8
Vi som ikke
kommer til
himmelen
Tor Edvin og Håkon Dahl vokste
opp på Kjelsås, på hjørnet av
Lyngåsveien og Arilds vei, og de
vokste opp i pinsemenigheten
Salem i Sannergata. Forholdene
både i familie og menighet har
preget dem for livet. «Oppveksten
i Salem var et helvete,»
sa Håkon til moren på hennes
dødsleie. Dramatisk. Men man
forstår hvorfor når man leser
boka «Vi som ikke kommer til
himmelen.», som de har skrevet
sammen og som ble lansert på
Litteraturhuset 4. april.
apitler og avsnitt i boka
er skiftevis skrevet av
Tor Edvin og Håkon.
De tar oss med inn i situasjoner
fra barndom, ungdomstid og
voksenliv – og i refleksjoner de
gjør seg i etterkant.
Noe av det som gjør boken
interessant, er at brødrenes opplevelser
av oppveksten er så forskjellige.
Men for dem begge har
disse erfaringene ført til eksistensiell
fortvilelse og et veldig
sinne overfor pinsemenigheten
Salem og sine egne foreldre. For
Håkon rettes sinnet først og
fremst mot menigheten, for Tor
Edvins del særlig mot faren.
To maktfylte rom, familien og
menigheten
Maktstrukturene i familien er
klare:
to samboende (!) pinsekvinner
i besteforeldreposisjon.
De bor
i samme hus som Tor Edvin og
Håkon
og deres foreldre. Besteforeldrene
eier alt det materielle,
huset
som familien bor i, bilen,
hytta og til og med arbeidsplassen:
Synnøve Finden Ostefabrikk.
De
«eier» også datteren, får vi lese,
mor til Tor Edvin og Håkon. Det er
overflod av materielle goder, men
få grenser for maktutøvelsen.
Far Josef må tåle å måtte rapportere
til svigermor og hennes
makker og samboer når han kommer
hjem fra jobb, og han må spørre
om lov for å låne bilen. Den kontroll
som foreldrene blir utsatt for,
utøver de selv overfor sine barn.
Uavhengig av den religiøse konteksten
kan boken leses som relasjons-
og oppvekstdrama i en maktfylt
familie.
Boken forteller om barns
og ungdoms møte med denne overmakten.
Dette forsterkes av den religiøse
dimensjonen, miljøet i Salem. Det
er to maktfylte rom som beskrives i
denne boken. Det er familien, og
det er menigheten. Og disse spiller
sammen på en farlig måte. Dette er
K
Stå samlet!
På BU-møtet oppfordret utvalgsleder
Per Henry Christiansen
beboerne
til å stå samlet imot de
utbyggerne som måtte prøve seg.
Hvis ingen selger, blir det ingen
nybygging. Å dømme etter det
lokale
engasjementet i denne
saken,
var denne oppfordringen
neppe nødvendig.
Protestaksjonens facebook-
side har nå nesten 3000 medlemmer.
n
Tekst og foto: Jon Andreas Hasle
• Plisségardin
• Persienner
• Rullgardin
• Markiser
» Fortsettelse fra side 6
heller ikke der er språkbruken like
diplomatisk hele tida. Men Tom Ole
Bergerud belegger sin skuffelse over
MDG med å sitere fra partiets program:
«Fortetting kan og må skje på
innbyggernes premisser, både med
tanke på estetikk, grøntarealer,
møteplasser
og så videre. Bevaring og
gjenbruk av eksisterende bygningsmasse
er god miljøpolitikk og det er
viktig å ta vare på de kvalitetene som
finnes i den historiske byen. Det gjelder
både enkeltbygg og områder av
byen som har spesielle kvaliteter.»
Rask levering & god service, ALLTID!
Du fÅR DET pÅ RuNES – MÅLTAGING – MONTERING!
Kom og se vår LuXAfLEX-uTSTILLING PRISMATCH!
6,9 millioner bibler
på 200 år
For oss er det en selvfølge å kunne gå
inn i en bokhandel og kjøpe en bibel.
Slik var det ikke for 200 år siden. Da
fantes det ikke bibler for vanlige folk,
og om man ville kjøpe en, kunne den
koste opp mot en månedslønn.
Bibelselskapet i Norge ble stiftet
26. mai 1816. 200-årsjubileet feires
med stor fest fra 26. til 29. mai i
Oslo. Det blir blant annet festforestilling,
bibelfortelling, bibelmaraton,
bibelquiz, konserter, temasamtaler
med internasjonale gjester og
festgudstjeneste. Fullt program og
mulighet for billettbestillinger ligger
på bibelselskapet.no.
Det første bibelselskapet ble stiftet
i England i 1804. En av prestene som
var med på stiftelsen, hadde opplevd
at en ung jente i hans menighet hadde
spart i mange år for å kjøpe en bibel,
og hun gikk fire mil til prestegården
for å kjøpe en. Da hun kom fram,
fantes det ikke bibler for salg. Denne
historien ble en inspirasjon for bibelselskapene
som ble stiftet i begynnelsen
av 1800-tallet. Ønsket om å få
Bibelen
tilgjengelig for alle, og til en
akseptabel pris, var noe av det som
drev arbeidet framover.
Formålet med det norske stiftelsesmøtet
26. mai 1816 i den nåværende
Oslo Domkirke var «å utbre Den
hellige skrift». Det var også et svar på
den bibelmangelen som fantes i
landet.
De ville frelse sjeler – og være
SOLINNSYN
SKJERMING
Åpent: 10–18 (10–16)
22 15 30 50
22 71 10 00
Kjelsåsveien 130 • www.runes.no • post@runes.no