Page 18

talefoten052017

18 Get Moving! Torsdag 23. mars arrangerte Ungt Entreprenørskap finale i Oslomesterskapet for ungdomsbedrifter 2017 på Sentralen i Oslo. Bedriften Get Moving fra Nydalen videregående skole høstet flere priser for sin tjenesteplattform der barn og unge kan finne andre i nærområdet for å drive med fysisk og sosial aktivitet. delta i Oslomesterskapet var veldig gøy og ikke minst en veldig god erfaring. Vi jobbet hardt i flere uker i forkant av mesterskapet med både innleveringsoppgaver og forberedelser, noe som var svært artig og tøft, forteller Ole Jakob som er daglig leder for bedriften. Tøff konkurranse Get Moving fikk totalt tre priser, 2. plass for markedsføring, 2. plass for beste reklamefilm og 3. plass for beste regnskap. De var blant over 100 ungdomsbedrifter som uken før hadde konkurrert om finaleplass. Selv om de ikke kom med på NMlaget som de fem beste, er gutta enige om at det var veldig motiverende å få resultater for så mange ukers forberedelser. De skal likevel konkurrere i NM i kategoriene for beste reklamefilm og beste markedsføring. Gjør det enklere å møte andre Ole Jakob forteller at ideen til Get Moving kom fra egne erfaringer. – Vi i bedriften har alle drevet eller driver med en form for lagidrett, der man er avhengig av at andre er med og spiller. Noen ganger kan dette være et problem, spesielt i ferier når kanskje flere av vennene er bortreist eller ikke har mulighet til å gjøre noe. Målet fra starten av var å skape et sosialt engasjement der vi jobbet med å løse dette problemet, samtidig som vi ønsket av flere barn og unge skulle komme seg ut i aktivitet. Slik fungerer det Tjenesten gir en oversikt over fasiliteter hvor man kan drive ulike aktiviteter som for eksempel fotball eller basketball. – Når man er logget inn på tjenesten, kan man legge inn hvor man er eller planlegger og dra og hvor mange man er. Det vil da vises for andre på tjenesten. Vi planlegger også å legge til en chatfunksjon slik at man kan kommunisere med andre brukere og bli enige om hva man ønsker å gjøre før man drar ut, forklarer produktansvarlig Mattias. Området er foreløpig avgrenset til Nordre Aker med mål om å utvide til hele Oslo. Når ut til brukerne De fem unge entreprenørene har blant annet markedsført bedriften i sosiale medier, spesielt på Facebook. Der har de arrangert konkurranser for å motivere flest mulig til å spre budskapet, ideen og ikke minst nettadressen. I tillegg har de vært på flere arrangementer rundt i Osloområdet. Med tre priser i Oslomesterskapet har guttene i Get Moving all grunn til å være stolte. Fra venstre: Mattias Lund Dahlin, Jonatan Norbye, Nivethan Senthurvasan, Simen Flock Hogstad og Ole Jakob Dahl. – Slik har vi klart å nå ut til mange flere mulige kunder og brukere. Da vi hadde stand på åpen dag på Nydalen videregående skole, økte vi antallet registrerte brukere av nettsidene med nesten 50, forteller Simen (personalansvarlig). Vi har også laget en reklamefilm for å markedsføre tjenesten vår. Reklamefilmen er planlagt, regissert og redigert av bedriften selv, tilføyer Jonatan (økonomiansvarlig). Eget nettsted Jonatan har lang erfaring med utvikling av nettsider for større aktører, noe som har vært til stor hjelp for å utvikle nettsidene i samarbeid med produktansvarlig Mattias. De har dermed kun brukt egne ressurser til å utvikle tjenesten og etablere et betanettsted. Der kan brukerne teste tjenesten og gi -A tilbakemeldinger. – Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger på ideen vår og arbeidet vårt for å realisere den. Per dags dato har vi 75 registrerte brukere på betatjenesten, og vi håper det blir mange flere framover, sier Jonatan. Enda større potensial Videre utvikling av nettsidene og markedsføring har høy prioritet framover for bedriften. Som en del av faget entreprenørskap og bedriftsutvikling har de kun ett år til å jobbe med prosjektet. – Hovedmålet vårt er å selge ideen til noen som faktisk kan utvikle den videre til noe bedre og større, avslutter markedsansvarlig Nivethan. n Tekst: Linn Ekeli Foto: Privat Biskop: Kristne har ikke patent på veien til Gud På debattsidene til Kristeligt Dagblad er biskopen i Roskilde, Peter Fischer-Møller, blitt beskyldt for å mene at den kristne Gud og Allah er den samme. Avisen har bedt ham forklare: – Jeg tror på én Gud. Jeg kan ikke si at andre har en annen gud, for jeg tror at det bare finnes én. Til gjengjeld tror jeg at det finnes forskjellige måter å fortelle historier om denne Gud på. – Sier du dermed at den gud som muslimene tror på, ikke finnes? – De forteller en annen historie om Gud. – Så det er den samme Gud vi tror på? – Det finnes jo bare én Gud. Og jeg kan høre at vi i de forskjellige – Vi tror på den samme Gud, men den historien vi kristne forteller om ham, er den beste, mener biskopen i Roskilde, Peter Fischer-Møller. religioner forteller forskjellige historier om Gud. Det er jo en av grunnene til at det gir mening å snakke med hverandre om dette. – Er det så likegyldig hvilken historie man forteller om Gud? – Nei, jeg synes det er verdens beste historie, den som vi kristne forteller. Derfor bruker jeg mye av livet mitt på det. Jeg involverer meg i religionsdialog fordi jeg gjerne vil få anledning til å fortelle denne historien til andre. Biskop Fischer-Møller er også styreleder i Danmission (tilsvarer Det norske misjonsselskap). Ikke overraskende har biskopens uttalelser skapt reaksjoner fra konservativt hold. Sokneprest Henrik Højlund, som er leder for Evangelisk Luthersk Netværk, mener at Peter Fischer- Møller har satt seg utenfor den kristne bekjennelse. n Tekst: Jon Andreas Hasle Foto: Paw Gissel


talefoten052017
To see the actual publication please follow the link above