Page 11

talefoten052017

11 «Jeg er sjefsdama bak Digital Empati» Så pass friskt formuleres det når Silje Liahagen presenterer sitt nystartete firma på nettet. For oss i Talefoten er hun redaksjonssekretæren med ansvar for blant annet annonseutformingen. Men så viser det seg at hun har et liv på si. Kanskje en heller skulle snu på det: I tillegg til å ha en viktig deltidsjobb i Talefoten, er hun gründer av et enkeltmannsforetak. Og det må jo kreve sin kvinne. D et gjør det. Hun er utdannet grafisk designer, men har over tid skaffet seg en spisskompetanse i universell utforming på nett. Det er et ganske nytt område i Norge, får vi vite, og få har denne kunnskapen – enn så lenge. Inkluderende design er også et egnet begrep i denne sammenhengen. Denne kompetansen er grunnlaget for en firmasatsing, og det driver hun foreløpig alene. Ensomt? – Nei! Et lovverk med designregler Myndighetene har bestemt, forteller hun, at alle private og offentlige virksomheter, organisasjoner og lag må følge et sett designregler når de utformer elektroniske dokumenter og nettsider. Det omfatter regler for hvordan en må bruke farger, fonter, lenker, lyd og video på nett. Hvorfor? Utformingen må være så enkel at alle skal kunne bruke, lese og forstå det en leg ger ut på nettet – uavhengig av digital kompetanse eller funksjonsevne. Begrepet som brukes er universell utforming. Så kan en oppfylle alle kravene – og være plettfri – eller oppfylle et visst minstekrav. Kunden bestemmer nivået. For bedriftene kan dette både være en ideell investering og godt for businessen. Og lovlydig. Empati på nett På hjemmesiden oppfordrer hun potensielle kunder til å vise empati på nett og tilbyr hjelp til å få utformet nettinnhold enklere for alle typer brukere etter gjeldende regler. Det kan for eksempel være svaksynte, dyslektikere eller fargeblinde for å nevne noen med spesielle utfordringer. Utforminger testes – Jeg jobber også med å skape et nettverk av mennesker med kroniske sykdommer eller nedsatt funksjonsevne som kan være med og teste prosjekter som jeg arbeider med. Deltakerne får diplom som bekrefter hvilket prosjekt de har bidratt i, og de får litt arbeidserfaring eller påfyll til CV’en mens livet er satt på vent på grunn av sykdom for eksempel. Litt betalt får de også. Jeg kaller det Team Empati. Foreløpig har jeg i underkant av tjue kontakter. Fortsatt er hele firmaet og konseptet i utvikling, og det er både gøy og spennende! Selvopplevde utfordringer vekket interessen Silje forteller at hun har dysleksi og fikk problemer da den digitale kompetansen ble nødvendig. Hun så at flere av ulike grunner også slet. Så skaffet hun seg altså en utdannelse der hun kunne tegne heller enn skrive og i tillegg få brukt kreativiteten sin. – Dette er det givende og samfunnsnyttig å jobbe med. Så håper jeg at firmaet etter hvert utvides med flere ansatte. Du kan lese mer om firmaet hennes på digitalempati.no. Og i tillegg er hun altså medarbeider i Talefoten, og det synes hun er givende og morsomt! n Tekst: Solveig Neegaard Heier Foto: Privat Når organisasjoner og offentlige kontorer trenger hjelp til å utforme nettsider slik at flest mulig forstår dem, har Silje Liahagen kompetansen som kreves. Utvidelse av Grefsenkleiva krever dispensasjon fra Markaloven Skisesongen 2016-2017 kom sent i gang, det tok lang tid før skisentrene i Oslo-området fikk de kuldeperiodene de trenger for å kunne åpne bakkene. Da vinteren endelig kom, ble det en brukbar sesong tross alt. Grefsenkleiva og Trollvannskleiva har hatt godt besøk, noe sprengt parkeringsplass ved Trollvannsstua og tilløp til trafikkaos i Grefsenkollveien har vitnet om ved enkelte tilfeller i vinter. Alpingruppa i Kjelsås idrettslag har trent slalåm i Trollvannskleiva, men Grefsenkleiva er ikke stor nok til å være treningsbakke for storslalåm. Idrettslaget har derfor samarbeidet med Oslo skisenter om nye planer for Grefsenkleiva. Det dreier seg om en utvidelse og forlengelse av nedre del av bakken, ned mot parkeringsplassen ved bebyggelsen på Årvoll. Det skal også anlegges en ny stolheis fra parkeringsplassen og opp til det høyeste punktet mellom Grefsenkleiva og Trollvannskleiva. Idrettsbyråden i Oslo er positiv til planene. Området må i så fall reguleres, og det er ikke helt uproblematisk i og med at anlegget ligger innenfor markagrensen, der Markaloven gjelder. I første omgang må det søkes til Fylkesmannen om å få sette i gang reguleringen. Idrettslaget håper at utvidelsen kan skje raskt slik at man skal slippe å dra helt til Tryvann for å trene i en bakke som er stor nok. Kapasiteten der er dessuten helt sprengt. En utvidelse av Grefsenkleiva vil bety at Oslo skisenter kan tilby et mer komplett og attraktivt alpinanlegg i Grefsenkollen for barn og unge i området vårt. Slik det er nå, er faktisk Varingskollen i Hakadal det anlegget som ligger lettest tilgjengelig for grefsen- og kjelsåsfolk hvis man vil kjøre i en bakke med storslalåm-standard. NSB tar deg nemlig fra Kjelsås til Varingskollen på 25 minutter. n Tekst: Hans Petter Løvold


talefoten052017
To see the actual publication please follow the link above