet i Tyskland, kjent
som Barmen-erklæringen. Til nå
har 1300 akademikere signert erklæringen.
– Religion spiller en klar rolle i
Ukraina-krigen, men vi tror at religiøse
perspektiver også kan bidra
til å stanse den, mener Cyril Hovorun.
Kamp mot krig med
tanker og fortellinger
Sammen med Senter for menneskerettigheter
ved Universitetet i
Oslo planlegger professor Cyril
Hovorun nå et prosjekt som handler
om å spre kunnskap om ideene
som legitimerer Russlands angrep
på Ukraina, og formidle andre tenkemåter.
Prosjektet skal også samle
ortodokse prester til rundebordssamtaler.
– Vi skal samle de beste teologiske
hodene, samarbeide med fornuftige
krefter i Russland og produsere
tenkemåter og fortellinger
som kan nøytralisere det verdensbildet
som satte denne krigen i
gang, sier Hovorun til Vårt Land.
n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Foto: Erlend Berge, Vårt Land
Dødball – uhøytidelig gøy for unge og eldre
På vei til Kjelsåsmyra hører jeg rop
og huiing på lang avstand. Kjelsås
dødballiga er i aksjon med voldsomt
engasjement. I fjor startet de
opp som et koronavennlig tiltak for
venner og naboer. Alle syntes det
var kjempegøy, og etter påske startet
Frekkasene, The Outcasts og Røkla
– for å nevne noen av lagene som er
med i år – opp igjen. Fram til slutten
av juni stiller de opp på Myra,
da blir ligaens mester kåret på en
bankett. Premie er heder og ære.
– Alle har spilt dødball en gang i
skolegården, alle har vært gode. Det
er et så morsomt og uhøytidelig
spill at det ikke er noen grunn til å
slutte med det seinere i livet, sier
leder
av ligaen, Mariann Staxrud
Utstumo til Talefoten.
Dødball spilles med to lag –
innelag og utelag, en tennisball og
balltre, samt fem ringer som er fristed.
Fem spillere deltar på hvert
lag, en fra innelaget slår ballen og
det gjelder å løpe fra ring til ring og
inn igjen før utelaget klarer å fange
ballen. Da er de som ikke har sikret
seg i en ring eller bak målstreken,
døde.
– Mange lag stiller med hele
familien:
mor, far og barn over 16
år, som er aldersgrensa, forteller
Mariann. - I år har vi 150 deltakere
fordelt på 16 lag, yngstemann er 16
og den eldste 58. Ta kontakt hvis du
har lyst til å være med til neste år.
Vi har egen Facebook-side. Det er
bare å melde seg inn! n
Tekst og foto: Marianne Monsen En, to, tre løp!