7
millioner kroner årlig av Kulturdepartementet for å sikre en alternativ hovedscene mens
Hoved scenen er vår viktigste scene både kunstnerisk og økonomisk, sier han. Her
som måtte utsettes til 2023.
Når Nationaltheatret
er
ferdig rehabilitert,
må
teatersjefen
finne seg
kontorlokaler
utenfor den
tradisjonsrike
bygningen.
Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo
Torsdag 18. februar fikk byråd Lan
Marie Berg æren av å foreta den formelle
markeringen av starten på gigantutbyggingen
Prosjekt Ny vannforsyning
Oslo ved å avfyre den
første tunnelsalven på Huseby.
Skanska som har denne delen av
prosjektet, er allerede godt i gang.
Sprengningsarbeidene i dagen er
snart ferdige. Det byråd Berg avfyrte,
var den første sprengningen på
tunnelen som skal føre inn til vannbehandlingsanlegget
under Husebyskogen.
Prosjekt Ny vannforsyning Oslo
er tidenes største kommunale prosjekt
av denne typen og har en kostnadsramme
på 12,5 milliarder kroner.
Arbeidene som fikk sin
formelle start 18. februar, skal bli
ferdig til 1. januar 2028. Den omstridte
tunnelen mellom Oset og
Gransjordet er en del av dette prosjektet.
– Å sikre trygg tilgang til drikkevann
er livsviktig for Oslo. Om vi
skulle miste vann over flere
timer,
vil vi risikere å måtte evakuere byen.
Denne risikoen må og kan fjernes.
Dette prosjektet har blitt vurdert i
over 50 år, og i 2019 kunne vi etablere
planen
for en ny reservevannløsning.
I november 2019 vedtok
vi planen, og vi ser frem til at
prosjektet
skal stå ferdig i 2028, sier
Berg ved åpningen.
vende seg direkte til publikum midt
i stykket og si at akkurat det som
kommer nå, det har vi ikke funnet
noen god dramatisk form på, så det
gjenforteller vi bare. Etterpå fortsetter
forestillingen på vanlig måte. Og
publikum er helt med.
For meg er teateret en grunnleggende
sosial kunstform. Det samler
oss, forplikter oss til en fellesskapsopplevelse
som i seg selv er enormt
verdifull. En filmet forestilling kan
aldri bli det samme.
Trikken til Kjelsås
Stillingen som teatersjef ved Nationaltheatret
er ikke den første sjefsstillingen
Kristian Seltun har. Allerede
27 år gammel startet han som
kunstnerisk leder ved Teaterhuset
Avant Garden i Trondheim, de neste
åtte var han sjef på Black Box Teater
i Oslo og de siste ni årene teatersjef
ved Trøndelag Teater.
– Jeg ble lenger i Trondheim enn
jeg hadde planlagt, de siste fire årene
bodde familien i Oslo mens jeg
pendlet fram og tilbake til Trondheim.
Først bodde vi på Torshov, siden
på Kjelsås. Til sommeren har vi
bodd her i tre år.
– Hvorfor valgte dere akkurat
Kjelsås?
– Vi har alltid likt området, både
bebyggelsen og turmulighetene. Og
så er vi veldig glade i trikken. De
samme trikkelinjene som går forbi
Torshov, går til Kjelsås. Da vi kjøpte
huset i Sømveien, var det som vi
bare flyttet noen holdeplasser nærmere
marka. Boligen ligger midt
mellom Kjelsås skole og Engebråten
skole. I dag går både sønnen og datteren
vår på Kjelsås. Når den eldste
begynner på Engebråten til høsten,
trenger han bare ta den andre retningen
ved porten. Dessuten likner
miljøet på Kjelsås og Grefsen mye
på miljøet jeg vokste opp i et stykke
utenfor Bergen sentrum. Det er verken
vestkant eller østkant, men en
helt egen blanding midt mellom.
Det er utrolig kjekt å bo her!
Full modernisering
Norges største teater åpnet i september
1899 og har ikke gjennomgått
nevneverdig modernisering siden.
Teateret mangler moderne scener,
nødvendige prøvesaler og sceneteknologi,
universell utforming og
gode nok fasiliteter for publikum,
skuespillere og scenearbeidere. Nå
går endelig startskuddet for en omfattende
rehabilitering fra innerst til
ytterst. Oppstart blir i 2022, bygningen
er planlagt ferdig i 2027. I rehabiliteringsperioden
får teateret 20
millioner kroner årlig for å sikre en
alternativ hovedscene.
Kristian Seltun gleder seg. – Det
praktfulle huset skal reddes fra setningsskader
og forfall, og hele teaterteknologien
i huset moderniseres
og bli mer fleksibel. Hovedscenen,
bakscene, sidescene, snorloftet, alt.
Hele scenemaskinen blir ny. Det
fører
blant annet til at vi kan øke
antall produksjoner og spille flere
forestillinger parallelt. Selve salen
blir den samme, bare penere, mindre
slitt. Teatersjefens kontor og
administrasjonen
flyttes ut, det er
ikke plass.
– Amfiscenen flyttes også. Da
den åpnet i 1962, ble blant annet
rommet bakerst i salen der de
dårligste
tilskuerplassene befant seg,
brukt for å gi plass for den. Nå
håper
vi å kunne etablere en scene
under bakken, foran selve bygningen.
Torshovteateret med ca. 170
plasser fortsetter som før, og vi
kommer til å spille i Kanonhallen
på Løren, der er det plass til ca. 300
mennesker. Når teateret er ferdig rehabilitert,
vil vi ha behov for supplerende
lokaler, blant annet til administrasjon
og helst også en scene
som en erstatning for Malersalen. Vi
vet ikke hvor disse lokalene blir, men
det er interessant å orientere seg østover.
Utvide identiteten vår. n
Tekst og foto: Marianne Monsen
Dette anlegget vil kunne levere
vann til hele Oslo om Maridalsvannet
og Oset skulle bli satt ut av
spill. n
Tekst: Jon Andreas Hasle
Foto: Arve Brekkhus, Byggindustrien