14
Det skal anlegges toveis sykkelvei på vestsiden av Grefsenveien, fra Sandaker Senter og gjennom
Storokrysset. Ved Vitaminveien skal krysset gjøres om til lyskryss. Foto: Skjermdump fra 1881.
utgangspunktet tenkt beholdt som i
dag. Mulighetene for å oppgradere
til opphøyd sykkelfelt vil bli vurdert.
Ifølge Ola Bognøy Jonassen er
det foreløpig ingen avklaring i forbindelse
med et sykkelfelt på vestsiden.
Først vil de foreta en stedsanalyse.
En åpenbar mulighet er at
kommunen erverver litt av eiendommene
på vestsiden av Grefsenveien,
fra Grefsen allé til Storokrysset.
Dette blir ikke avklart før
det legges fram en reguleringsplan.
Nytt lyskryss
Dagens rundkjøring ved Vitaminveien
bygges om til et lyskryss. I
tillegg til at dagens lyskryss på den
andre siden av broen beholdes
(lyskrysskonseptet beholdes, men
utformingen endres noe).
De tre kjørefeltene på broen i
nordgående retning, er tenkt redusert
til to felt, trikkeskinnene og
holdeplassene flyttes litt østover.
Dermed blir det plass til toveis
sykkelvei
over broen uten store
kostnader med å utvide broen.
Holdeplassene forlenges
Det planlegges at holdeplassene på
broen skal betjene både buss og
trikk i begge retninger. De utvides
både i lengde og bredde, slik at
både en trikk og en leddbuss kan få
plass samtidig. Buss-stoppet
sørover for 56-bussen er da
foreslått flyttet dit. En tenkt
mulighet er å få lagt en trapp til
T-banen fra den ene plattformen.
Det kan redusere krysninger
av
veibanen, noe de vil se nærmere på
i forprosjektet.
Alle skal få svinge, som nå
Bymiljøetaten har så langt tenkt at
alle fortsatt skal få svinge til høyre
» Fortsettelse fra forsiden
Rydder opp i Storokrysset
og venstre i Storo-krysset. De som
kommer ned Grefsenveien og skal
til venstre, imot Sinsen, skal fortsatt
få legge seg i trikkesporet nedenfor
Engveien.
Dette sinker trikken av og til.
Talefoten vet at det kan komme innspill
om at de som skal østover på
Ringveien, må kjøre ned Lettvint