17
Buss og trikk igjen
Ikke før har trikken begynt å gå helt
opp til Kjelsås, så blir det buss for
trikk igjen. Men nå blir det buss fra
Storo og nedover, over Torshov,
Grünerløkka og ned Thorvald
Meyers
gate. Endringen startet
mandag 18. mai og skal pågå fram
til september.
Se mer informasjon om
kollektivtrafikktilbudet
og avvikstrafikken
med buss for trikk på
Ruter.
no og i RuterReise-appen.
n
støy, støv og rystelser
prosjektet. Svein-Erik Kraemer
(
leder), Charlotte Knutsen, Ida
Døssland,
Erik Kreyberg Normann
og Berit Hedemann er med i komiteen.
Vann fra Holsfjorden
Det har vært ønsket siden 1950-
tallet
at Oslo skulle få en vannkilde i
tillegg til Maridalsvannet.
90 prosent av byens drikkevann
kommer fra Maridalsvannet, og reservevannkildene
er helt utilstrekkelige.
Hvis Maridalsvannet eller
renseanlegget på Oset blir satt ut av
spill, står store deler av Oslo uten
drikkevann i løpet av få timer.
Flere vann rundt Oslo ble sett på
som aktuelle. Men i 1973 konsentrerte
man seg om Holsfjorden.
Men prosjektet ble forkastet. Det
samme skjedde i 1996. Så i 2013 ble
Holsfjorden aktuell igjen og byrådsavdelingen
for miljø og samferdsel
blir bedt om å foreta en kvalitetssikring
av planene.
I april 2017 mister Mattilsynet
tålmodigheten. Med trussel om bøter
påla de Oslo kommune å ha fullgod
reservevannforsyning på plass
innen 1. januar 2028 og en forpliktende
framdriftsplan for dette innen
1. november 2019. Det ble dramatisk
sist høst. Mattilsynet truet med
dagbøter på en million kroner. Men
bystyret rakk akkurat å fatte et vedtak
i tide, på sitt oktober-møte. Byrådspartiene
fikk støtte av Rødt.
«Vår» tunnel må sprenges
Den tre kilometer lange tunnelen
fra Oset til Gransjordet er en liten
del av det nye vannforsyningsanlegget.
Det skal bores en lang
tunnel
fra Holsfjorden til Huseby,
hvor et nytt renseanlegg skal bygges
i fjell. En million kubikkmeter
stein skal tas ut på tre steder: Huseby,
Makrellbekken
og Sollerudstranda.
Fra den andre siden, fra
Stubberud (i nærheten av Alna) skal
det også bores tunnel til Huseby.
Den skal gå via Gransjordet, hvor
den kobles til tunnelen fra Oset.
På beboermøtet i Midtoddveien
ble det reist spørsmål ved hvorfor
tunnelen
derfra må sprenges. Hvorfor
kan den ikke bores, slik som de andre?
Kommunikasjonsrådgiver
Audun
Sørsdal i VAV forteller at tre
kilometer tunnel er for lite til å sette
i gang en boremaskin. Det tar et helt
år bare å montere en slik maskin, og
det kreves en tunnel av en viss lengde
for at en slik metode skal være
lønnsom. En måtte da sprengt ut en
stor fjellhall for montering av
tunnelboremaskinen
ved Oset. Dette
vil gi økt belastning i nabolaget.
– Vi kan berolige beboerne på
Oset med at det er bare i begynnelsen
av tunnelarbeidet at det skal
sprenges der oppe. Så beveger arbeidet
seg sørover.
Vil prøve å ta hensyn
– Men masseutkjøringen vil hele tida
være fra Oset – og støyen fra tunnelviftene
vil være der.
– Vi har lagd en tilsvarende tunnel
på Skullerud. Der er viftene
plassert slik at de ikke høres i nabolaget.
Vi må kunne få til noe slikt
ved Oset også.
Vi er jo klar over den belastningen
beboerne ved Oset har hatt
gjennom flere år, og vil prøve å legge
dette til rette så gunstig som mulig,
legger Sørsdal til. Han nevner
bl.a. at utfartsparkeringen ved Oset
skal forbli slik den er nå.
– I et dokument til oppstartsmøtet
27. mars skriver Norconsult:
«Av hensyn til fremdrift må det i utgangspunktet
forventes døgnkontinuerlig
drift med tre arbeidsskift gjennom
anleggsperioden på alle de
atkomstportaler.»
– Det blir ikke kjøring ut av tunnelen
hele døgnet, prøver Audun
Sørsdal å berolige med. – Hvis det
skal jobbes om natta, blir det bare
flytting av masse inne i tunnelen.
Det tror nok ikke beboerne før
de ser det. De som bor rundt Oset
har erfaring med at VAV stadig har
brutt lover, dispensasjoner og oppgitte
arbeidstider.
» Fortsettelse på neste side
Park på Gransjordet igjen? Om åtte år – kanskje.
Trikken til Kjelsås går igjen.
Prosjektet til Sporveien og
Vann- og avløpsetaten (VAV) i
Grefsenveien er snart ferdig. Da
skulle Gransjordet ved Disen
holdeplass settes tilbake til
parkmessig stand. Trodde vi.
Men nei. Nå skal Statens
vegvesen rehabilitere Storolokket
senket grunnvannstanden over
myrene. Slik vi gjør det nå, kan
naturen
vokse helt inntil veien, og
myrene ivaretas. Over myrene har
vi også lagt stokker under veien for
å sikre god bæring. Dette er skogsvirke
fra nærområdet, og når det
ligger i vann slik som her, så er det
langvarig binding av karbon.
Det er foreløpig ganske skrint
gruslag på toppen. Fem til ti centimeter
skal det være i henhold til
planen. Den nye veien blir ca. 3,3
km lang. Bredden på pukken som
er lagt opp er ca. tre meter, så med
veiskulder vil det bli en total bredde
på ca. fem meter. Veien har også
fått to grener sørover til Korsvoll
og Nordberg, som gjør det lett å
komme til turveien fra flere steder.
Traseen krysser et kulturminne,
Svenskemuren, men veien er lagt
slik at den går gjennom eksisterende
åpninger i muren.
– Som turgåere vil se, er veien
ikke ferdig, fortsetter Knut Johansson.
– Det skal legges på et toppdekke
som planeres og valses for
gåing, barnevogn og sykkel, og
kantene skal jordsettes, noe som
gir grobunn for en naturlig vegetasjon
langs veien. Og etter hvert skal
det komme lys.
Vi spør Knut Johansson i Bymiljøetaten
når veien ventes å være
ferdig. – Prosjektet skulle egentlig
gå over tre år, men med redusert
løypekjøring på slutten av vinteren,
så fikk vi i stedet en tidlig og god
start på turveien. For å si det litt
forsiktig så er vi godt i rute i
forhold
til en treårs-plan!
Dette vil bli en turvei til
glede
for mange, også i vårt
nærområde. Nå blir det enkelt å
sykle eller gå fra Kjelsås/Grefsen
til Sognsvann, og det blir en
flott runde for skiløpere. For en
ikke-fagmann kan det se ut som
om Bymiljøetaten har et tydelig
miljøfokus i arbeidet sitt. Dette
er et viktig aspekt i vår tid. Så
stor takk til etaten for arbeidet
med turveier og for miljøhensyn.
n
Tekst og foto: Tove Marit Hasle
og ønsker seg Gransjordet
som riggområde. Dette arbeidet vil
vare i hele 2021.
Deretter skal VAV i gang med
sine store tunneler for «Ny vannforsyning
Oslo». Også de trenger
Gransjordet som rigg- og anleggsområde
– fram til slutten av 2027.
Det skal ikke tas ut masse på Gransjordet,
annet enn å grave seg ned til
tunnelene. For det er her den lange
tunnelen fra Huseby, over Sagene,
til Stubberud møter tunnelen fra
Oset til Disen. Noe av det siste som
skal gjøres, er å bygge et 20-25 kvm
stort, permanent hus over tunnelmøtet.
Hva skjer etter 2027? Bydelsadministrasjonen
ønsker å komme i
gang med park-planlegging allerede
nå. Men så kommer det vel
en stor ombygging av Storokrysset.
Og hvor skal de ha anleggsbrakker
etc.?
Tekst: Jon Andreas Hasle