15
Gud identifiserer seg med alt det skapte
1.
påskedag vakte Extention
Rebellion oppsikt og
forferdelse med en demonstrasjon
under gudstjenesten i
Skien kirke. Demonstrasjonen ble
ledet av teolog Ellen Hageman.
Noen dager seinere skrev hun i Vårt
Land om begrunnelsen for demonstrasjonen,
bl.a.:
«Den norske kirke liker å fremstille
seg selv som en avgjørende del
av den norske kulturarven. Samtidig
er kirkens ansvar for det verdensbildet
som gjør at vi mennesker kan
behandle natur og andre arter slik vi
gjør i dag, sjelden oppe til debatt.
Det antroposentriske menneskesentrerte
synet på verden er en del
av den kristne Kulturarven. Mennesket
har en særstilling i skaperverket.
Dette legitimerer en voldsbruk
vi ikke en gang gjenkjenner
som vold, nemlig vold mot naturen
og andre arter. Dette er en vold kirken
må ta ansvar for, og jeg mener
det kreves en grundig teologisk nylesning
av både Bibelen og bekjennelsesskriftene
for at vi kan lære oss
nettopp å gjenkjenne denne volden.
… Burde vi ikke oppleve en Gud
som er midt i lidelsen, ikke bare i
menneskers lidelse, men også i dyrs
og naturens lidelse.»
Søndag 24. april ble Kari Mangrud
Alvsvåg vigsla som biskop i
Borg, landets største bispedømme.
Jeg vet ikke hva hun mener om Extention
Rebellions aksjon i Skien
kirke, men i en «programerklæring»
i avisa Vårt Land skriver hun bl.a.:
«Vi spør ofte med fortvilelse
Fra innvielsen av Håpets katedral i Fredrikstad i fjor. Den flytende katedralen er tekket med plastavfall fra
sjøen. Biskop Kari Mangrud Alvsvåg talte om ansvaret for skaperverket. Da var hun domprost.
hvor all ondskapen kommer fra.
Men er det ikke et større mysterium
at det ikke tar slutt på godhet? For
min tro og teologi er nettopp dette,
at Gud er god og evig, grunnleggende
for hvordan jeg leser Bibelen og
hvordan jeg forstår verden og min
plass i den.
I Johannes-evangeliets første kapittel
beskrives hvordan den treenige
Gud er før alle ting, og i poetiske
ordelag formidles det at verden ble
til av den treenige Guds kjærlighet.
På et tidspunkt i historien forente
Gud seg med mennesket i Jesus
Kristus. Gjennom dette demonstrerte
Gud sin totale identifikasjon
med alt det skapte. …
Når Jesus blir forfulgt, torturert,
sviktet og til slutt drept, deler han
skjebne med mange mennesker
gjennom historien. Han deler også
skjebne med naturen og dyrene. Jesus
lider med alt og alle som lider.
Et budskap
som samler
Nordre Aker
Budstikke blir
abonnementsavis
Jeg kunne tenke meg å kommentere
Redaktørens (februar/mars/
april) i Talefoten hvor det etterlyses
håp for menneskene i vår tid. Ikke
minst krigen i Ukraina gjør en slik
etterlysning berettiget. Hva kan
Kirken – og de som assosierer seg
med den – gjøre i den sammenheng?
De fleste kristne vil framheve
budskapet som ligger i troen på
den oppstandne og levende Kris-
I 2015 gikk Nordre Aker Budstikke
over fra å være ukentlig papiravis
til å bli daglig nettavis. Fra nyttår
er nettavisa eid av Amedia. Avisa
har hittil vært finansiert av annonser.
Men fra 3. mai ble den abonnementsavis.
Du må betale for å få
adgang til «det beste innholdet»,
som avisa selv skriver.
n
Tekst: Jon Andreas Hasle
tus. Problemet med denne tilnærmingen
til håp er at den lager et
skille mellom mennesker, de som
sier de tror og de som er mer avventende
eller benektende. Hva om
Kirken fokuserte mer på kanskje
det viktigste budskapet Jesus kom
med: Du skal elske Herren din Gud
og din neste som deg selv. Det er
dette redaktøren peker på i Redaktørens,
og det skal mye til for å
være uenig med ham. Det vår tid
trenger mer enn noe, er et budskap
som samler, ikke splitter mennesker.
Kjærlighetsbudets andre del
kan etter min mening ha nettopp
denne virkningen. Det er alle menneskers
tilkortkommenhet overfor
kjærlighetsbudet som paradoksalt
nok kan forene oss, både lokalt,
nasjonalt og internasjonalt, og
som dermed kan bidra til håp.
Finnes det et sterkere uttrykk
enn kjærlighetsbudet som forteller
oss at vi alle har lik verdi
som mennesker? Det er så åpenbart
at det er mangel på likeverd
og mellommenneskelig respekt
som skaper ufred og avstand
mellom mennesker - som av
mange grunner tenker og lever
forskjellig. Kirken kan bidra til å
redusere mistro mellom mennesker
ved å fokusere sterkere
på kjærlighetsbudet i sin forkynnelse
og når den deltar i samfunnsdebatten.
n
Tom Heier
Derfor er ingen alene i sin lidelse.
Derfor er heller ikke naturen, og
dyrene
i den, uten Guds medlidelse.
Denne grunnleggende kristne forståelsen
av Guds medlidelse, må
føre til at kirken er en kirke som
hele tiden lider med og som har
medlidenhet med alt og alle som
opplever at livet viser seg fra vrangsiden.
» n
Tekst og foto: Jon Andreas Hasle
YTRING