Page 8

talefoten052017

8 Flytter inn i Frysjaparken om halv F 27. april er planlagt salgsstart for de 83 første leilighetene i Frysjalia borettslag. Dette er del av første utbyggingstrinn for «Frysjaparken», som skal omfatte rundt 900 nye boliger i Frysjaveien 40 og 42, og Kjelsåsveien 172. rysjalia borettslag vil bestå av toroms-, treroms- og fireromsleiligheter på 36–134 kvm med en prislapp på 3,2 til 17,6 millioner kroner. Leilighetene er planlagt å være innflyttingsklare fra 2. halvår 2019. Søndag 2. april åpnet det nye visningssenteret i Frysjaveien 40 med lift, vårblomster, kaffe, pølser og brus. Prosjektselgere fra OBOS delte ut over 300 prospekter og svarte på spørsmål fra de fremmøtte. – Over 4 300 har på forhånd meldt sin interesse for de nye leilighetene, forteller prosjektselger i OBOS, Jenny Nicoline Olsen. Det er Stor-Oslo Eiendom ved Frysjaparken utvikling AS som er prosjektutvikler, prosjektleder og medeier, mens OBOS er deleier og bistår i salgsprosessen. «Kaffe latte med ski på beina» Frysjaparken er tegnet av arkitektkontoret A-lab som vant konkurransen om boligutbygging med sitt helhetsgrep for en ny, levende og urban bydel på Frysja med Marka og Akerselva som nærmeste naboer. Prosjektets visjon for Frysjaparken er å skape et attraktivt boligområde med moderne arkitektur, variert bomiljø og bærekraftige løsninger, hvor flest mulig skal få nyte å kunne ta på seg skiene rett utenfor stuedøren og vandre inn i Oslomarka. Det er en ambisjon om å skape et høykvalitets boligområde med bymessige kvaliteter, heter det i prosjektbeskrivelsen. Utbyggingen skal ha hovedvekt på boliger, og er også tenkt å inkludere kaféer, butikker, park, torg, barnehage og grønne takterrasser. Viktige kvaliteter er variasjon i bebyggelse og boligtyper, forretninger på gateplan, parkering under bakken, ny opparbeidelse av Frysjaveien og en sentral allmenning som en hovedforbindelse gjennom området, og som vil knytte boligområdet til både Akerselva og Oslomarka. For dårlig kollektivtransport Det jobbes også med planer for øvrige eiendommer på Frysja. På andre siden av Frysjaveien er det et utviklingsområde som skal omgjøres fra industri til bolig på lengre sikt. Til sammen vil Frysjaområdet kunne gi 1500 til 2000 nye boliger, anslår Plan- og bygningsetaten. Med flere tusen nye innbyggere i bydelen har naboer i området uttrykt bekymring for trafikk- og kollektivsituasjonen og peker på at Frysja per i dag ikke er et trafikkknutepunkt. De har bedt bystyret om en seriøs plan for kollektivtransport som en del av utviklingen av området. – Det lokale veinettet er allerede overbelastet. Mange bruker Maridalsveien, Frysjaveien og Kjelsåsveien som gjennomkjøring til Grefsen og Storo for å unngå Storokrysset, sa Marita Holhjem i Plan- og bygningsetaten Nye parkakser. Det legges opp til to gjennomgående, grønne forbindelser mellom Nordmarka og Akerselva (vestlig parkdrag sett mot sør). Frysja torg med allmenning. Sykkel-lek-anlegg på Tåsen skole. Bydelsutvalget ønsker flere slike i bydelen. Søker om en halv million til sykkeltiltak Oslo skal være en sykkelby for alle. Det er visjonen for det såkalte Sykkelprosjektet som er underlagt Bymiljøetaten. Det ble opprettet i 2010 og har lagt en strategi fram til 2025. Selv om målet er å gjøre byen tryggere å sykle i, skal prosjektet verken finansiere trygg-skoleveitiltak eller bygge nye sykkelveier. Fokus er på tiltak som vil kunne bidra til økt sykkelbruk. Fra bydel Nordre Aker ble det på møte i Bydelsutvalget 30. mars bestemt at det skal sendes søknad om 540 000 kroner til ulike slike prosjekter. For at barn skal øve opp sykkelferdighetene sine og kunne sykle til skolen, ønskes tre sett sykkelramper innkjøpt og plassert på tre skoler spredt i bydelen. På dem kan barn øve opp mer enn vanlige transportferdigheter. Ellers er skolenes lekeplasser velegnet til trening. En tenker seg at dersom flere barn sykler til skolen, vil det bli færre biler rundt skoleområdet, og det igjen vil gjøre det tryggere å sykle. Videre søkes det om en redesign og omprosjektering av BMX-banen som ble etablert på Gransjordet (Disenjordet) tidlig på 90-tallet. Sykkellek-trening er det også tenkt på når en ønsker et treningsanlegg for down hill-sykling på Tyskertoppen på Nordberg. For de minste barna tenker en seg at en sykkellekeplass med blant annet gater og kryss i miniformat kan bli et egnet sted for opplæring. Det finnes flere områder for mulig plassering, heter det. Parkeringsmuligheter for sykler er det også tenkt på. Siden det ved trafikknutepunktene og på offentlige steder og ved skoler er sørget for gode systemer for sykkel, søkes det om penger til å etablere enkle sykkelparkeringer ved bydelens idrettsanlegg. Det sjette og siste tiltaket Bydelsutvalget søker om midler til, er planlegging av trafikksikre sykkeltraseer ved bydelens skoler. Ungdomsrådet og andre relevante instanser, som for eksempel skolenes elevråd, må involveres når tiltakene skal gjennomføres, ble det poengtert i Bydelsutvalget. Det blir spennende å se om Sykkelprosjektet synes disse gode forslagene er verdt å realisere. n Tekst: Solveig Neegaard Heier Foto: Tove Lauluten


talefoten052017
To see the actual publication please follow the link above