Page 21

talefoten062014

21 Trikken skal gå i egen trasé. På vestsida av den skal det være plass til to kjørefelt, sykkelvei og fortau. Det skal også være smale trafikkøyer på begge sider av trikkelinja. Da må de to bygningene bort. På restområdet skal det plasseres brakkerigger i anleggsperioden, og etter at krysset er ferdig, tenker man seg at det kan reises et nytt bygg. Det er tre firmaer i de to husene, med til sammen 15-20 arbeidsplasser. Det er tre håndverksbedrifter som vil bli savnet av lokal befolkningen. Dette blir det nok protester på. Færre ulykker Det er registrert 22 ulykker i dette området i perioden 1998-2007. I de fleste av disse var fotgjengere involvert. I 2010 ble en fotgjenger påkjørt av en lastebil og drept. Med opphøyde fotgjengerfelt og kortere avstander, regner Vegvesenet med at antall ulykker vil bli redusert med sju over en tiårsperiode. Hvor skal bussen stoppe? Oppover fra byen, skal de nå bli bare to kjørefelt over Storobrua. Og underlig nok har Vegvesenet lagt bussholdeplassen i det ene av disse kjørefeltene. De skriver feilaktig at det er slik også i dag. (De foreslår det samme for bussen som kommer fra Nydalen.) Dette vil jo føre til at bussen blir sittende fast i bilkøen, og vice versa, bussen som stopper vil hindre bilene. Dette blir nok rettet, slik at bussen deler kollektivfeltet med trikken over Storobrua, som i dag. Legges ut offentlig til høsten Da Vegvesenet la fram sine foreløpige planer for Storokrysset sommeren 2012, kom det mange protester. Derfor er det mange som har lurt på om Vegvesenet ville tenke annerledes i sitt endelige forslag til reguleringsplan. Noe er altså forandret, men hovedtenkningen er beholdt. Nå er planen er oversendt Plan- og bygningsetaten. Der skal de arbeide med den en stund, før den legges ut til offentlig gjennomsyn, antakelig til høsten. n Tekst: Jon Andreas Hasle Storo er det femte største trafikknutepunktet i Oslo. 40 prosent av de kollektivreisende bytter reisemåte her. Et tak, vil markere viktigheten av dette knutepunktet, mener Vegvesenet. Det vil også gi ly i dårlig vær og fjerne snøproblemer om vinteren. Reguleringskart. De gule linjene er sykkeltraséer. Refuge/Trafikkøy Kollektivfelt Kollektiv/trikk Sykkel Fortau Grønt Holdeplasser Shared space Hus som fjernes Mulig bebyggelse Vegvesenets «grønne» Storokryss » Fortsettelse fra første side © Joel Kaufmann AV OG TIL LURER JEG PÅ OM DET BESTE VI KRISTNE KUNNE GJØRE MOT VÅR NESTE, ER Å IKKE GJØRE SOM VI GJØR MOT OSS SELV! › › JEG ARBEIDER FOR MYE, BLIR STRESSA. FÅR IKKE NOK MOSJON. JEG LIDER AV ANGST OG KOSTHOLDET MITT ER FORFERDELIG.


talefoten062014
To see the actual publication please follow the link above