
i mai 2014 alefoten
Oss imellom,
vi som bor her
i Grefsen menighet
2
4
Gatas parlament
på museum
12
16
Nei og ja til
homo-bryllup
Se leder
Ny fane
til 17. mai
S ykkel-mor
Ikke buddhist
lenger
– Jeg har en plan
– for den nye
«Brekkebyen»
lanen er Ingrid Wendelbos
masteroppgave i land-
skapsarkitektur ved Universitetet
for miljø og biovitenskap
på Ås. Bydelsdirektør Øyvind Henriksen
mener hennes plan «gir
planmyndighetene en sjelden anledning
til å legge et helhetsperspektiv
til grunn for transformasjonen
av Frysja-området.»
Bekk gjennom skolegården
Bydelsutvalget har flere ganger understreket
hvor viktig det er, på et
tidlig tidspunkt, å sette av plass til
skole og barnehage i dette området.
Og det har Ingrid Wendelbo spennende
løsninger for.
På «hjørnet» av Kjelsåsveien og
Frysjaveien ligger en stor, flat bygning.
Den vil Wendelbo ta vare på
og bruke som skole – med noen tilbygg.
Hun har et kreativt forslag
om å la en bekk renne gjennom
skolegården. Dette er en av to bekker
som opprinnelig har rent nedover
Brekke-jordene.
Stort kulturhus
Skolebygningen er én av tre bygninger
som Wendebo foreslår å bevare.
Kontorbygningen til Oslo
Finérfabrikk
vil hun bygge om til
studenthybler, og den høyeste blokka
vest for parkeringsplassen, visavis
fabrikken, tenker hun kan bli
et flott kulturhus. På denne måten
skaper hun en viss kontinuitet
mellom
den nåværende næringsparken
og det nye boligområdet.
En flatere Kjelsåsvei
Men hovedgrepet, som Ingrid Wendelbo
foreslår, er å legge om Kjelsåsveien.
Hensikten er bl.a. å få gjort
stigningene mye slakere, slik at det
blir lettere for syklende og rullestolbrukere
å ta seg fram, både innen og
ut av området. Når man kommer
østfra, vil hun la Kjelsåsveien ta til
venstre før Stillatorget og krysse elva
lenger sør enn den gjør i dag. Så skal
den gå skrått opp til Frysjaveien og
svinge skrått nordvestover, til den
møter dagens Kjelsåsvei, halvveis
opp i bakken mot Brekkekrysset.
21 » Les mer på side 19
www.talefoten.no. På vår nettside kan du lese
gamle numre – og gi oss tips til de nye.
Der den nye Kjelsåsveien møter
Frysjaveien, skal områdets sentrale
torg ligge. Frysjaveien skal fortsatt
gå derfra og sørover, men nordover
blir den borte. Det skal bli lite bilkjøring
internt på dette området.
Bærekraftig
Ingrid Wendelbo smiler om kapp
med ettermiddagssola, der jeg står
sammen med henne foran det hun
mener bør bli kulturbygg. Hun synes
det er gøy at bydelsadministrasjonen
synes godt om hennes forslag.
– Et hovedpoeng i masteroppgaven
din er å vise hvordan et
boligområde
kan være «bærekraftig
». Hvordan gir det seg
utslag her?
25 år gamle Ingrid Wendelbo har laget en plan for veier og
bebyggelse i området mellom Akerselva og Brekke gård,
der kommunen nå tenker seg boliger for 2500 mennesker.
Ingrids plan har vakt begeistring i bydelsadministrasjonen.
De sender den over til Plan- og bygningsetaten.
(Se plantegning side 19.)
P