i juni 2014 alefoten
Oss imellom,
vi som bor her
i Grefsen menighet
8
12
16
14
Nydar’n
og vårs
Vilde – student
uten grenser
Velkommen
i Grefsen
kirke
Ulvesafari
Kjelsåsspeidernes
Dag
19
Vegvesenets «grønne» Storokryss
Staten vegvesen sier de tenker nå
«grønt» når de planlegger veier
og kryss i Oslo. Nå er det busser,
trikker, syklister og fotgjengere
som prioriteres. Bilistene kommer
i andre rekke. Slik har de tenkt
også med det nye Storokrysset.
» Les mer på side 21
e mener det verken er
økologisk forsvarlig eller
praktisk mulig å sikre
framkommelighet, hvis alle som
kommer til å bo i byen om 25 år
skal kjøre bil. Da vil vi antakelig
være 300 000 flere Oslo-borgere.
Reis kollektivt
Derfor er det nye Storokrysset
planlagt
med sykkelveier på alle sider,
med sikrere fotgjengeroverganger
og med direkte trapp ned fra
trikkeholdeplassen til T-banen.
Men det store «grepet» de gjør, er
rundkjøringen i krysset Grefsenveien/
Ringveien. Dette ble sterkt diskutert
da de la fram sine foreløpige tanker
for snart to år siden. Mange
påpekte at biltrafikken til og fra Nydalen
vil gjøre det vanskelig å komme
til og fra Grefsen. Dette bekrefter
Vegvesenet. Deres egne beregninger
viser at morgenkøene nedover
Grefsenveien
vil bli betydelig lengre. – Ja,
svarte Vegvesenets representant på et
møte i Grefsen og Disen vel, vi ønsker
jo at folk skal sykle eller bruke
det kollektive tilbudet.
Sykkelparkering
Dette viser de også tydelig i de nye
planene, ved at de har satt av plass
til to store sykkelparkeringer, med
tak over. Det blir plass til 110 sykler
i hver av dem.
Storokrysset har skapt store forsinkelser
i morgenrushet for trikken
mot byen og for bussen som
må kjøre av Ringveien. Trafikksimuleringer
som Vegvesenet har
foretatt, viser at reisetidene med
disse vil bli vesentlig redusert.
Med tak over hodet
Vegvesenet kan godt tenke seg at
det bygges tak over Storobrua. Dette
vil markere viktigheten av dette
Midt i bladet kan du gi en gave til
menighetens diakonale arbeid.
trafikknutepunktet og gjøre det mer
attraktivt ved at folk er beskyttet i
dårlig vær. De har fått arkitektene
Jensen og Skodvin til å lage et foreløpig
forslag til utforming av taket.
Det var de samme arkitektene som
regnet T-banestasjonen på Storo.
(De er kanskje mest kjent for å ha
tegnet Mortensrud kirke.)
Taket lanserer Vegvesenet som
en mulighet. En rekke av deres illustrasjoner
er uten tak.
To hus skal rives
Da Vegvesenet tenkte høyt sommeren
2012, mente de det kunne være
lurt med en liten parkeringsplass
der Grefsenveien 56 og 58 ligger.
Dette skulle være en «kiss and
ride», altså et sted bilister kunne
slippe av passasjerer som skulle reise
videre kollektivt.
Denne tanken har de forlatt. Men
de to husene må fremdeles rives. Nå
ønsker Vegvesenet å utvide Grefsenveien
betydelig nedenfor Engveien.
D